Zwarte bodem lijkt grijs - Lichtvraag


G

GerDC

Guest
Beste allemaal,

Sinds kort ben ik in bezit van een gebruikte Rio 240.
Ik ben bezig met de opstart, heb er enkele planten in en een zwarte zandbodem. Het zand is in normaal daglicht gewoon zwart, echter in de bak met de lampen aan lijkt het bruin/grijs.

Dus niet zoals ik gehoopt had mooi donker zwart. Ook vind ik dat de kleur van de planten niet mooi diep groen overkomt, maar dit zal ook met de opstart te maken hebben. Zijn moerasplanten die op t droge zijn opgekweekt, dus krijgen nu een klap waardoor ze niet mooi uit de kleur komen. CO2 voed ik, daarnaast ook ferro en profito. Ook zitten er enkele stekjes bij die n�t geplant zijn dus er nog niet mooi bijstaan.


Er zit 2 x 54w T5 in,
- 1 tl geel-achtige kleur zonder leesbaar merk/type erop.
- 1 tl iets meer wit/blauw van Juwel, enige dat ik kan lezen is 1047mm Day CB170825 29.

mRJbmSmrvisx4eolc0F_7REneP7RmVM-.jpeg



Kortom, ik vind de kleuren zoals ik het nu heb totaal niet mooi.

Wie kan me helpen advies te geven over betere lichtkeuze?
Ik ben opzoek naar een frisse heldere kleur in de bak.
Kan het ook zijn dat de achterwand iets met de gelige bruine kleur te maken kan hebben?

(btw, het water is nog wat troebel door het planten van de moerasplanten)

Alvast bedankt!
 
als ik rondkijk naar andere aquaria dan kom ik tot de conclusie dat ik op zoek ben naar een dergelijke tint zoals onderstaande afbeeldingen>
Eay5DgjncW2fT83HTDqPypEuXmNkz_IQ.jpeg

planted-aquarium-6.jpg

Frontview2.jpg
 
ook bij 2 van deze bakken is het grind niet zwart, maar de achterwand is wel donkerder. Misschien eerst wat voller planten/ inrichten en wachten tot hij wat helderder optrekt
 
caddyladdy zei:
Misschien eerst wat voller planten/ inrichten en wachten tot hij wat helderder optrekt
Mee eens..
Ik vind je bodem trouwens prachtig.
Door hoger gegroeid groen, eventueel ook drijfgroen breek je het licht ook weer, gaat 't wat meer leven.
Zou even geduld opbrengen voordat je het licht gaat vervangen met iets anders.

Edit: Persoonlijk zou ik er in de opstartfase trouwens veel meer planten in doen.
 
Ik heb het zwarte zand van Hornbach en was ook lichter in het begin, omdat de bak nog leeg was. Uit het water lijkt het zwart maar in het water meer donker antraciet.

Hier toen de bak net opgestart was;
338413_0_82_20130721_22.jpg


Hier hoe het nu is;
263593crash_0_85_deskto.jpg


Hangt ook van je verlichting erboven af en inderdaad hoe vol deze met planten staat. Daarnaast kan een foto/camera ook de kleur nog anders laten uitzien, dan het in werkelijkheid is.

Hier zelfde bak een maand of twee eerder met een andere camera;
295776crash_0_84_img_0513.jpg


De bodem lijkt hier weer donkerder.
 
Hi, thanks voor de reacties allen!
Ik zal het deze week volgooien met planten en even rustig wachten tot t iets helderder wordt.
Prachtige bak trouwens Crash. Mooi dat ardenner breuksteen (toch?), past goed bij de bodem. t gaat bij mij ook om t zand van de Hornbach trouwens.
 
Dank je. :)

Je gaat geen spijt krijgen van die bodem hoor. Wat ook al aangegeven is, de kleur van jou achterwand zal ook een effect hebben. Ik heb geen achterwand erin, maar de buitenkant met zwart schoolbordverf behandeld.
 
Met een beetje beplanting en geduld zie je over een paar maanden toch niks meer van de bodem ! Maar er staan nu wel heel weinig planten in. Misschien nog wat hout en een paar stenen, en een mooie bodembedekkende plant op de voorgrond ?
 
Ik wil er nog een aantal breukstenen in leggen, en uiteraard nog veel meer planten. Dus vollere inrichting ga ik ook zeker doen!

Hebben jullie nog goede tips voor een aantal (erg) stevige goed gewortelde donkergroene planten die tegen bak op kamertemperatuur kunnen?

Om op mijn lichtvraag terug te komen; het valt me wel op dat sommige planten in daglicht (bijv in een vaasje in vensterbank bij daglicht) veel donkergroener lijken dan in de bak m�t licht. Sommige planten lijken bijna fluoriserend helder groen onder t kunstlicht van t aquarium. Heeft dit wel met het soort licht te maken dat erin hangt?
 

Terug
Bovenaan