Zwart zand en zwarte kiezel steentjes.


Als je planten weg zou halen dan kunnen door wortels de 2 soorten kunnen gaan mengen of door vissen die de bodem "bewerken" zoals Cory s.
 
Ik heb weleens bakjes gezien met plexiglas ertussen maar dan nog is het de vrag of het daartussen zal blijven en ik zou dat er zelf niet op wagen gelet op al het werk. Ik mende dat Sanneke zoiets gemaakt heeft in dr bakje.
 
@Guppy101 had dit in haar bakje John en je kan ook met een hoogteverschil werken .
Er zal altijd iets mengen , maar als je het rustig onderhoud moet het wel kunnen denk ik .
 
Je moet er ook vanuit gaan dat filterzand het goedkoopst is wil je kleur = duurder stel je hogere eisen korrelgrote enz = nog duurder .
Natuurlijk iets wat een ander niet voor jou kan bepalen Johnny hoe ver en duur je wil gaan .
 
Ik meende dat Sanneke ook stukjes plexiglas had gebogen om te verwerken in dr garnalenbakjes hoor.
 
Kan best zo zijn , maar ik heb het ook bij Guppy gezien en ik heb op een filmpje gezien met hoogteverschillen was ook mooi met zeer dun plexiglas waardoor je het kleur van het zand mooi zag .
Maar dat laatste is een kwestie van smaak natuurlijk .
 
Dat is wat ik ook graag zou willen doen Stefan en natuurlijk ook zoiets als dat van Killerfish.
 
Vind de prijs wel duur zeg voor 0,5 tot 1mm kwarts grind, ik heb het voor 7.50euro de 5kilo gehaald bij Hoody dieren winkel en het was voor de vijver bestemd van het merk Sera.
Er waren ook andere zakken met het zelfde grind voor het aquarium te koop maar kosten gemiddeld 2 tot 5euro duurder de 5 kilo. en waarom geen idee.
Dus misschien even op de site van Hoody winkel keten kijken of dit grind nog te bestellen is voor de vijver scheelt toch weer centjes denk ik.

Gebruik het zelf ook al 3 jaar in een Rio 180 en bevalt prima en de Corydoras Aneus scharrelt er vrolijk in los zonder problemen hier maar zoals met elk ander grind kan je wel torenslakjes verwachten na een aantal weken of enkele maand.
Geen hinderlijke slakken en zelfs nuttig als het geen plaag wordt natuurlijk, en eten geen planten dan het organische afval en molm in de bodem op en door het woelen houden ze ook nog eens de bodem luchtig.
Dus een tip ?
 
Vind de prijs wel duur zeg voor 0,5 tot 1mm kwarts grind, ik heb het voor 7.50euro de 5kilo gehaald bij Hoody dieren winkel en het was voor de vijver bestemd van het merk Sera.
Er waren ook andere zakken met het zelfde grind voor het aquarium te koop maar kosten gemiddeld 2 tot 5euro duurder de 5 kilo. en waarom geen idee.
Dus misschien even op de site van Hoody winkel keten kijken of dit grind nog te bestellen is voor de vijver scheelt toch weer centjes denk ik.

Gebruik het zelf ook al 3 jaar in een Rio 180 en bevalt prima en de Corydoras Aneus scharrelt er vrolijk in los zonder problemen hier maar zoals met elk ander grind kan je wel torenslakjes verwachten na een aantal weken of enkele maand.
Geen hinderlijke slakken en zelfs nuttig als het geen plaag wordt natuurlijk, en eten geen planten dan het organische afval en molm in de bodem op en door het woelen houden ze ook nog eens de bodem luchtig.
Dus een tip ?
Dus jij raad me kwarts grind aan in plaats van zand ?
Das een winkel in Wadinxveen ? en ik vind daar geen zand en ook geen grind.
 
Dus jij raad me kwarts grind aan in plaats van zand ?
Das een winkel in Wadinxveen ? en ik vind daar geen zand en ook geen grind.

Dan zullen ze het niet meer hebben, ik haalde het 3 jaar gelden daar, maar er zijn nog meer Hoody vestigen in Nederland naar mijn weten en ze hebben daar gewoon een aquarium en Vijver afdeling met benodigd spullen en vissen.
wat je ook zou kunnen op zoeken is op diverse tuincentrums die hebben ook meestal zat voor vijvers kwa zand en grind en benodigdheden en vaak ook wel wat aquarium spullen.
 
Ik zou het wel liefst vanuit Belgie hebben en liefst zand van heel goede kwaliteit dus niet een grote stofwolk als je het er in doet en ook geen stofwolk als de vissen er door woelen dus het moet echt wel van de eerste keer raak zijn en het goede zand hebben.
 
Je kan het beste het van tevoren wel even goed spoelen voor alle zekerheid.
Ja dat soieso John en moet je altijd wel doen maar er is een groot verschil tussen zand en zand he,Mijn eerste zand wat ik kocht was elke keer een stofwolk van jewelste als ik iets deed in de bak en nu met het filterzand heb ik dat niet en zo zou ik het zwarte zand ook willen,dan liever wat meer betalen en dat ik achteraf geen problemen en geen gesukkel heb he.
 

Heel toevallig heb ik het er deze week uitgehaald.

Het ging waanzinnig goed, maar ik had 1 fout gemaakt.
Ik had de plexiglas strips met siliiconenkit op de bodem moeten vastkitten.

Nu gingen er plantjes onderdoor groeien met de wortels en toen ik van de week iets te enthousiast een paar stekjes eruit wilde halen had ik dus ook het plexi glas stripje in mijn handen :stom:

Dus snel het filterzand eruit gezogen met een slang en nu dus zonder paadje helaas.
Maar het was wel heel leerzaam :D
 
Heel toevallig heb ik het er deze week uitgehaald.

Het ging waanzinnig goed, maar ik had 1 fout gemaakt.
Ik had de plexiglas strips met siliiconenkit op de bodem moeten vastkitten.

Nu gingen er plantjes onderdoor groeien met de wortels en toen ik van de week iets te enthousiast een paar stekjes eruit wilde halen had ik dus ook het plexi glas stripje in mijn handen :stom:

Dus snel het filterzand eruit gezogen met een slang en nu dus zonder paadje helaas.
Maar het was wel heel leerzaam :D
Ga je het plexiglas stripje dan niet meer hergebruiken bv als je je bak nog eens leeg haalt ooit ?
Bedankt voor de tip Sanne.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan