Zwart water biotoop in een Juwel Vision 180


F

Femmk

Guest
Hallo allemaal,

Mijn naam is Femke, en ik lees al een tijdje mee op het forum.
Ik heb van mijn 15e tot mijn 18e een gezelschapsaquarium gehad met o.a. labyrintvissen en dat ging heel goed, maar ben ermee gestopt omdat ik op mezelf ging wonen.

Nu wil ik de hobby weer oppakken, en wil meteen starten met een biotoop. In het bijzonder een Zuid Amerikaans zwart water biotoop.
Ik ben me flink aan het inlezen en heb het een en ander uitgezocht, maar wil graag jullie advies.

Ik wil waarschijnlijk een Juwel Vision 180 (92x41x55). Graag wil ik een externe pomp erbij, en waarschijnlijk over turf gaan filteren: welke raden jullie mij aan? Het liefste een die in de onderkast past.

De volgende vissen had ik in gedachten:

Carnegiella strigata: 10 stuks
Paracheirodon axelrodi 20 stuks
Corydoras julii of sterbai 10-15 stuks
Apistogramma cacatuoides 1 man 3 vrouwen

Kan hier nog wat bij?

Inrichting:
Voornamelijk kienhout
3-4 halve kokosnoten met javamos erop
Vallisneria planten
Zandbodem
Catappa bladeren
Evt nog wat drijfplanten?

Kwa water wil ik het volgende proberen te bereiken:
PH: 6,5
GH: Tussen 5 en 8

Voor zover mijn idee�n. Wat denken jullie ervan? Graag wil ik tips want ik wil graag goed opstarten en kan nu nog alle kanten op!

Alvast bedankt :)
 
Welkom, veel plezier met plannen en opstarten.

Filterzand zou ik als bodem gebruiken.
 
Je hebt er al goed over nagedacht. Leuk bestand. 3 tot 4 halve kokosnoten lijkt me wat veel van het goede, ik zou het bij een laten.
Je kan op de bodem nog wat gladde ronde stenen neerleggen. Die zie je ook in de biotopen in Zuid Amerika.

Als pomp zou ik een Eheim 2013 kiezen. Den goede pomp die niet al te duur is en bewezen heeft dat hij erg lang me gaat. Pompt 440 liter per uur. Lijkt me ruim voldoende omdat je geen sterk vervuilende vissen hebt.

Als planten kan je bijvoorbeeld nog wat Sterrenkruid en Dwergamazones toevoegen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Dag Femke,

Leuk! Een zwartwaterbiotoop kan zeer verschillend zijn per streek. Zwart water komt niet alleen voor rond de Rio Negro maar in eigenlijk heel noord Zuid Amerika waar veel blad en andere humusdeeltjes tannine afgeven...Dat kan gebeuren door de bodem, bladval of dat het wordt meegenomen.

Zwartwaterbiotopen vindt je zowel in de volle zon, zonder drijfplanten en met drijfplanten...langs wegen en midden in de jungle.

Zelf vergelijk ik dit biotoop het meest met de dood normale sloten in NL maar dan met zacht water en een pH tussen de 4,5 en 6,5. Kh is altijd laag (max 8).

Kwa inrichting kun je je dan ook het best orienteren op de vissen die je wilt gaan houden (stroming, lichtsterkte, beplanting) De meeste zwartwaterbiotopen hebben een lichte bodemgrond van zand/klei of een combinatie hiervan.
 
Dank jullie wel voor de reacties! En bedankt voor het welkom :)

Ik zal filterzand als bodem gaan gebruiken, thanks!

De Eheim 2213 ziet er goed uit. Zal ik hier gewoon een standaard filter setje bij kopen? En zijn turfbrokjes handig om erbij te doen?

Wat voor lampen raden jullie me aan met de vissen die ik wil?
 
Ik zou zeker ook kijken naar een JBL 901, handige mandjes om te vullen met turf oid.
Bij de Eheim moet je alweer extra kranen bij kopen om gemak te hebben bij het schoonmaken.

Als lampen de Dennerle Trofal Amazon Day en Amazon Spezial Plant. Zijn war duurder maar super verlichting in een ZA bak,
Heb ze in mn Lido 120 ook.
 
Mooie plannen, alleen is de combinatie dwergcichliden/corydoras niet zo goed heb ik me laten vertellen, maar iemand anders zal hier vast meer uitleg over kunnen geven.
 
Femke,

De verlichting s naar mijn idee ondergeschikt voor een zwartwaterbiotoop. Je kunt de verlichting afzwakken door minder wattage te gebruiken of door het gebruik van drijfplanten. De "meeste" planten uit deze streek kunnen met weinig licht toe. Mgelijk dat je door je plantenkeus meer of plaatselijk meer licht nodig hebt. Deze vraag kun je beter aan de "planten mensen" vragen.

Turf zou ik alleen toepassen als je de pH-waarde naar beneden wilt halen. Maar beter is eerst je kraanwater op pH te controleren en eventueel regenwater bijvoegen. Als dat niet helpt turf. Uiteraard zal je wel over turf kunnen filteren wanneer je het water donkerder wilt laten kleuren. Maar het Kienhout en de Catappabladeren doen ook hun werk.
 
Problemen qua combinatie van Corydorassen met dwergcichliden ken ik niet.
De Apistogramma cacatuoides komt vaak in de aquaria voor net als de Corydoras sterbay. Moet samen best kunnen.
De Dwergamazones hebben redelijk wat licht nodig in het aquarium, net als sterrekruid anders gaan ze rekken naar het licht.
Met behulp van drijfplanten haal je niet alleen flink wat nitraat uit het water maar je kan ze ook gebruiken om schaduwplekken in je aquarium te scheppen. Dim daarom de verlichting niet teveel .

Verschillende liefhebbers zijn fan van de pompen van JBL zoals de 901. Zelf gebruik ik alleen Eheim waarvan sommige al meer dan 25 jaar. De kranen die je er bij kan kopen zijn gemakkelijk als je de pomp wil afkoppelen voor het schoonmaken. Degelijkheid die wel een paar centen kost en erg lang meegaat.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
zapzwartwaterjungle.jpg


Hier een voorbeeld van een zwartwaterbiotoop aan de rand van de Jungle. Alleen drijplanten en aan de randen gras/riet/mangrove.
Onder water vindt je geen of nauwelijks beplanting. Wel veel hout, stenen (rond), blad e.d. Bodem bestaat hier uit zand.

Hier hebben we veel verschillende soorten tetra's (kardinaal, zilvertetra's), corydoras, Hoplosternum soorten e.d., diverse cichliden (meeste acara soorten)gevangen.

zapzwartwatervolle_zon.jpg


Idem voorbeeld van een zwartwaterbiotoop......100 meter vanaf de vorige foto...geen beplanting alleen zand met een bijmenging van klei en af en toe wat stenen en hout, geen afgevallen blad (nauwelijks).
Gevangen: Poecillia Kempkesi, spatzalmen, ornato's, Hoplosternum soorten, zoetwatergarnalen, zwarte Acara

Je ziet dat beide zwartwaterbiotopen zijn maar compleet verschillend. Het is dus een kwestie van persoonlijke smaak hoe je het gaat inrichten. Er zijn niet echt spelregels. Alleen zorgen dat je zacht water hebt onder de Ph van 7 en een Kh van max 8.

Verlichting is voor mij alleen van belang voor de planten (en om wat te kunnen zien natuurlijk)
 
Het pijnpunt bij Corydoras/Apistogramma zit erin dat de Corydoras het concept territorium niet begrijpen of er lak aan hebben. Dat tot ergernis van Apistogramma's die juist gebaat zijn bij rust in 'hun' waterlaag. Beide soorten zijn minder op hun gemak in elkaars bijzijn dan in een aquarium waar ze de bodem voor zichzelf hebben. Dat zie je vaak pas als je de combinatie eerst hebt gehad en daarna niet meer.

Let wel: dit geldt uitdrukkelijk voor de wat kleinere aquaria. Denk aan 80/90/100 cm breed.
In bakken van bv. 150+ cm is er veel meer bodemoppervlak en een heel andere dynamiek.

Waar je Apistogramma's in de natuur tegenkomt zul je trouwens ook niet vaak Corydoras tegenkomen. In die zin is het dus ook niet echt biotoopcorrect.
Bij mijn weten zijn trilineatus (ga er maar vanuit dat waar julii wordt verkocht het de trilineatus is) en sterbai ook geen zwartwatersoorten. Evenmin biotoopcorrect.

Apistogramma cacatuoides komt voor in een grote vari�teit aan wateren, zowel wit, helder als zwartwater. Vrijwel altijd is het water zacht en zuur. Het verspreidingsgebied van deze soort matcht overigens niet met kardinaaltetra's. In het bijzijn van Carnegiella strigata zouden cacatuoides zomaar wel eens kunnen worden gevonden.

Zwart water en planten is een lastige vanwege het licht. Een Echinodorus bleheri wilt het vaak wel doen. De lotusahtige Hydrocleys nymphoides is ook een aanrader. Met sterrenkruid/braziliaanse klimop moet je wat geluk hebben.

~ Ivo
 
Wij hebben corydoras gevangen in puur zwartwaterbiotopen, samen met Apistogramma, kardinalen en bijlzalmen. Dit was rond de vluchthaven Zanderij van Suriname in de bekende "Cola Kreek" die zijn naam te danken heeft aan het zwarte water (Cola). Eveneens heb ik daar aan de hengel maanvissen gevangen.

Dus in de natuur komen deze soorten wel door elkaar. Echter de Cacatuoides ben ik hier nog niet tegen gekomen.

Er staat vaak een verspreidingsgebied genoemd in de boeken en op internet, maar dat wil niet zeggen dat er buiten deze gebieden de soorten niet voorkomen.
 
Fozzy, Jos, Zap, en Ivo, bedankt voor de tips!

Wat betreft de Apistogramma: de Corydoras en de Kardinaaltetra zie ik graag, dus die wil ik sowieso. Is er nog een andere soort die erbij kan? Graag een net wat grotere vis die solitair of in een harem/koppel gehouden kan worden.

Bedankt voor de plantentips ook.

Nog een vraag: ik woon in Friesland, en erg veel aquariumshops hebben we niet. Ik heb er zelf al een aantal gevonden, maar zijn er webwinkels die goed bevallen bij jullie?

Gr. Femke
 
Wat best wel een aanrader is: Hoplosternum Littorale...deze komt uit de zelfde streek kan tot ca. 15 cm groot worden en bemoeit zich niet of nauwelijks met de overige bewoners.
 
Ik betwijfel of dat een aanrader is voor bij Apistogramma's. Het is weliswaar juist dat de Hoplosternum littorale zich niet zelf met andere bewoners bemoeit, maar het zijn toch vrij drukke dieren en daar houden Apistogramma's uitdrukkelijk niet van in het afgebakende geheel van een aquarium. Laatst werd er iemand op gewezen op het drukke gedrag voor de combinatie met Discussen (die net zo goed van hun rust houden), toch gedaan en inmiddels staan ze te koop omdat ze inderdaad te druk blijken voor bij de Discussen. Een niet te onderschatten punt van aandacht.

Verder vraag ik me af of je het moet noemen: vissen die zo'n formaat (volgens planetcatfish nog groter, 21cm zonder staart) bereiken voor een aquarium van 90 cm breed.

Welke streek gaat het trouwens over? De cacatuoides komt voornamelijk voor in Peru en West-Brazili�. Paar duizend kilometer verderop als je het hebt over Guyana/Suriname.

~ Ivo
 
Dat is een hele mooie! Maar ik vind wat meer kleur ook wel leuk :). Even brainstormen hoor: Mikrogeophagus Altispinosus? Een koppeltje? Ze zijn naar wat ik lees wat vredelievender dan de Apistogramma Cacatuoides..
 
Want de Ramirezi is net wat te pittig denk ik?
 
Ik zou het bij 1 soort dwergchicliden houden op de Vision 180. Geeft veel meer rust.
 
Ja dat ben ik sowieso van plan maar ik wil dan wel een soort die samen met de Corydoras kan.
 
Heb in mijn meterbak het volgende bestand.
Marmerbijlzamen, school roodkopzalmen, koppeltje Apisto Cacatuoides, enkele Sterbai die er al een paar jaar in zwemmen. En nog 2 Sturisoma Aureum.
Heb geregeld aan jonge Caca's zwemmen, waar er overigens niet veel van overleven. Ze houden zichzelf in stand qua aantal.
 

Terug
Bovenaan