Zwangere zwaarddrager


J

julie jaasma

Guest
Mijn zwaarddrager is hoogzwanger. Ze heeft al 2 jongen gehad. Waarvan 1 helaas is overleden. Ik denk dat er eerdaags meer baby’s komen. Nu wil ik haar in de kweekbak zodat de jongen niet worden opgegeten. Ik heb haar geprobeerd te vangen maar dat is er lastig in een grote bak. Ook wil ik haar niet te veel stress bezorgen. Ook is het moeilijk om precies te zien wanneer ze moet bevallen omdat ze zwart is. Ik weet niet wat ik moet doen. Help

24096CDA-E6B3-450E-AFCD-D667F16FAF90.jpeg


87755294-9762-4FA6-AA4D-329D4554827F.jpeg
 
Uitvangen is zo stresserend voor vissen, en apart zetten in zo'n guppybakje nog veel meer, ze hebben totaal geen bewegingsruimte, vol in het sterke licht van je lampen. Niet de omstandigheden waarin een vis zal bevallen, daarnaast zijn de jonkies zo klein dat ze door de spijlen van zo'n bevalbakje heen zwemmen.
Oplossing is om gewoon moeder natuur zijn gang te laten gaan, die weet al miljoenen jaren hoe zoiets werkt.
 
Eens met Nicolientje en misschien kan je wat drijfplanten nemen als je die nog niet hebt want daar kunnen de kleintjes ook tussen schuilen.
 
Jammer dat er een aantal jongen zijn opgegeten. En wat leuk dat ze weer zwanger is. Zo'n kweekbakje kan inderdaad voor stress zorgen. Gelukkig planten deze vissen zich zo vaak en veel voort, dat je binnen een aantal maanden een heleboel jongen hebt en soms zelfs overbevolking. Zelfs als je het vrouwtje niet in een kweekbakje doet.

Als je zorgt voor een volle beplanting en genoeg drijfplanten (kan ook met planten die naar het oppervlakte groeien) dan houd je genoeg jongen over.
Het beste is om de moeder volledig met rust te laten.
 

Terug
Bovenaan