Zwangere kardinaaltetra of buikwaterzucht


S

STB1992

Guest
vooraf: ik weet dat kardinaaltetras kweken nagenoeg onmogelijk is, alleen incidenteel is gebeurt etc. Echter is het ook incidenteel gebeurd bij een vriend van me, dus vandaar dat ik het even check.

(Tevens weet ik ook dat het geen levendbarende vissen zijn, en de eitjes indien die al komen worden opgegegeten voor ze uitkomen. Top, want teveel vis anders haha)

Ik vraag het dus omdat ik graag wil uitsluiten dat het beestje pijn heeft en dood gaat, als dat wel het geval is wil ik m uit zn lijden verlossen

Foto's :

IMG_3370.JPG


IMG_3371.JPG


IMG_3373.JPG
 
Het zit erg naar voor in de buik dus ik vrees buikwaterzucht om eerlijk te zijn...

Kan ook gewoon een dikke vis zijn maar "zwanger" kan je al uitsluiten.

Ik vond ook dit topic terug en je vis lijkt hetzelfde te hebben : https://www.aquaforum.nl/threads/is-mijn-kardinaaltetra-zwanger.73945/
Om je een hoop gelees te besparen , de vis werd steeds dikker en dikker en is uiteindelijk uit zijn lijden verlost.

Mijn raad dus voor jou : een dagje niet voeren om te kijken of het gewoon geen dikke vis is . En als het de vis nog steeds zo dik blijft het diertje uit zijn lijden verlossen als het erger wordt, want buikwaterzucht is bijna niets aan te doen.


p.s wacht ook nog even reacties van andere leden af want ik ben geen vissendoctor ;) .
 
Ik geloof je, en dat mn kardinaaltjes baby's gaan produceren staat ook niet op mn verlanglijst...

Echter heb ik nu sinds vandaag opeens wel weer een nieuw soort klein grut rondzwemmen. Ze zijn niet van mn platy's, niet van mn Black Molly's en ik geloof ook niet dat ze van mn Silver Molly's afkomen.... als ik plaatjes vergelijk op internet, lijken ze daar helemaal niet op. (Plus je zou zeggen dat ze beetje op de black molly babys die ik heb moeten lijken qua figuur)

Eigenlijk lijken ze alleen maar op de bijgevoegde afbeelding, en dat zou toch echt een (kardinaal)tetra moeten zijn...

IMG_3397.JPG
 
Ik wil ze zelf graag fotograferen maar dat gaat verdomd lastig, zelfs in een kweekbakje (puur voor de foto) lukt het niet.

Het kan trouwens net zo goed een mix zijn van mn black en silver molly en dat ik gewoon blind ben. Maar dan had ii eigenlijk wel verwacht te zien dat mn silver molly ooit dikker was, en nu dunner haha.
 
(Overigens: al dan wel al dan geen tetra, heb nergens meer een dikke zwemmen en nergens iemand dood. Dus ziek was de vis gelukkig niet)
 
Wat zijn je waterwaarden ?
Misschien heb je enorm veel geluk gehad met een zeldzame kweek :D
 
Kardinalen zijn eierleggers, en ze kunnen dus niet van de ene op de andere dag kindjes hebben. Daarnaast zijn de enige paar keer dat er een kweek is geweest van deze vissen, waar verslag van is gedaan, bereikt bij waterwaarden die in de buurt komen van de natuurlijke waterwaarden (dit zijn namelijk blackwater vissen, die bij extreem lage ph, gh en kh gevonden worden, en ook allemaal wildvang dus). Je geeft aan dat je mollies en platies hebt, die niet tegen zulke waardes kunnen. Ik ga er dus maar vanuit dat je dan ook geen pH van onder de 6.0 hebt, en het lijkt me zeer sterk dat je dus jongen hebt. Overigens zou bij jongen meteen de kenmerkende blauwe streep aanwezig moeten zijn (zij het niet zo fel als bij volwassenen), Dus ik weet niet waar de jonkies vandaan komen, maar van je kardinalen waarschijnlijk niet. Waar zwemmen de jongen? Meer bovenin of onderin het aquarium?
 
Ondertussen ben ik bang dat het guppen zijn.... heb mn guppen echt een dag of 4 geleden aan iemand anders kunnen geven, toen waren ze nog zwanger. Maarja, dat zijn ze eigenlijk altijd :') zie ze gewoon nu pas voor t eerst

Ze zwemmen ook contstant bovenaan, dus komt wel overeen met guppengedrag.

Heel erg balen dit. Ik kom nooit van die vissen af. Heb een lading black molly babys, echt 40+ ben ik bang, een lading platy babys, en dan nu toch nog guppen. Iemand die alles wilt hebben inclusief de volwassen exemplaren? (2 black molly 1 zilver molly 2 platy's...)
 
Heb ze al gratis op marktplaats gehad maar er reageert steeds maar 1 persoon en gehoord dat die ze alleen wilt voor zn piranha's (weet niet of t waar is, maar dat zou ik toch te zielig vinden)
 
Hahahahah het typische probleem bij iemand met levendbarenden :D

Kan je ze niet aan de lfs geven?
Bij mij worden de jongen vrijwel altijd opgegeten door mijn andere vissen.
 
En ja nouja ik dacht vroeger vond ik dat kei leuk die levendbarenden :') laat ik dat weer doen.

Nu probeer ik ervanaf te komen, flinke school kardinalen erin en een mooi koppeltje van iets. Maar goed, eerst ervan af komen dus :')
 
Local fish store, gewoon de dichtsbijzijnde vissenwinkel dus haha :D
Je kan anders mails uitsturen naar vissenwinkels of ze ze aannemen. Als ze gezond zijn misschien wel .

Maar ik kan me al inbeelden hoe het bij jou van start is gegaan :p , waarschijnlijk net zoals bij mij, super enthousiast tot je het beu bent en denkt dat het een echte plaag is .
En nu zit je met 10000 levendbarenden.
 
Toevallig had ik vandaag een zaak gemaild haha. Zal morgen nog is wat plekken mailen die vissen verkopen, echte viswinkels zijn het alleen niet. (Hornbach, pets place etc)

Inderdaad zoiets ja. Vroeger was het leuk, maar was het aquarium ook meer iets voor erbij. Nu is het een veel serieuzer iets en bevalt me dit voor geen meter haha. Ik kom er wel vanaf, op een goede manier danwel.
 
Denk ik ook wel :) .

Denk wel dat eerder de speciaalzaken dit gaan aannemen in plaats van ketens.
 

Terug
Bovenaan