Zwangere guppen?


A

ArjenH

Guest
Hoi allemaal,

Voor mijn oudste van 6 heb ik een leuke bak met nieuwe guppen staan. Nu zien de dames er al aardig bol uit, maar dat zou dan vanuit de winkel al moeten zijn. Wat denken jullie, guppenexplosie in wording of zijn het gewoon stevige dames? :D

a3EczpY


Gc1xDoR


h369BwF


Benieuwd wat jullie ervan zeggen!

Groet, Arjen
 
Guppen maken zeer makkelijk jonkies. Ik denk inderdaad dat je jonkies gaat krijgen. De tandkarper familie is levendbarend dus ze gaan geen eitjes leggen.
 
nekoneko zei:
Guppen maken zeer makkelijk jonkies. Ik denk inderdaad dat je jonkies gaat krijgen. De tandkarper familie is levendbarend dus ze gaan geen eitjes leggen.

Niet de hele orde van tandkarpers is levendbarend hoor. Alleen de familie van levendbarende tandkarpers (logisch). Bijboorbeeld een aantal families van killivissen vallen ook onder de tandkarpers en deze leggen gewoon eieren.

Maar om terug te komen op de vraag, deze guppen lijken mij inderdaad zwanger dus ik denk dat je op jongen kan gaan rekenen.
 
Ik weet niet of je jonkies wilt hebben maar toen de mijne begonnen met baby guppen te creeeren kreeg ik er een stuk of 10 per maand bij... En ik begon met 4 guppen heb er nu ong 40.
 
Ik heb nu 6 guppen in een bak van 60 x 30 x 40 dus een paar extra guppen is geen probleem, als het er teveel worden dan breng ik ze wel weg. Ik wil er uiteindelijk iets van een bodemvisje bij en misschien een ander koppeltje en dan is het wel genoeg. Iemand nog tips voor goed groeiende planten, waterpest misschien?
 
1 en 2 zijn het verste heen. Bij de kwekers zitten de dames en heren lange tijd niet gescheiden en van ��n bevruchting kunnen ze meerdere malen werpen. Dus vandaar dat ze vaak al zwanger zijn als je ze koopt.

Worp 4 en 5 waren dacht ik gemiddeld het grootste, daarvoor en erna zijn ze kleiner.

Misschien een apart idee maar jou vissen komen waarschijnlijk uit Singapore of Thailand.

Dit is een Filmpje van een Guppykwekerij. Als jou winkel zijn vis koopt bij groothandel Jarathana uit Lelystad dan komen jou guppen wellicht van deze kwekerij.

https://www.youtube.com/watch?v=b16eRsQsq7A
 
Wat grappig Botia. Ik ben benieuwd wat ze gaan doen!
 
Nee nog niet, maar de dames worden dikker en dikker! :)
 
Wat raden jullie trouwens aan om de kleine guppen te voeren? Ik heb ingevroren watervlooien (de blokjes) die ik dacht nog fijner te maken en met wat water uit de bak aan te maken als vloeibaar voer en afwisselen met fijngemalen guppievoer. Kom ik daar een eind mee?
 
Ik denk dat je ze prima kan voeren met wat fijn gemaakt Guppenvoer hoor. Ik weet niet of je dat diepvriesvoer echt fijner kan krijgen maar je kan het proberen.
 
Fijn gemalen guppenvoer werkt wel, alhoewel tetra of sera baby voer (echt heel fijn stof) wel super voert, waarbij de jongen zonder problemen bijna alles opeten en je heel weinig rest voer hebt wat gaan "liggen rotten". Zeker als je in het begin tot 8 x per dag voert is het wel prettig om geen opbouw van niet opgegeten voer te krijgen.
 
Gewoon vlokken je hoeft ze niet eens fijn te maken. Is wel handiger.
 
Ik haal er wel een potje tetra bij dan. Dat guppenvoer rot wel erg snel weg, wat op een blad blijft liggen is de volgende dag een pluizenbol. Ik ga ook proberen het diepvriesvoer klein te maken, zien wat dat oplevert.
 
Ze worden aardig dik:

YkSYsIX


L6W5vH8
 
Ja die hebben duidelijk jongen.
 
Ja geloof dat met name voor de achterste die daar geen misverstand meer over kan bestaan haha.

jJyqOgD


Hoe kun je trouwens foto's gelijk in het bericht laten zien?
 
Nog steeds geen jongen gezien. Twee van de vier vrouwtjes zijn inmiddels vierkant en de andere twee blijven achter, die hebben misschien nog geen jongen of kennelijk minder ver? De twee dikkerds ademen als malloten trouwens. Waar ik in het begin nog wat nitriet in het water had blijft het teststripje nu mooi wit dus daar zou het niet aan moeten liggen. De kids staan te springen om babyguppen te zien en ik stiekem ook haha.
 
ArjenH zei:
Nog steeds geen jongen gezien. Twee van de vier vrouwtjes zijn inmiddels vierkant en de andere twee blijven achter, die hebben misschien nog geen jongen of kennelijk minder ver? De twee dikkerds ademen als malloten trouwens. Waar ik in het begin nog wat nitriet in het water had blijft het teststripje nu mooi wit dus daar zou het niet aan moeten liggen. De kids staan te springen om babyguppen te zien en ik stiekem ook haha.

Geduld is een mooie zaak...
 
Dat is absoluut zo. Maar ik vrees dat de eerste lichting guppenvoer is geworden. Ze konden ook niet ff wachten tot ik thuis was he? :)
 
ArjenH zei:
Dat is absoluut zo. Maar ik vrees dat de eerste lichting guppenvoer is geworden. Ze konden ook niet ff wachten tot ik thuis was he? :)

Nja, dat is meestal altijd zo, maar als je er genoeg wilt houden, moet je over genoeg planten en schuilplaatsen beschikken voor de kleintjes. Op bevallen kunnen ze inderdaad niet wachten ;)
 
Ik heb er inmiddels 4 apart kunnen zetten in een kweekbakje en heb nog drie vrouwtjes die zo te zien voorlopig niet klaar zijn met werpen. Dus zo erg is het niet als er tussendoor wat sneuvelen :)
 
Er staan toch redelijk wat schuilmogelijkheden in je kweekaquarium, h�? Anders zullen er niet veel overblijven.
 
Met de kweekbak bedoel ik een bakje met gaas om in het aquarium te hangen. Zitten nu 10+ babyguppen in en na vandaag zwemmen er ook nog 10+ gewoon in het aquarium rond. Die zet ik maar niet meer apart denk ik anders is m'n bak binnen de kortste keren te klein voor z'n populatie :)
 
Met voldoende drijvers hebben ze een goede kans het te overleven denk ik.
 
Er staat en drijft genoeg groen in de bak en dat blijkt, inmiddels 30+ aan grut rondzwemmen, alles inmiddels redelijk groot genoeg om geen levend voer te worden. De grote guppen kijken er ook nauwelijks naar om en alles zwemt vrij rustig door elkaar. Een vrouwtje is vorige week gesneuveld, die bleef na het bevallen wat zielig rondhangen en was na een dag of tien dood. De andere drie vrouwtjes zijn nog onverminderd dik dus ik verwacht nog wel meer nazaten. De plaatselijke dierenspeciaalzaak wil ze wel hebben als hij plek krijgt. Reputatie van de miljoenvis bevestigd :)
 

Terug
Bovenaan