Zwanger?? wel jongen gespot!!

  • Onderwerp starter matthijssie1994
  • Startdatum

M

matthijssie1994

Guest
Hooi, ik ben net even naar mijn bak aan het kijken en ik spotte ineens een hele kleine koter!! WAUW! dat had ik niet verwacht. Ik heb deze bak pas 2 maanden en nu al kleintjes. ken niet gekker worden! nu denk ik dat mijn vrouwtjes vis nog steeds zwanger is. maar bevalt deze vis of legt ze eitjes?


ps ik ben wel bang dat het visje wordt opgegeten. het zwemt wel vrij en ze zwemt wat tussen de planten. ze heeft ook zichtbaar bij de andere vissen gezwommen en er gebeurde niks. kan dit kwaad?


Hieronder een foto van de (zwangere) vis.



dhdxkd14dwfxk.jpg


oslx4vanle7el.jpg


Of is dit nou een jonkie van een neon tetra...? :O
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Xiphophorus maculatus - Platy

Het is een levendbarende vis, op zich best een unicum als deze NIET fokken :p

Ik zou er niets mee doen, voor je het weet zit je bak vol, dus zeker niet speciaal opkweken
 
Xiphophorus maculatus - Platy

Het is een levendbarende vis, op zich best een unicum als deze NIET fokken :p

Ik zou er niets mee doen, voor je het weet zit je bak vol, dus zeker niet speciaal opkweken

nee oke maar er zullen wel een paar overleven denk ik zo?
 
Deze vissen krijgen heel vaak jongen en een deel zal worden opgeslokt maar met wat drijvers zal een deel vaak overleven.
 
Deze vissen krijgen heel vaak jongen en een deel zal worden opgeslokt maar met wat drijvers zal een deel vaak overleven.


ik heb drijvers ja maar die ene jongen blijft op de bodem tussen de planten ronddwarrelen. zit er ook niet op te wachten om dalijk 50 vissen in die bak te hebben..
 
Je bodem is nogal licht daar houden vissen niet zo van en met een donkere achterwand zoals bv een zwart of donkerblauw karton zul je zien dat je vissen veel mooier op kleur komen.

Na 30 jaar ervaring met platy's kan ik je zeggen dat hetgeen wat momenteel uit de Aziatische kwekerijen komt vrij zwak is, en je blij mag zijn als het een jaar leeft. De temperatuur niet zo hoog (ongeveer 22 graden en liever niet hoger), en een hoofdzakelijk plantaardige voeding zoals bv Guppy of spirulina vlokken zal de levensduur wat verlengen omdat je ze dan geeft wat ze van nature wensen. Met 24 graden en een gewoon standaard vlokvoeder wat je meestal ziet houden ze het veel minder lang vol.
 
ik heb drijvers ja maar die ene jongen blijft op de bodem tussen de planten ronddwarrelen. zit er ook niet op te wachten om dalijk 50 vissen in die bak te hebben..


Dat is een "nadeel" van levendbarenden. Je kan kijken voor een bijvis die de populatie wat in toom houdt als je echt deze vissen wil blijven houden.
 
Dat is een "nadeel" van levendbarenden. Je kan kijken voor een bijvis die de populatie wat in toom houdt als je echt deze vissen wil blijven houden.

Wat bedoel je daarmee dan en wat beveel je me dan aan? zitten er niet al genoeg vissen in die bak dan.
 
Je bodem is nogal licht daar houden vissen niet zo van en met een donkere achterwand zoals bv een zwart of donkerblauw karton zul je zien dat je vissen veel mooier op kleur komen.

Na 30 jaar ervaring met platy's kan ik je zeggen dat hetgeen wat momenteel uit de Aziatische kwekerijen komt vrij zwak is, en je blij mag zijn als het een jaar leeft. De temperatuur niet zo hoog (ongeveer 22 graden en liever niet hoger), en een hoofdzakelijk plantaardige voeding zoals bv Guppy of spirulina vlokken zal de levensduur wat verlengen omdat je ze dan geeft wat ze van nature wensen. Met 24 graden en een gewoon standaard vlokvoeder wat je meestal ziet houden ze het veel minder lang vol.

Oke ja me vissen moeten het er maar mee doen. ga niet die hele bodem vervangen haha. of misschien een klein laagje donkere stenen erop gooien? dat is wel mogelijk. En ik heb idd geen achterwand. die kan ik er aan de achterkant wel opplakken natuurlijk.

En mijn tempratuur schommelt tussen de 26 en de 28 graden. op dagen als vandaag is het gewoon 28+ misschien de verwarming uitschakelen met warm weer?
 
Ik denk dat het erop gooien niet lang werkt want met het onderhoud gaat dit snel mengen. Je verwarming uitschakelen heeft weinig nut want als het warmer wordt dan de ingestelde temp dan slaat die toch niet meer aan hoor;).

Ik bedoelde niet dat je niet genoeg vissen hebt maar soms zet men de Rouwtetra in om de hoeveelheid levendbarenden in toom te houden. Maar goed, het moet wel kunnen natuurlijk. Zelf heb ik om die reden ook geen levendbarenden meer in de bak.
 
Oke ja me vissen moeten het er maar mee doen. ga niet die hele bodem vervangen haha. of misschien een klein laagje donkere stenen erop gooien? dat is wel mogelijk. En ik heb idd geen achterwand. die kan ik er aan de achterkant wel opplakken natuurlijk.

En mijn tempratuur schommelt tussen de 26 en de 28 graden. op dagen als vandaag is het gewoon 28+ misschien de verwarming uitschakelen met warm weer?
Voor je dieren aanschaft is het misschien een goed idee om je te verdiepen in wat ze wensen?

Zomers kunnen ze sterke opwarming wel aan want dat is tijdelijk. Derest van het jaar is 22 graden warm zat.
 
Voor je dieren aanschaft is het misschien een goed idee om je te verdiepen in wat ze wensen?


Daar heb je helemaal gelijk in al merk ik wel dat je vaak in de winkel of tuincentra verkeerde info krijgt en dan kan ik me ook wel voorstellen dat men onbewust verkeerde keuzes maakt. Internet is erg makkelijk medium maar je leest vaak veel verschillende info en als je dan van een winkel een bepaald advies krijgt dan kun je snel geneigd zijn daarin mee te gaan.
Dit alles bedoel ik dan ook meer in algemene zin en wil er alleen mee zeggen dat ook inlezen en je laten voorlichten soms niet even makkelijk is;)
 
Daar heb je helemaal gelijk in al merk ik wel dat je vaak in de winkel of tuincentra verkeerde info krijgt en dan kan ik me ook wel voorstellen dat men onbewust verkeerde keuzes maakt. Internet is erg makkelijk medium maar je leest vaak veel verschillende info en als je dan van een winkel een bepaald advies krijgt dan kun je snel geneigd zijn daarin mee te gaan.
Dit alles bedoel ik dan ook meer in algemene zin en wil er alleen mee zeggen dat ook inlezen en je laten voorlichten soms niet even makkelijk is;)
De stortvloed van foutieve informatie op het internet is is inderdaad een groot probleem, evenals de slechte informatie bij winkels. Waardoor mensen fouten maken.

Maar ook die winkels moeten gewoon omzet draaien, en een verkoper met verstand van zaken moet ook gewoon een bepaald bedrag per uur halen. Dus soms verkoopt die ook gewoon omdat hij moet verkopen.

Het beste is gewoon voor je überhaupt er aan begint, om raad vragen op dit forum. In de meeste gevallen zal dat heel wat fouten en geld schelen.
 
Ja dat ben ik met je eens en de dollars zijn voor velen belangrijker dan het welzijn van vissen en andere bewoners. Ik denk dat dit nooit zal veranderen want eigenlijk zie je dat overal.
Als je en gebruikte auto koopt da durven ze je ook gerust iets aan te smeren waarvan ze weten dat je dat dan beter niet kan aanschaffen maar ja zoals ik al zei is dat meer een maatschappelijk probleem;).
Dan is een forum raadplegen vaak wel de goede eerste stap:thumbs:
 
Voor je dieren aanschaft is het misschien een goed idee om je te verdiepen in wat ze wensen?

Zomers kunnen ze sterke opwarming wel aan want dat is tijdelijk. Derest van het jaar is 22 graden warm zat.


Oke goed om te weten. ik kan mijn verwarming niet instellen op grades dat vind ik wel raar. dus hij zal altijd op de 25/26 graden blijven hangen. ik zal dan een andere verwarming moeten aanschaffen waar je de temperatuur zelf kan regelen. Ik volg meestal wel het advies van de winkel op omdat het gewoon een aardige mevrouw is waar ik bij me vorige bak ook goed geholpen mee ben. maar idd ze willen geld verdienen en ze willen je van alles aansmeren dat is gewoon zo. ik ga misschien wel kijken voor een rouw tetra want ik heb geen zin om dalijk 50 vissen in die bak te hebben. ik dacht echt alleen maar dat guppys makkelijk jongiek kweekten. die mevrouw in de winkel heeft me er wel voor gewaarschuwd volgensmij dat ze jonkies konden krijgen..
 
En wat moet ik nou doen met die bodem dan? wil wel dat mijn vissen comfortabel in de bak zitten natuurlijk :)
 
Ik heb nou nog wel een vraag eigenlijk. Hoe voeden de jonkies zich die nu in de bak zitten? Ik laat deze jonkies groeien en dan ga ik een rouwtetra inschakelen denk ik. Maar hebben de jonkies speciaal voer nodig..?
 
De jonge platy's hebben normaal gesproken genoeg aan het restvoer van de oudere vissen. Ook zorgen de jonge vissen ervoor dat al de overige rommel op de bodem wordt opgeruimd.

Er zijn speciale fijnvoeren - stofvoeren op de markt voor jonge vissen. Maar aangezien je de oudere vissen hier in dezelfde bak hebt zitten haalt het niks uit, Het stofvoer is namelijk al opgegeten voordat de jonge erbij kunnen komen.

Als je de jonge vissen over zou zetten op een andere bak zou dit natuurlijk wel een oplossing zijn.

Dus.... ik zou zeggen niet meer voeren als dat je normaal doet!
 
De jonge platy's hebben normaal gesproken genoeg aan het restvoer van de oudere vissen. Ook zorgen de jonge vissen ervoor dat al de overige rommel op de bodem wordt opgeruimd.

Er zijn speciale fijnvoeren - stofvoeren op de markt voor jonge vissen. Maar aangezien je de oudere vissen hier in dezelfde bak hebt zitten haalt het niks uit, Het stofvoer is namelijk al opgegeten voordat de jonge erbij kunnen komen.

Als je de jonge vissen over zou zetten op een andere bak zou dit natuurlijk wel een oplossing zijn.

Dus.... ik zou zeggen niet meer voeren als dat je normaal doet!


Oke ja overgooien naar een andere bak dat wordt lastig. want die heb ik niet! Er valt altijd wel genoeg voer op de grond terwijl ik nooit echt veel voer. Dus de jonge platy zal dan wel wat voer binnen krijgen. Ik denk dat ik die kleine ook niet te pakken krijg omdat die zich heel goed verstopt en nog heel klein is. ik denk dat het jonkie zo'n 2-3 weken oud is.
 
Aangezien je maar één aquarium hebt en waarschijnlijk geen overbevolking wilt zou ik je jongen niet uitvangen. Lekker laten zitten 'survival of the fittest' zo blijven de sterke over en is overbevolking grotendeels uitgesloten
 
Aangezien je maar één aquarium hebt en waarschijnlijk geen overbevolking wilt zou ik je jongen niet uitvangen. Lekker laten zitten 'survival of the fittest' zo blijven de sterke over en is overbevolking grotendeels uitgesloten

Doe ik ook. Volgensmij is er maar 1 jonkie wat nog over is. meer spot ik er niet. als die het overleeft vind ik het prima. Alleen dat moet niet bij elke uitwerp zo zijn dat er een paar overleven. dan wordt de overbevolking natuurlijk wel een realiteit. Als dat gebeurd dan ga ik maar overschakelen op de rouwtetra.
 

Terug
Bovenaan