Zwakke e uitstroom jbl e902


Boltfrog

Member
Lid geworden
6 juni 2021
Berichten
6
Leeftijd
57
Goedenavond.

Ik heb sinds 3 weken de jbl e902. Nadat ik zag dat de uitstroom minder werd, dacht ik dat hij erg vuil zou zijn. (Hij was een stuk krachtiger toen ik hem voor de eerste keer aansloot en aanzetten.) Dus besloot ik hem even schoon te maken. Alleen het filter was wat vies, maar niet zo erg. Nu heb ik de boel even schoon gemaakt, aangesloten. Maar het zwakke stroompje blijft.

Iemand een idee wat dat kan zijn, en ik er aan kan doen.
 
Heb je de rotor in het pomphuis er ook even uitgehaald en schoongemaakt?
 
Ja alles al gedaan. Heb de start procedure even opnieuw gedaan. En een paar keer de stekker er in en uit gehaald. Zag ik bij iemand op YouTube. En nu doet hij het beter. Maar het spuit er niet uit of zo. Als ik de spuutmond erop zet. Dan heb ik een straal van ongeveer 6cm voordat het water wordt geraakt
 
Ik werk met een spraybar maar zover ik mij herinner heb je met een spuitmond ook niet echt een verre straat omdat de bek vrij breed is.
Wat je kan doen is de bek in een emmer doen en tellen hoelang het duurt voor er 10 liter inzit en dan weet je de opbrengst .
 
Oja slim idee.
Kan het misschien ook niet zijn dat ik het filter te vol heb gepropt. Dit is mijn eerste externe filter. Heb onderb1 1 bak fijn blauwe sponzen en filter watten zitten. Daar boven 2 bakken met biologische pijpjes en daar boven ook medium blauw sponzen.
 
Een te vol filter kan ook de doorstroming beletten inderdaad. Niet te vol proppen is dan zeker belangrijk.
Ik zou kijken of het te vol zit en anders even zonder bakjes kijken wat de opbrengst is door een emmer te gebruiken.
 
Oja slim idee.
Kan het misschien ook niet zijn dat ik het filter te vol heb gepropt. Dit is mijn eerste externe filter. Heb onderb1 1 bak fijn blauwe sponzen en filter watten zitten. Daar boven 2 bakken met biologische pijpjes en daar boven ook medium blauw sponzen.
Je filtervolgorde is voor een JBL e 902 ook niet juist. Deze filter werken zo: Het vóórfilter zit bovenin, de grootste mand, daarin behoort grove spons dat als mechanisch filter werkzaam is. Het houdt het grofste vuil tegen zodat dit niet in je biologische deel komt. Na die voorfiltering stroomt het water via de zijkanten helemaal naar beneden waar het weer naar boven wordt gepompt. Helemaal het onderste mandje en het mandje daarboven zijn biologische filters, je kan daar, bijvoorbeeld siporax in doen. Onderaan het eerder genoemde vóórfilter zit een kleiner mandje geklemd, dat is het eindfilter, het laatste filter voordat het gefilterde water je filter verlaat. Ook in dat eindfilter doe je fijne spons.
 
Ik dacht dat in de bovenste mand die uit 2 delen bestaat in het onderste deel juist een vrij fijne spons zit maar het kan goed zijn dat ik me vergis.
 
Ik dacht dat in de bovenste mand die uit 2 delen bestaat in het onderste deel juist een vrij fijne spons zit maar het kan goed zijn dat ik me vergis.
In de 902 is inderdaad de bovenste mand in 2en opgedeeld (bij de x01 serie was dit nog niet zo). Grote spons bovenin, dan loopt het zoals Ben beschrijft naar beneden en komt het door het onderste deel van de bovenste mand weer terug
 
Ok, dus het onderste mandje van de bovenste 2 is de laatste spons voor het weer de bak ingaat. Ik heb er verder nooit zo opgelet hoe het loopt moet ik bekennen.

Edit: het klopt ook en ik wist het achteraf wel want ooit heb ik daar in het begin filterwatten in gedaan ipv de fijne spons om fijn vuil af te vangen. Dat was ik alweer vergeten dus.
 
Ok, dus het onderste mandje van de bovenste 2 is de laatste spons voor het weer de bak ingaat. Ik heb er verder nooit zo opgelet hoe het loopt moet ik bekennen.

Edit: het klopt ook en ik wist het achteraf wel want ooit heb ik daar in het begin filterwatten in gedaan ipv de fijne spons om fijn vuil af te vangen. Dat was ik alweer vergeten dus.
Moet ik ook nog altijd doen, die fijne spons voor watter vervangen. Komt bij de volgende filterpoetsbeurt wel
 
Ik heb in dat aangeklikte deel de watten na enige tijd juist weer vervangen voor de fijne spons want de watten werden me te snel vies wat de uitstroom niet ten goede kwam.
 
Ik dacht dat in de bovenste mand die uit 2 delen bestaat in het onderste deel juist een vrij fijne spons zit maar het kan goed zijn dat ik me vergis.
Als je mijn bericht goed leest dan zie je dit. Het bovenste deel is het voorfilter, het onderste aangeklemde mandje is het eindfilter.
 
Als je mijn bericht goed leest dan zie je dit. Het bovenste deel is het voorfilter, het onderste aangeklemde mandje is het eindfilter.
Ja dat klopt ben en ik had even niet door dat het onderste deel het fijne gedeelte is en dus het eindfilter.
 
Dan zou je in het eindfilter ook alleen filter watten kunnen stoppen. En ik heb trouwens de zwakke uitstroom probleem ondekt. De slangen waren na 3 weken al aardig vuil. En schoongemaakt het het liep weer als een zonnetje.
 
lijkt me duidelijk toch
Schermafdruk op 2021-11-22 09-52-33.png
Schermafdruk op 2021-11-22 09-53-03.png
 
Uh ja... Zelf heb ik de 1502 en ik begreep maar niet hoe het water dus alleen via de zijkanten in het filter kwam, want al die bakjes zitten toch op elkaar???:unsure:Inmiddels begrijp ik het wel hoor. Het voorfilter heeft een dichte bodem muv waar het roterhuis in komt en de zijkanten, waardoor het binnenkomende water dus niet meteen doorloopt naar beneden, maar via de zijkanten naar beneden gaat... Maar dat ik dat aan de hand van een plaatje meteen begreep, un nee :rolleyes::D
 
O maar dat was mij ook niet gelijk duidelijk hoor en je hebt er wel een duidelijke foto en wat technisch inzicht bij nodig denk ik.
 

Terug
Bovenaan