Zwaardragervrouw ontwikkelt een zwaard


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Voor de ongelovigen onder ons, zie hier en voorbeeld van een zwaarddragervrouw (Xiphophorus hellerii palenque) die met 10 maanden oud een zwaard ontwikkelt. Het is een heuse vrouw daar ze zichzelf ook al voortgeplant heeft. En de zwangerschapsvlek duidelijk zichtbaar is. Het is een bekend verhaal dat oude niet meer reproductieve zwaarddragervrouwen middels een overactivatie van de MSX genen morfologische veranderingen in het vinweefsel kunnen ondergaan. Hierdoor kunnen de buitenste vinstralen van de anaalvin langer worden (doch ontwikkelt het niet tot een gonopodium) en kunnen de onderste vinstralen van de staart ook verlengd raken. Doch zullen ze geen zoomrand krijgen wat vele manne wel hebben). Dit vrouwtje is slechts 10 maanden oud en dus nog lang niet oud te noemen voor een zwaarddrager. Haar anaal vin is gewoon zoals bij een normale vrouw en zij heeft wel een zoom in haar zwaard. Nu is het echter afwachten of het zwaard zich verder ontwikkelt of dat het hierbij blijft.
Dit is dus geen late man voordat iemand daarover begint.
Als blijkt dat dit een zwaarddragervrouw is met de allelen-combinatie Aa, dan kan ze nog in een man veranderen. En misschien is het ook wel een Aa vrouw. AA vrouwen binnen de XX chromosoomcombinatie blijven vrouwen. Zwaarddragermannen met een XX (dus geen XY) chromosoomcombinatie hebben doorgaans de allelen-combinatie aa en zijn voor de verdere kweek van geen nut. M.a.w het zjjn steriele mannen. Maar dat zegt niet dat ze niet achter vrouwen aan zullen gaan. Alleen zullen zij zich niet kunnen reproduceren. Het gedrag van XY en XX mannen is helemaal gelijk.
En voor alle duidelijkheid er bestaan ook YY vrouwen. Doch ook die zijn niet geschikt voor de verdere kweek.

De tijd zal het leren of dit vrouwtje in een man verandert. Mocht dat zo zijn dan hebben we hier te maken met een Aa vrouwtje.
IMG_7682.JPG
IMG_7650.JPG

Een van een vrouwtje getransformeerd mannetje zal altijd de zwangerschapsvlek laten zien. dat verdwijnt dus nooit.
Je hebt ook de zogenaamde pseudo zwangerschapsvlek die in mannelijke platy's en bepaalde mannelijke zwaarddragers voorkomt. Dat is iets geheel anders dan een echte zwangerschapsvlek. Een echte zwangerschapsvlek is een stukje transparante huid t.o.v. de rest van de huid. Door de verdere gang van de zwangerschap raakt de huid opgerekt en zo ook de zwangerschapsvlek. Door het oprekken wordt de huid dunner en daardoor wordt de inhoud zichtbaarder (zoals de embryo's). Een pseudo zwangerschapsvlek ontwikkelt doorgaans bij halfwas mannen (maar niet alle mannen krijgen dit). Eenmaal zo'n pseudo zwangerschapsvlek ontwikkelt, dan zal dat nooit meer verdwijnen. Maar een pseudo zwangerschapsvlek ontwikkelt zich in de huid op de plek waar een vrouw haar zwangerschapsvlek normaal heeft. Moet ook hierbij gestellen dat late platy- en late zwaarddragermannen nooit en te nimmer een pseudo zwangerschapsvlek zullen ontwikkelen.

Ik vond het wel terecht om dit verhaal hierzo te gaan stellen aangezien ook op dit forum mensen zijn die niet geloven dat dit kan. Maar bij deze heb ik wat onderbouwing erbij gegeven. Dus om te zeggen: Laten we dit naar het land der fabelen sturen.... Heeft totaal geen zeggingskracht meer.
 
Opmerking: Ik vergat erbij te stellen dat een pseudo zwangerschapsvlek feitelijk toebehoort tot mannelijke platy's. Doch omdat vele huidige zwaarddragerkweekvormen een resultaat zijn van inkruizingen met platy's, is het dusdanig dat ook de eigenschap van een pseudo zwangerschapsvlek in zwaarddragermannen kunnen optreden. Dit zal je bij wildvormen van zwaarddragers namelijk niet aantreffen.
 
Kruisen Zwaarddragers en Platy s dan? Ik dacht altijd van niet namelijk.

Edit: wel dus en ik heb me daarin vergist.
 
Kruisen Zwaarddragers en Platy s dan? Ik dacht altijd van niet namelijk.

Edit: wel dus en ik heb me daarin vergist.
Idd, zwaarddragers en platy's kruisen met elkaar met vruchtbare nakomelingschap. Ze behoren tot hetzelfde genus "Xiphophorus". Enkel de komma zwaarddrager (Xiphophorus signum) laat zich niet kruisen met platy's en zelfs niet met andere andere zwaarddragersoorten. Het gonopodium van de mannelijke komma zwaarddrager is nl. anders geconstrueerd. Omdat de geslachtsopening bij een vrouw aangepast is op de gonopodium van haar eigen soort, zal een mannelijke platy of andersoortige zwaarddrager man niet met haar kunnen copuleren. Hetgeen inhoudt dat deze zwaarddragersoort zonder problemen met een andersoortige zwaarddrager samen gehouden kan worden (en tevens met elke soort platy) zonder dat er een kruising plaatvindt.
 
Laten we dit naar het land der fabelen sturen
Evolutie maakt alles mogelijk uit eindelijk he. Ik zou het alleen maar raar vinden het een fabel te noemen als er nog geen duidelijke gevallen zou zijn terwijl duidelijk in de natuur dit soort gevallen voor kunnen vallen. Nog even en het groeit vleugtjes aan 😁 bedankt voor het delen echt onwijs leerzaam en misschien zelfs mn petje boven naar niemand hoeft mij meer te zeggen dat vrouwtjes geen waarden kunnen dragen in iedergeval! 😄
 
Evolutie maakt alles mogelijk uit eindelijk he. Ik zou het alleen maar raar vinden het een fabel te noemen als er nog geen duidelijke gevallen zou zijn terwijl duidelijk in de natuur dit soort gevallen voor kunnen vallen. Nog even en het groeit vleugtjes aan 😁 bedankt voor het delen echt onwijs leerzaam en misschien zelfs mn petje boven naar niemand hoeft mij meer te zeggen dat vrouwtjes geen waarden kunnen dragen in iedergeval! 😄
Evolutie maakt veel mogelijk. Kijk maar hoeveel soorten aan dierlijke levensvormen zijn voortgekomen uit dieren vanuit de zee als men de evolutieleer mag gaan geloven.
Nou, wat het idee van de "fabel" aangaat, dat is door velen zo genoemd door de jaren heen. Dit omdat velen denken dat we enkel te maken hebben met een mannelijke en een vrouwelijke vorm. En dat een man gewoon een man is en een vrouw gewoon een vrouw. En klaar is het verhaal. Maar dat zegt mij tegelijkertijd dat men dan een tekortkoming aan kennis over dit onderwerp heeft. Bij zwaarddragers en platy's met name is dit altijd het geval geweest dat mensen (ik ben er één van) stelden dat ze het vaak meegemaakt hebben dat een vrouw in een man veranderd ook nadat ze gewoon jongen heeft gehad. En velen bestrijden dan dat men niet goed geobserveerd hebben en dat het dan ten allen tijde een late man moet zijn geweest. Een late man heeft nooit en te nimmer een zwangerschapsvlek. Bij zwaarddragers en platies (zekers de kweekvormen), kunnen mannen een zg. pseudo zwangerschapsvlek vertonen. Doch kan dat enkel gebeuren bij een halfwas man (niet alle jonge mannen krijgen zo'n pseudo zwangerschapsvlek). En eenmaal aanwezig, zal die dat z'n hele leven met zich meedragen. Maar dat is een vlek die zich ontwikkeld in de huid op dezelfde plek waar een vrouw haar zwangerschapsvlek heeft. Een late man was al een initiële man maar zal nooit een zwangerschapsvlek danwel een pseudo zwangerschapsvlek vertonen.

Er wordt dan door non-believers snel gesteld dat er geen bewijs van is. Toch is het dan raar dat velen van hen dan niet weten dat er officieel al in 1984 onderzoek naar is gedaan. Doch is de paper pas in 2004 officieel erkend geworden. En weinig mensen blijken daar van op de hoogte te zijn. Maar het zijn de non-believers die de geslachtsverandering naar het rijk der fabelen verwijzen.
 
Hier nog 3 voorbeelden van zwaarddragervrouwen die een zwaard ontwikkelen. Eén is een kweekvorm, de zg. pineapple zwaarddrager. En de andere twee zijn wildstammen aan zwaarddragers, t.w. de komma zwaarddrager (Xiphophorus signum) en de Xiphophorus hellerii guentheri.
Ze laten allemaal hun zwangerschapsvlek zien. En ze zijn niet in mannen veranderd maar gewoon vrouwen gebleven doch met een zwaard. Doch ook al zoudenz e veranderen in mannen, de zwangeschapsvlek blijft behouden doch kunnen ze dan geen jongen meer werpen.
photo by Febri Ariwibowo.jpg
photo by Albert Palner.jpg
photo by Nigel Hunter.jpg
 
Ze komen overeen met de dieren die je via de volgende link kunt zien. https://www.aquariumglaser.de/en/fish-archives/xiphophorus-hellerii-king-lyratail-2/
Ik heb de link gezien. Maar dat zijn officieel King lyra zwaarddragers en geen normale lierstaarten. Het verschil is dat bij de King lyretail zwaarddragers de mannen twee verschillende zwwarden hebben. de onderste met een zoom en de bovenste zonder. En de King lyretail, daar heeft de man een normale gonopodium. Daar waar een echte lierstaart zwaarddrager een verlengde gonopodium heeft en twee identieke zwaarden. Maar afgezien hiervan, zijn het wel verdomd mooie zwaarddragers.
 
Ja. Lierstaarten komen in het wild niet als populatie voor, omdat hun gonopodia niet naar behoren functioneren.

De king lyretail heet zo omdat dat lierstaarten zijn waar het normale gonopodium weer terug in is gekweekt.
Klopt. En de andere criterium om ze King lyra te noemen ipv normaal lierstaart is dat de boven- en onderzwaard verschillen in aftekening (bij een king lyra heeft enkel het onderzwaard een zoom) en een normale lierstraat heeft beide zwaarden gelijk zonder zoom.
Zijn al die verschillende typen nou nakweekvormen?
Alle commerciële zwaarddragervormen zijn nakweek.
Bij normale lierstaarten worden er mannen geboren die uiteindelijk een lang gonopodium ontwikkelen (in het begin zijn ze het hetzelfde als bij een normale man) en mannen met een normaal gevormd gonopodium. Bij de kweek van zo'n lijn worden doorgaans de mannen met een normaal gonopodium gebruikt tegen een lierstaartvrouw. D'r is een deel dat lierstaart wordt en een deel met normale vinnen in het nageslacht. Of je moet een vrij jong lierstaartmnannetje gebruiken die nog een formaat van normaal formaat heeft voordat die verlengd raakt om een lierstaartvrouwtje mee te laten paren.
 

Terug
Bovenaan