Zwaarddragersss (alom bekend onderwerp)


L

Lennievandijk

Guest
Hoi allemaal,

ik ben nieuw op het forum en heb op dit forum mijn eerste forum account aangemaakt. Dit omdat ik toch wel vragen heb bij mijn visjes.

Ik heb in mijn (ik dacht) 80 liter bak zitten:

11 neon tetra
5 goudvissen waarvan 1 grotere sarasa (hele fijne vissen)
1 algeneten die erg druk in de weer is
5 guppies
en 2 zwaarddragers

nu is het dilemma dat de zwaarddragers nogal happerig zijn de laatste dagen.. erg apart want deze worden als zeer vriendelijk bestempeld. Vooral naar de grootste vis, de sarasa (ik gok 7-8 cm)

Het vrouwtje heeft een dikke buik dus die is zwanger denk ik.
zij zat de sarasa 3 uur lang te pesten dus ik heb de 2 zwaarddragers in een andere bak gezet die wel als 'te klein' (30liter) bevonden wordt voor zwaarddragers. maar ze vallen de anderen nu niet lastig en ik hoop dat de jongkies van de zwaarddrager in deze bak een goed onderkomen kunnen vinden.

Weet iemand of zwaarddragers tijdens de zwangerschap territoriaal gedrag kunnen vertonen?
ik vond het nogal zorgwekkend ;p

groetjes lennard
 
Nou maak je borst maar vast nat... jij gaat heeeeeel veel commentaar krijgen over je bakmaat en de inhoud! ;)

Welkom trouwens!
 
Zwaarddragers kunnen echte etters zijn, vooral naar vissen waar wat mis mee is en met de sarasa's zal vast wat mis zijn. Deze vissen kunnen 40+ cm. worden en hebben zo'n 200l. per vis nodig om goed te kunnen groeien (een groei van 2 cm. per maand is het eerste jaar heel normaal!). Dit zijn geen aquariumvissen.
Als ze niet goed kunnen groeien vergroeien ze. Dit houdt in dat ze klein proberen te blijven om vervuiling te beperken met het gevolg dat de ingewanden verdrukt raken wat op zijn beurt voor ernstige gezondheidsproblemen zorgt.
 
Veel Zwaarddragers worden veel te warm gehouden komen dan niet lekker uit de verf.

En ach commentaar. Lees je eens flink in op het forum en je stuurt vanzelf bij.
Ik geloof niet dat hier bewust leed word berokkend, maar dat het onwetendheid.
Moet je er dan altijd met gestrekt been in? ik niet in ieder geval.

Tipje, Goudvissen herhuisvesten, Zwaarddragers dito en genieten van datgene je over hebt.
 
Ja ik denk ook alle goudvissen eruit en herplaatsen. Dan zou ik eerst even kijken hoe het dan gaat.
 
Hee bedankt allemaal voor de reacties,

Ik denk inderdaad dat de Sarasa wat te groot is voor de bak, de goudvisjes zijn nog maar 4 CM
maar ja, bij de winkel werd gezegd dat de sarasa ook een aquarium vis is. ik zal nog voor een grotere bak kunnen sparen om de visjes te kunnen houden. misschien dat een vriend nog belang heeft bij de sarasa,

de temperatuur in de bak is 24 graden, dat stond als goed aangeschreven.

Mijn bak is bij nader inzien 100 liter...
ik zal de groei van de sarasa in de gaten houden en anders breng ik hem terug !

groetjes
 
Het gaat btw om 1 sarasa van kop tot staart nog maar 8 CM

deze heb ik sinds vandaag ;p
 
Dat is het juist. Vergroeien gaan ze sowieso in die bak en dat gaat heel snel. :) Als je dagelijks 100% water zou verversen kan je het nog niet tegenhouden. Juist de kleintjes hebben veel voer, veel ruimte en veel vers water nodig om goed te kunnen groeien.

Voorlopig zou ik dagelijks 50% water verversen en 4x per dag voeren tot je een (ruime) vijver voor ze gevonden hebt. Ze kunnen wel in een aquarium, maar dan zit je aan een lengte vanaf 300 cm. Daarbij kan je ze dan geen winterrust geven die goed is voor de gezondheid van de vissen.
 
Hmm apart... ik moet nog veel leren, had verwacht dat een bak als deze wel juist was voor dit formaat. wellicht willen de buren er 1 in de vijver en anders ken ik nog wel een aantal mensen die een vijver hebben :) u zegt alle goudvissen eruit? ik heb ze nu al 2 maand en ze zijn misschien een halve centimeter gegroeid...

Hoe kan ik een foto oploaden?
 
Hoe groot zou een desbetreffende vijver moeten zijn? de meeste mensen die ik ken hebben een vijver van 1,2 meter diep op het diepste punt
 
Dat ze in 2 maanden een halve cm. gegroeid zijn is een heel duidelijk teken dat er wat mis is.

Een vijverdiepte van 1,2m is super! Daarnaast is de vijver best minimaal 2x3m breed, maar dat zal wel met die diepte. Moet je straks eens zien hoe hard die beestjes gaan groeien. ;)

Ik upload foto's via www.tinypic.com
Daar krijg je na het uploaden verschillende linkjes. De link met de code is degene die je moet hebben. Het wijst zichzelf uit. :)
 
danku,

ja ik heb ze zo gekocht dus ik had het idee dat het wel goed zat. ze lijken zich te vermaken in de bak.
De tetra's vind ik het fijnste samen met de gups want die doen niks tegen een ander.
4TWtapbZ67OfErkn632rwLtzAs84LDcc.jpeg
ik hoop dat dit werkt
4TWtapbZ67OfErkn632rwLtzAs84LDcc.jpeg
 
Goudvissen er uit meer zwaarddragers erin. :p Wat een onwijs mooie Annanas zwaarddrager man heb je daar. Met een zeer mooie bouw.
 
Thanks,

ik heb de zwaarddragers even voor straf in eenkleinere bak gezet... ze voelen zich daar niet thuis maar vallen in ieder geval geen anderen lastig... ik heb helaas even niks anders en heb gister tot 2 uur snachts de zwaarddragers gecontroleerd maar ze leven nog steeds ;)

de goudvissen doen t overigens wel aardig, ze zijn heel vriendelijk en eigenlijk onopvallend aanwezig.
de sarasa is wat schubjes kwijt door het gepik van de zwaarddrager helaas... ik ben al met een vriend aan het overleggen maar deze zegt dat het temperatuursverschil veel te hoog is om ze nu over te brengen.
 
heb nu de sarasa in quarantaine gezet omdat ik het toch niet zo vertrouwde ivm schimmels en ziektes, en de zwaarddragers terug :) ik denk dat dit voor nu even de beste oplossing is.
 
leuk om te zien, ik heb ze net terug gezet en het mannetje begint meteen te baltsen bij het vrouwtje , gekromde staart, achteruit zwemmen. erg mooi :)
 
Botia zei:
Goudvissen er uit meer zwaarddragers erin. :p Wat een onwijs mooie Annanas zwaarddrager man heb je daar. Met een zeer mooie bouw.

zn staart is 3 cm lang , dat is volgens mij vrij fors :D
 
de sarasa toont weinig teken van leven dus deze zal spoedig wel een zeemansgraf tegemoet gaan ben ik bang :( erg jammer aangezien ik hem gister heb gekocht..
 
Dankjewel, ik ben nog maar 18 dus het is een beginners bak natuurlijk maar vond hem zelf ook mooi voor een begin :)
 

Terug
Bovenaan