zwaarddragers krijgen heel snel heel veel jongen


D

dehamster

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag over mijn zwaarddragers. Het is mijn eerste aquarium en het is mijn derde vis die ik mijn aqua heb toegevoegd.

Mijn bak is 1m bij 30 bij 40 en ik heb er nu 9 cory's, 2 algeneters, en 6 volwassen zwaarddragers in. De zwaarddragers heb ik gekregen van kennissen. Ik wist dat er kans was dat ze zich snel zouden voortplanten. De eerste kreeg kregen ze vier visjes. Dus ik dacht 1 man, 4 dames. 1 visje per keer. Nu op korte tijd zie ik heel veel jonge visjes kleiner dan een cm zwemmen.

Ik wist niet dat ze zo snel zo veel jongen zouden krijgen. Daarom dacht ik dat het probleem opgelost zou zijn als ik de mannetjes weg zou doen.
Totdat een vriend vertelde dat zwaarddrager dames het sperma kunnen opslaan en nog wel een hele tijd jongen kunnen krijgen.

Ik vraag me nu wat dingen af:
Hoe voorkom ik overbevolking.
( ze staan net zoals de heren al op het forum)
Vanaf welke lengte mogen jonge zwaarddragers weg
Hoelang en hoe vaak kunnen de dames nog jongen krijgen als ik de heren wegdoe?
Vanaf welke leeftijd kunnen ze jongen krijgen?
Zou een roofvisje kunnen helpen?

Groetjes


Bedankt voor de moeite alvast
 
Als er veel planten in de bak staan verstoppen die kleintjes zich, er blijft dus altijd wel iets over. Zwaarddragers geven geen broedzorg dus als ze te groot worden om opgegeten te worden kunnen ze in principe weg. En ja, een roofvisje kan helpen :)
 
Ten eerste kan een vrouwtje van eierlevendbarende tandkarpers (waar zwaarddragers ook onder vallen) van ��n keer een paring tot aan zo'n 7 keer zwanger raken. Ik spreek bewust van een paring en geen bevruchting. Er is pas sprake van een bevruchting als het vrouwtje zo'n zaadpakketje zelf loslaat op de eitjes die zij met zich meedraagt. Want het vrouwtje bepaald zelf of de bevruchting zal gaan plaatsvinden. Is daarom ook een tijdsbestek af te geven bij afwezigheid van een man als ze eenmaal zaad opgeslagen heeft? Niet echt! Het zaad kan zelfs langer dan een jaar opgeslagen worden. Ik lees wel eens dat het slechts een paar maanden zou zijn. Niets is minder waar! Dergelijke vrouwen kunnen het echt lang bij zich meedragen.

Vaak is het ook nog zo bij eierlevendbarende tandkarpers; dat ook al heeft een vrouwtje eerder grotere worpen geworpen dat bij een eerstvolgende keer dat zij zich in een andere bak ophoudt (omdat ze bijvoorbeeld net is aangekocht) haar eerste worp in de nieuwe bak uit minder jongen zal bestaan (uitzonderingen daargelaten). Maar vanaf de tweede worp in de nieuwe bak dat er ineens veel meer jongen komen. Da's een normaal gegeven.

Zwaarddragers kunnen vanaf elke leeftijd van de hand gedaan worden afhankelijk naar wat voor een bak met bewoners zij zullen gaan. Spreekt voor zich...
 
Dus ook als ze nog maar heel klein zijn?
Welk roofvisje kan ik dan nemen. Er is mij de apistogramma borelli aangeraden. Maar is deze wel vriendelijk tegenover mijn corys en algeneters?
 
Eierlevendbarende en echte levendbarende tandkarpers kennen op zich geen broedzorg. De jongen kunnen van meet af aan (dus direct na de geboorte) voor zichzelf zorgen.

Op zich behoef je niet eens een echte roofvis in de bak erbij te doen. Vele vissen zullen zich proberen dergelijk jongbroed tot prooi te maken.

Maar ik moet ook erbij stellen dat al vissen ongeacht hoe groot ze zijn zo gewend zijn geraakt aan klein grut in de bak dat er een moment komt dat ze jongen praktisch met rust zullen laten. En dan kun je nog een overbevolking krijgen.
 
Apistogramma borelli is een slechte keuze.

Een groepje Rouwtetra's zijn effectieve pas geboren jongen opruimers.
 
Ik heb ook zwaarddragers. Mijn ervaring is dat er inderdaad veel jongen geboren worden, maar dat er slechts enkelingen daarvan overleven. Soort survival of the fittest, die op zich heel gezond is. Waar ik naar streef is dat de populatie iets uitbreidt en dan stabiliseert. Bovendien hebben vissen net als mensen niet het eeuwige leven.
 
Waarom is de apistogramma borelli een slechte keuze?
En hebben rouwtetra's alleen nut als ze pasgeboren zijn? De visjes zijn al een paar weken maar nog geen cm groot. Hoe voorkom ik nu overbevolking? Want veel vraag naar zwaarddragers is er niet. Ik wil ook geen inteelt visjes. Dat vind ik sneu.
 
Oh, sorry. ik ging er van uit dat je dat wel wist maar dat is dus niet zo.
Zoals Peter al zegt gewoon de aquariumboer waar je woont.
 
dehamster zei:
Waarom is de apistogramma borelli een slechte keuze?
En hebben rouwtetra's alleen nut als ze pasgeboren zijn? De visjes zijn al een paar weken maar nog geen cm groot. Hoe voorkom ik nu overbevolking? Want veel vraag naar zwaarddragers is er niet. Ik wil ook geen inteelt visjes. Dat vind ik sneu.
Apistogramma borelli moet je niet te warm houden.

99% van alle nakweek vis in de winkel is inteelt. Inteelt is voor de meeste vissoorten helemaal niet slecht.

De kleurvormen van zwaarddragers zijn verkregen door kruizen met een Platy kweekvorm en veel inteelt.

Jou vissen zijn dus ws al vele generaties inteelt. ;)
 

Terug
Bovenaan