zwaarddrager vrouw kan man worden?


V

visje@water

Guest
ik zat even wat optezoeken en kwam bij deze site, laatste regel van de eerste alinea.

http://www.licg.nl/zb/

vond het een beetje vreemd, iemand die hier iets meer over weet of kan ontkrachten?
 
Bij krokodillen is het zo dat boven een bepaalde temperatuur de eitjes mannnetjes worden en daaronder vrouwtjes.
Missien is dit ook zoiets?
 
dat kan nog wel eens kloppen.
meerdere vissen hebben dat volgens mij, en garnalen ook, al weet ik niet of dat bij alle garnalen is
 
Ik zou het persoonlijk niet geloven als het niet zelf had meegemaakt met platy's.
Jarenlang heb ik twee platy vrouwtjes gehad samen met een groot aantal zwaarddragers.
Na een aantal jaren zag ik bij beide platy's de geslachtskenmerken veranderen. Ongeveer anderhalf jaar lang veranderden de uiterlijke kenmerken van de beide platy's. Ik zou het helemaal geniaal hebben gevonden als een van beide veranderde, want dan hadden ze hun soort misschien wel zelf in stand kunnen houden. Na Twee jaar zagen beide platy's er uit als mannetjes. Ik kan me het goed voorstellen dus:)

RioTetra
 
Naar wat ik begrepen heb is als je een groep platy's hebt van alleen vrouwtjes, dan kan een of meerdere vrouwtjes veranderen in een mannetje. De jongen die hier uitkomen zijn alleen maar vrouwtjes omdat het y-chromosoom mist.
 
ik vond het wel interresant, maar kon me er niks bij voorstellen.
 
Dit is een verhaal dat niet juist is. Zwaarddragers veranderen niet van geslacht. Die z.g. vrouwtjes die na verloop van tijd mannetjes worden zijn gewoon altijd mannetjes geweest, alleen heeft de ontwikkeling wat vertraging opgelopen.

zie ook http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=483681
 
Ik ga mee met aquavisie mee, zogeheten valse vrouwen willen ook wel eens voorkomen bij bepaalde vissen en andere dieren ook trouwens , ze lijken op vrouwen maar zijn eigenlijk kleine mannetjes .
hoewel het wel af te vragen is of temperatuur invloed heeft op het geslacht van de jongen
 

Terug
Bovenaan