Zwaarddrager onbevlekt ontvangen!? Nee toch!

L

Lique

Guest
Dus ik heb 2 zwaarddragers uit de bak bij m'n LFS. Dubbel nee Triple gecheckt en ik heb er geen man zien zwemmen. Echt niet echt niet echt niet. Tenzij er een man in vrouwenkleren zwom.

Ik heb ook 2 zwaarddragers van een mede forumlid. Die zijn stukken jonger en nog geen 3 cm lang.

Zit ik gisterenavond weer lekker voor de bak te kijken, zie ik ineens 2 of 3 piepkleine jonge oranje zwaarddragertjes zwemmen :stars:
Ik heb van geen enkele vis gezien dat ze zwanger was en geloof me ik hou ze goed in de gaten, ik zit elke avond minstens een uur voor m'n aquarium te chillen.

Is 1 van de visjes van het mede forumlid een man en heb ik dat niet gezien en is die NU AL geslachtsrijp!?
Of was er toch stiekem een vrouw zwanger vanuit de LFS?
Wat is de draagtijd?
Ik heb de LFS vissen nu een week of 2 en de andere visjes heb ik sinds begin november en toen waren ze praktisch onzichtbaar zo klein.
Ik heb een foto van de twee zwaarddragers van het forumlid. Ze zijn niet zo fotogeniek dus we moeten het er maar mee doen.
De andere zwaarddragers zijn 2x zo groot.
Ik zit me gek te puzzelen wie er dan geworpen heeft en wie er dan de man is.
Wat denken jullie? Toch een vrouw zwanger vanuit de LFS of bezwangerd door 1 van de kleineren bij mij in de bak?
839892lique_0_82_20131120_21.jpg
 
De vissen nemen de sperma op, en bevruchten later de eieren.
Dus na een week-14 dagen,zie jij de jongen.

Net als kippen en een haan.
De Haan treeed de kippen.
Haan gaat weg,en de kippen kunnen nog zeker een maand bevruchte eieren leggen.

En ja,dit kan ook,hoor.
Is 1 van de visjes van het mede forumlid een man en heb ik dat niet gezien en is die NU AL geslachtsrijp!?

Klein ,maar fijn.
 
Ik wist dat dat kon bij guppen, ik heb mijn vrouwen guppen toen ik teveel guppen kreeg apart gezet. Er kwam nog minstens 2 maanden lang elke 2 weken een nest uit. En ik maar scheppen en op marktplaats zetten.. Pfff


Klein ,maar fijn.
:D

Maar als die parelmoerwitte kleine zwaarddrager een man is dan kan de uitkomst best interessant worden.
Even afwachten maar.
 
Van een bevruhting kunnen ze wel een x of 3/4 bevallen. De draagtijd is een week of 5.]

De jongen op de foto zijn zeker al een week of 3.
 
Die op de foto zijn idd ongeveer een week of drie. Maar als 1 van die twee een mannetje zou zijn, kan die dan nu al gaan eeh.. nou ja je weet wel :)
Zo niet dan is 1 van de grote dames toch bij de LFS of bij de vorige eigenaar bevrucht.
 
Bij Zwaarddragers heb je 2 typen mannen. Het ene type toont alle geslachtskenmerken na 3 maanden en de 2e pas na 10-18 maanden (het lijkt tot die tijd een vrouwtje). Het eerste type verwekt vooral zonen en de 2e vooral dochters. Dieren van 3 weken hebben dus nog niet de geslachtorganen om een vrouwtje te bevruchten.
 
Thanks Botia. Het zou dus kunnen zijn dat de twee vrouwen die ik denk te hebben over anderhalf jaar ineens man blijken te zijn.
Maar je moet toch na 3 maanden tenminste een gonopodium kunnen zien?
Bedoel je dat ze pas na 3 maanden een vrouwtje kunnen bevruchten? Om het even of alle geslachtskenmerken er zijn of niet?
Ik ga die zwaarddragers steeds leuker vinden :D
 
Lique, ik heb mijn zwaarddragers juist weggedaan, naar mijn moeder. Bij mij waren ze te erg aanwezig en joegen de anderen steeds op.

Ik hoop in elk geval wel dat jij er veel plezier mee hebt!
 
Het kan idd zomaar zijn dat je vrouwtjes late mannen blijken te zijn. Deze lijken vrouw maar zijn dieren die pas heel erg laat opeens een gonopodium en een zwaard krijgen. Ik zelf kan dat vaak wel op voor hand zien dus een foto is handig. Late mannen zijn trouwens veel hoger en breder van bouw en krijgen meer dochters dan zonen. Ook worden ze groter dan vroege mannen. Bij bewuste kweken gebruik ik altijd late mannen

Zodra een mannelijk dier een gonopodium heeft gevormt kan hij een vrouwtje bevruchten eerder niet. Zijn gonopodium moet echt in de vulva komen een stukje, en een zaadlozing krijgen wil hij haar kunnen bevruchten.

Vroege man na voltooiing van zijn geslachtskenmerken.
Tropical-Fish-Species-Swordtails.jpg


Late man.
marigold_swordtail_male_090429a_w0440.jpg
 
@Shortysfishies Hier gaat het wel. Het zijn wel karaktertjes die zwaarddragers. Zeker de twee jongsten (de witten). Vinden het leuk om m'n bejaarde platy op te jagen :(
Zodra ik voeder gaan ze daar weer achteraan. Dus als het effe kan voer ik levend. Dat houdt ze lang genoeg bezig. Voor de platy heb ik inmiddels meer verstopplekken. Het belgisch groen en de drijfplanten groeien goed. En ze zit vaak achter of boven de magneet. Ze zwemt ook alleen nog maar als er wat te eten valt. Voor de rest doet ze niets meer (echt oud).
Voor de rest gaat het wel goed in de bak.
Ze zien de otocinclussen niet dus die gaan gewoon hun gang. Ze laten de garnalen met rust. De koperzalmen rammen terug en dat weten ze inmiddels. Het komt vaker voor dat een koperzalm een zwaarddrager achternazit :) Lekker puh :)
En de corydoras? Die storen zich nergens aan. De zwaarddragers laten mijn Lnummers en waaierhandgarnaal gelukkig wel met rust. Anders was de keus snel gemaakt. Zwaarddragers er weer uit.
Maar in deze bak met deze samenstelling gaat het vooralsnog goed.

@Botia oh dat zijn mooie foto's zeg. Heldere uitleg, dankjewel.
Ik ga proberen foto's te maken maar die van mij zijn niet zo fotogeniek (nog). Ze schrikken nog teveel van langslopend wild en zitten vaak in het groen achterin de bak als het druk is in de huiskamer. De bak staat 'in de loop' naar de keuken. Ze gaan er vanzelf aan wennen, net als de rest.
Die kleintjes daarentegen (niet uit de LFS maar van medeforumlid) laten zich goed zien.
Ik heb niet echt goede apparatuur om foto's te maken. Dus ik ga m'n best doen om er iets van te maken.
Wordt vervolgd...
 
Ik heb foto's alleen niet zo mooi en duidelijk (ipod)
Dit is de vis waarvan ik vermoed dat de jongen uitkwamen zullen we maar zeggen.
Deze is wat schuwer en schuilt vaker achter in het groen.

899151_0_82_20131203_22.jpg


Dit is de vis waarvan ik denk dat het man is/gaat worden maar vraag me niet waarom ik dat denk.
Deze plaagt de jongere zwaarddragers een beetje maar zwemt er ook leuk mee op.

395353_0_82_20131203_22.jpg
 
Dit zijn 2vrouwen wat kan is dat de man uit de lsf die er dan mogelijk gezeten heeft al verkocht was en toch je visjes bevrucht heeft ?
 
Voorlopig kan niemand elkaar bevruchten. De twee oudsten zijn vrouw en de jongsten zijn niet in staat om wat te doen (vooralsnog).
Ik laat ze gaan, wellicht komen er nog wat kleintjes bij en daarna moet het even over zijn.
Ben benieuwd hoe het jongbroed eruit gaat zien als ze later groot zijn :)
 
Ik ben al een week behoorlijk ziek en ik zie je foto's pas nu.

De oranje daar zou ik een betere foto van willen. De eerste met (Annanas vorm). Is denk ik ook demoeder van de jongen. Zouden het jongen van de rode zijn zouden ze ook veel rood bevatten.

Hier vind je enkele kleurslagen. http://www.tropicalifish.com/fish/swordtail/

Waarvan ik de zgn "tiger" het mooiste vind.

En nog een site met mooie kweekvormen. http://www.seylonaquatics.lk/sword.html
 
Terug
Bovenaan