Zuurstofgebrek in de avond laat


S

SamB

Guest
Ik merk dat in de avond laat de vissen, algeneters, garnalen meer bij de oppervlakte komen voor zuurstof (heb ook helena slakken erin). In de ochtend middag is dit niet zo. Ik heb zuursofplantjes in de bak, wat kan ik nog doen om meer zuurstof te creeeren in de avond (liefst geen zuurstof pompje aan wegens geluid).
 
je zou kunnen proberen je filter uitstroom zo te richten dat je meer oppervlakte beweging krijgt,en zodoende een betere gasuitwisseling zodat je wat meer zuurstof in je water krijgt,en natuurlijk wel zorgen dat jij je bak niet overbezet.
 
Heb je een foto en wat zijn de waterwaarden?
 
je zou kunnen proberen je filter uitstroom zo te richten dat je meer oppervlakte beweging krijgt,en zodoende een betere gasuitwisseling zodat je wat meer zuurstof in je water krijgt,en natuurlijk wel zorgen dat jij je bak niet overbezet.

De uitlaatbuisje zit midden op de pompje, als ik die omhoog zet zit de pompje half gedompels onderwater. In de gebruiksaanwijzing van de pompje staat dat de pompje geheel onderwater gedompled moet worden. Misschien ander pompje aanschaffen?
 
Af en toe gedeelte water verversen wil ook wel eens helpen.
 
Ik heb hier 11 bakjes met geen oppervlaktebeweging maar geen vissen die lucht happen dus door de gasuitwisseling zou normaliter voldoende zuurstof aanwezig moeten zijn tenzij er iets loos is volgens mij. Aan de hand van een foto of waterwaarden is er wellicht meer van te zeggen.
 
Als alles bovenin hangt dan is er wat anders aan de hand dan zuurstoftekort, vaak is het een gevalletje bodemrot want door d emethaangassen die daarbij horen word het bodemleven onmogelijk gemaakt.
Kwestie van wat roeren in je bodem en als er dan luchtbelletjes vrij komen weet je dat je bodemrot hebt
 
Ik ben het met Antje eens en daarom dat ik ook de waterwaarden vroeg. Zuurstofgebrek heb je niet snel als er niet iets anders speelt.
 
En als je al zuurstofgebrek hebt. Is dat doorgaans in de vroege ochtend.
Na de langen periode zonder licht.

Is het niet toevallig dat jij een uur ervoor ook wat gevoerd hebt?

Want denk eerder dat de filter niet toereikend is.

Even inhaken op het verhaal van Antje.

Niet alle bodems zijn rot als er een belletje uit komt. Is een heel natuurlijk gebeuren. En hoort bij de processen in de bodem.
 
Er zijn voldoende bakken met bv Malawi s waar ook amper of geen planten instaan en daar is ook voldoende zuurstof aanwezig dus ik hou het op een ander probleem.
 
Konden de Nitriet waardes niet schommelen met de dag delen? of zag ik dat laatst verkeerd staan hier?
 
Voeren doe ik om de dag meestal in de middag (volgende ochtend is alles weg geen etensresten op de bodem) heb wel gemerkt dat ze van de plantjes eten ook. Water waardes zijn goed, geen last van bodemrot, rond 01:00 uur tm 07:00 uur blijven ze allemaal boven en happen de algeneters af en toe naar boven voor zuurstof. De rest van de dag niets aan de hand. Zwemmen ze rond, garnalen blijven op de bodem zoals de algeneters. Heb de pompje nu veranderd zodat er belletjes onstaan op de oppervlakte misschien dat dat helpt?
 
Wat zijn dan doe waarden en hoe zijn die gemeten en heb je misschien nog een foto van de bak?
 
ik vraag mij ook af. Vissen nemen geen zuurstof naar binnen zoals wij dat doen : Lees wel Labyrintvissen ( gourami's en betta's) kunnen dat wel. maar als je een vis vangt en op tafel legt. krijgt het geen lucht. en dan gaat ie dood. dus ik vraag mij dan ook af of ik of dat dan ook direct de reden is dat ze naar boven gaan.

enige wat ik dan zou denken omdat je filter te weinig stroming oplevert op de oppervlakte waardoor er weinig gasuitwisseling komt zodat er zuurstof in je bak komt dan indd.

Maar je geeft aan Waardes zijn goed? wat is goed?

Kan jij dit even beantwoorden?

Q:Wat zijn je waterwaardes?
N02:
NH3/4:
GH:
KH:
PH:

Q: Met wat meet jij? Strips of Druppels?
A:

Q: Welk Filter heb je?
A:

Q: Wat is je bakmaat?
A:

Q: Wat voor onderhoud pleeg je aan je filter?
A:
 
Wat voor bak afmetingen en pompje heb je
Als ik dit zo lees is er geen sprake van overbezetting (verhouding visen andere bewoners maal liter water
Aan gezien de Ts spreekt over pompje :juggle:
Ha er was iemand sneller met tikken :D
 
Wat voor bak afmetingen en pompje heb je
Als ik dit zo lees is er geen sprake van overbezetting (verhouding visen andere bewoners maal liter water
Aan gezien de Ts spreekt over pompje :juggle:
Ik vind een JBL e902 ook maar een pompje vergeleken met een Fluval FX6 :)
 
Ik vind een JBL e902 ook maar een pompje vergeleken met een Fluval FX6 :)
Beide zijn prima pompen de 1 geeft wat meer als de ander maar qua grote heb je helemaal gelijk :D:D
 
Prcs
 
Ja daar heb je een punt ;)
 

Terug
Bovenaan