zuurstofbelletjes op plantjes


koopmannetje

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2021
Berichten
88
Leeftijd
35
Hallo,

mijn bak (trigon 190) draait nu ongeveer 6 weken. en het loopt echt goed, de planten doen het super en de visjes doen het ook goed.
ik voeg plantenvoeding toe vloeibaar en bodembemesting en ik voeg co2 toe zo'n 120 bellen per minuut
maar soms zie je op filmpjes wel is dat der zuurstofbelletjes van de planten afkomen, dat gebeurt bij mij niet..
hoe ontstaat dat nou eigenlijk?
 
dit is mijn bak, vindt het lastig een goede foto te maken
 

Bijlagen

  • 1624803815258794057291999458651.jpg
    1624803815258794057291999458651.jpg
    455.2 KB · Weergaven: 107
Belletjes zie je vaak als het water verzadigd is met zuurstof en dan lost de zuurstof dei de planten produceren niet helemaal op.
 
Als de plant assimileert en zijn geproduceerde zuurstof niet meer kwijt raakt door diffusie en transport krijg je die belletjes aan je blad. En hoe meer zuurstof er aanwezig is rondom de plant
hoe meer je dit gaat zien. Het hangt er dus vanaf hoeveel zuurstof je plant produceert (door de hoeveelheid licht/CO2). Maar ook de hoeveelheid opgeloste gassen er in het water zitten en hoe efficiënt de plant zijn zuurstof kan transporteren.
Als je bv Riccia (watervorkje) laat drijven gebeurt dat heel snel bij deze plantjes. Staat de plant op de bodem gaat dat veel minder snel.
Hoe meer licht die er op een plant staat, en hoeveel zuurstofproductie er dus plaatsvind, hoe eerder de plant dit laat zien.

Dit is een close-up van mijn bak.
bub.jpg
 

Terug
Bovenaan