Zuurstofbelletjes na waterverversen.


W

willy99

Guest
Hoe zou het komen dat je (ik) na een waterwissel van 50% plots de planten enorm veel (zuurstof) belletjes zie afgeven.
Voor alle duidelijkheid, het zijn geen luchtbelletjes die met het vers water zijn meegekomen, komen duidelijk uit de planten.
Er moet toch iets in dat vers water (leiding water) zitten dat de planten stimuleert?
 
Ik zie dat ook maar dat is zuurstof wat in het nieuwe water zit zover mij bekend is hoor.
 
Hoe zou het komen dat je (ik) na een waterwissel van 50% plots de planten enorm veel (zuurstof) belletjes zie afgeven.
Voor alle duidelijkheid, het zijn geen luchtbelletjes die met het vers water zijn meegekomen, komen duidelijk uit de planten.
Er moet toch iets in dat vers water (leiding water) zitten dat de planten stimuleert?


Zijn toch echt belletjes die zich vormen door het vele zuurstof in het verse water en aan de plantjes blijven hangen en dan weer omhoog stijgen! ;)
 
Na water verversen is de hoeveelheid oplosbare gassen mbt zuurstof: verzadigt.

Alle zuurstof welke middels assimilatie van de plant wordt geproduceerd wordt niet door het water opgenomen, dus zie je deze belletjes naar het oppervlakte stijgen.

Is de verzadiging verdwenen dan zie je ook deze assimilatie niet meer
 
Ik denk dat in het verse water voedingsstoffen zitten waardoor assimilatie of fotosynthese beter opgang komt.
Het doel van de fotosynthese is het maken van suiker (glucose) en het maken van het gas zuurstof (O2). Om de fotosynthese te kunnen uitvoeren heeft een plant drie dingen nodig: water, koolstofdioxide (CO2) via de huidmondjes in de bladeren en (zon)licht voor de energie. Zonder licht kan een plant niet aan fotosynthese doen. De belletjes die vrijkomen is dus zuurstof.
Wanneer licht onvoldoende is om een fotosynthese opgang te brengen stopt dit proces.
Nachts zal de plant zelfs zuurstof verbruiken en CO2 produceren, verbranding heet dat.
 
Ik denk dat in het verse water voedingsstoffen zitten waardoor assimilatie of fotosynthese beter opgang komt.


Ik zie het al zodra ik heb ververst zonder toevoegen van welke voeding dan ook dus ik denk niet dat voeding gelijk hieraan de oorzaak zal zijn.
 
Nee dat gaat niet zo snel idd,klopt dat planten assimileren maar gaan ze niet plots doen na een waterwissel.
 
Ik zie het al zodra ik heb ververst zonder toevoegen van welke voeding dan ook dus ik denk niet dat voeding gelijk hieraan de oorzaak zal zijn.
De voeding hoeft niet voedingsstoffen te zijn zoals plantenvoeding. Ik hoop dat dit niet ons drinkwater zit. Blijkbaar zit in vers leidingwater wel iets wat dit proces versneld en de fotosynthese opgang brengt.
Ik denk wanneer je licht heel zwak hebt staan en je ververs dan het water dat je deze belletjes niet of nauwelijks ziet.
 
Nee dat gaat niet zo snel idd,klopt dat planten assimileren maar gaan ze niet plots doen na een waterwissel.


Nee, ik denk eerder dat je met verversen veel zuurstof inbrengt en dat gaat aan de planten hechten om daarna op te lossen of op te stijgen.
 
Ff gegoogled.
Luchtbelletjes kunnen ontstaan door een verschil in evenwicht tussen de snelheid waarmee planten zuurstof produceren en het verzadigingsniveau van het aquariumwater.
Je ziet veel luchtbelletjes vaak na een waterverversing. Er worden dan meer belletjes gevormd dan normaal omdat in koud leiding water veel zuurstof bevat. Ook al meng je het met warm water.
Dus je ziet een teveel aanzuurstof naar opervlak stijgen
 
Ja dus dan wordt het veroorzaakt omdat in het verversingswater veel zuurstof zit. Tenminste dat is zoals ik het lees;)
 
Nee dat gaat niet zo snel idd,klopt dat planten assimileren maar gaan ze niet plots doen na een waterwissel.

Ahh okay! Bedankt voor het rechtzetten en weer wat geleerd! ;) :D
 
Leidingwater wordt doorgaans sterk doorlucht bij de zuivering. Dit helpt om bepaalde stoffen te verwijderen en ook om bv. ijzer neer te slaan.
Het leidingwater is dan quasi verzadigd met zuurstof en andere gassen bij een temperatuur van ongeveer 16°C (temperatuur van grondwater) of nog lager in het geval van oppervlaktewater.
Dan zit je dus met een zuurstofgehalte van ongeveer 10 mg/l in leidingwater. Wanneer je dit gaat opwarmen in je aquarium raakt het water oververzadigd. Water van 22° kan nog 9 mg/l zuurstof bevatten. Bij 24° is dit nog 8 mg/liter.
Bij het opwarmen gaan zich dus bellen vormen. Bellen vormen zich vaak op kernen, dus vaak op oppervlakten zoals het glas of de bladeren.
Bij de fotosynthese van de planten in deze situatie moeten de planten dus zuurstof afgeven in verzadigd water en vormen zich direct bellen.
Er is dus niet meer fotosynthese, ze is alleen duidelijker zichtbaar.

Hetzelfde geldt trouwens voor de andere gassen zoals stikstof. Het is niet zuiver zuurstof die belletjes.
 
Ik heb ook het zelfde na een waterwissel. Alleen was het proces nog beter zichtbaar bij de gesnoeide stengels. Daaruit kwamen na de wissel sliertjes zuurstof uit. Dat was dus niet d zuurstof die al aanwezig was
 
Ik zie het al zodra ik heb ververst zonder toevoegen van welke voeding dan ook dus ik denk niet dat voeding gelijk hieraan de oorzaak zal zijn.
Misschien toch een héél klein beetje... Vroeger, toen we nog werkten zonder CO2 of overige bemesting vormen wisten we dat waterverversingen ook dienden om een klein beetje CO2 maar ook, bijvoorbeeld, mineralen in je bak te brengen. Maar daar zullen geen (extra) luchtbelletjes van aan je planten komen, daar heb je gelijk aan.
 

Terug
Bovenaan