Zuurstof van luchtpomp: schadelijk of niet?


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,


Destijds heb ik eens gelezen dat als je een luchtpomp aansluit op je aquarium, er voor kan zorgen dat je planten minder goed gaan groeien.

Maar is dat ook zo, is het minder goed voor de planten, of juist goed?



Alvast bedankt!
 
Co2 wordt er uit gedreven,ZEGT men.

Heb je geen Co2 in gebruik is en zuurstofpompje best handig.
IK heb niet anders.
Planten maken ook Co2 aan,he.
 
TonHageraats zei:
Zoekt, en gij zult vinden :D

En verder zoeken......

Dank voor de links Ton. Heb het zo eens doorgelezen.

Er wordt toch beweerd dat het CO2 wegdrijft, dus dat is dan niet zo aan te raden...

Verder, zijn er ook mensen tevreden over.
 
Bertus zei:
Co2 wordt er uit gedreven,ZEGT men.

Heb je geen Co2 in gebruik is en zuurstofpompje best handig.
IK heb niet anders.
Planten maken ook Co2 aan,he.

Maar als de CO2 er uit gedreven wordt, groeien de planten toch niet meer zo goed als ervoren?
 
Het is een soort evenwicht zoeken (net als met alles in het aquarium overigens). Als er weinig zuurstof in je water zit zullen je vissen je dat niet zo in dank afnemen. Maar lekker beluchten zal inderdaad veel CO2 afdrijven, en dan kan je de plantenlijkjes uit je bak gaan vissen...

Ik heb het persoonlijk niet al draait mijn bak ook pas net, maar in mijn kleinere bak deed ik het ook niet. Zuurstof kwam van mijn planten.
 
Een luchtpompje is eigenlijk niet nodig. Mits er ook enige beweging van het wateroppervlak waarneembaar is. Dan is er voldoende uitwisseling van gassen.

Een luchtpompje is wel nuttig, bij gebruik van medicijnen. Dit omdat er dan meer zuurstof nodig is.

Als je overdag alle CO2 voor de planten wilt bewaren, dus geen stroming aan het oppervlak. Kun je ook een luchtpompje gebruiken voor 's nachts. Dan is er juist wat extra zuurstof nodig.
 
IK gebruik geen Co2, en mijn planten groeien als een tierelier. met steentjes.
Moet elke week wel 1 of 2 emmers eruit halen, en in de kliko gooien.
 
Heb er maar 1. Groot vuil gaat in de ondergrondse container, met PASJE.
 
Bertus zei:
IK gebruik geen Co2, en mijn planten groeien als een tierelier. met steentjes.
Moet elke week wel 1 of 2 emmers eruit halen, en in de kliko gooien.

Hangt er ook vanaf als je planten aanslaan.

Geraak je ze niet kwijt, aan mensen die wel stekjes kunnen gebruiken?
 
Als je geen co2 bemest zal je in veel gevallen zelfs CO2 TOEVOEGEN met een luchtpomp. :)
 
Even voor mijn beurt praten,
In onze atmosfeer zit ook ongeveer 4 procent Co2 en 21% zuurstof (ronde getallen voor het gemak) dus als je zuurstof toevoegt uit de lucht neem je de 4% Co2 gelijk mee, tel daar bij op wat je planten in de avond produceren, kan je makkelijk voldoende hebben.
Zoals ik het geleerd heb.....!
 
Wie geen co2 bemest heeft vaak minder co2 in zijn bak dan wat er in de woonkamer hangt.
Dus zal op dat moment beluchten co2 gaan toevoegen in het aquarium.

Als je geen co2 bemest mag je beluchten zoveel je wil. Het zal heus geen kwaad kunnen. :)
 
Tenzij je graag veel co2 verspilt. :)
 
Nee, CO2 gebruik ik niet.

Maar ik ben wel al eens aan het nadenken geweest om plantenvoeding te gebruiken.

En dan zou ik niet willen dat de CO2 die er in zit, ook nog zou verdwijnen.
 
TonHageraats zei:
Even voor mijn beurt praten,
In onze atmosfeer zit ook ongeveer 4 procent Co2 en 21% zuurstof (ronde getallen voor het gemak) dus als je zuurstof toevoegt uit de lucht neem je de 4% Co2 gelijk mee, tel daar bij op wat je planten in de avond produceren, kan je makkelijk voldoende hebben.
Zoals ik het geleerd heb.....!

Ton,

Ik zou een raampje open zetten als ik jou was.

Hier zit ongeveer 100 keer minder in de lucht. 400 ppmV, dat is 0,04%V.
Sinds de industri�le revolutie is hier wel 100 ppmV bijgekomen.
Jaarlijks komt er ongeveer 2 ppmV bij.

Door het beluchten van een aquarium zou je in princiepe ongveer 0,5 mg/L CO2 in het water kunnen krijgen. Dat is niet erg hoog. Maar bij zwakke verlichting wel voldoende.
 
Ehhh, correct 0.04% Co2 :oops:
 
Co2 is besproken.Rook van sigaretten en geurkaarsen zijn niet echt raadzaam icm een luchtpomp,tenzij deze in een andere kamer staat.Corydoras en labyrinth vissen kunnen er gevoelig voor zijn.
 
Vergeet niet dat de co2 concentratie binnen idd veel hoger ligt dan in de atmosfeer.

btw, Kan iemand eens wat meer verduidelijken?

ppmV is veronderstel ik normkubiek?
Hoe converteer je van ppmV naar waterinhoud? Het lijkt me niet zomaar 1 op 1?

Als ik google is 0.05% wel degelijk 500ppm en is ppm hetzelfde als ppmv. Dus graag wat verduidelijking.

1. �ppm� is a measurement of parts per million while �ppmv� is a measurement of parts per million volume.
2. �ppm� should always be followed by: �by-weight� or suffixed by �w� that is �ppmw� while �ppmv� in itself is self-explanatory and need not be suffixed or followed by any other word.

Read more: Difference Between ppm and ppmv | Difference Between http://www.differencebetween.net/langua ... z4Hno3SHxJ

Dus zou ppmv gewoon met nadruk zijn dat het over volume gaat?
 

Terug
Bovenaan