Zuurstof tekort in aquarium?


Tom v.h

Member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
23
Leeftijd
17
Hoi iedereen, ik had in maart eerder een post over dwergklauwkikkers en daar kreeg ik goede antwoorden op dus ik dacht het nog een keer te proberen.

Ik werd gisteren avond wakker van een geluid uit mijn aquarium, het was een soort spetter/hap geluid. Ik dacht er even niks van af en vond het alleen maar irritant. Nu heb ik het geluid weer, alle waterwaardes gecheckt kloppen, water voldoende ververst en filter ook.

Nu denk ik dat het misschien een zuurstof tekort kan zijn en dat de vissen hierdoor steeds dit geluid maken, ook toen ik even in mijn aquarium daarnet keek zwommen bijna alle vissen aan het oppervlak.
Ik heb alleen een filter (aquaball 130) die ik ongeveer van 7 uur s'ochtends tot 9 uur savonds aan heb staan, mijn belichting maar 8 uur tegen algen groei.

Maar ik weet nu eigenlijk niet wat ik kan doen, toen ik vorige week terug kwam van vakantie lagen er jammer genoeg ook 2 dode guppies op de bodem. Ik had mijn belichting toen ook op een timer net zoals mijn filter.

Ik hoop mijn vissen te kunnen behouden nadat ze een witstip plaag hadden overleeft rond maart. Want ik zie vaak dat mensen vissen al erg lang hebben maar bij mij overlijden ze vaak best wel snel ten opzichte van hen.

Hopelijk zou iemand mij kunnen helpen.
 

Ja dat klopt, hij staat bij mij op m'n kamer waardoor ik waarschijnlijk niet kan slapen door het geluid van het filter.
 
Ik zou hem echt 24 uur aanlaten want anders doet hij uren niets met het risico dat bacterien in je filter afsterven. Het zal me niet verbazen dat je hierdood nh3/4 en no2 hebt gehad.
 
Oh ok, dan laat ik hem vanavond even aan staan om te kijken wat het verschil is. Ik wil het liefste gewoon dat de vissen het allemaal goed doen.
Ik kom hier morgen terug op, bedankt voor uw snelle reactie
 
Een dag hem laten draaien zal weinig verschil geven denk ik. Heb je weleens je nh3/4 en no2 gemeten? Je hebt de filter goed 10 uur uitstaan dus die werkt de halve dag ongeveer niet.
 
Een filter zorgt voor water beweging. Hierdoor komt er ook zuurstof in het water.

Door het filter uit te zetten krijg je minder zuurstof in het water.

En als het warmer wordt (de afgelopen 2 dagen) dan zit er nog minder zuurstof in het water.

Je kunt het filter eventueel iets verplaatsten. Paar cm verschil kan al zorgen voor meer stilte.
 
Als je last heb van het geluid van je filter kun je denken aan een extern filter erop te zetten die zijn fluisterstil
 
Om welk filter gaat het?
 
Zojuist een test gedaan voor de NO2 waarde, gaf een 0 aan wat volgens mij goed is. Ik ben nu van plan om het water wat te verversen, het filter ook snachts aan te laten en het filter schoon te maken.

Is er nog iets anders wat ik zou kunnen doen?
 
Als je filter een goede uitstroom heeft dan zou ik dat eerst laten want anders spoel je weer goede bacterien weg en je hoeft een filter pas licht uit te spoelen als de uitstroom merkbaar minder wordt.
 
Kleine aanpassing, nog een keer gemeten NO2 is wel te hoog.
 
Kijk daar heb je denk ik het probleem al boven en ik zou een flinke waterwissel doen. Hoe hoog is deze? Deze moet 0 zijn namelijk.
 
Ik heb alleen maar een striptest waar ok of niet ok opstaat en het was niet ok
 
Staat alleen wel of niet ok op, was bij mij niet ok
 

Bijlagen

  • IMG20220516151454.jpg
    IMG20220516151454.jpg
    182 KB · Weergaven: 64
Wat ik eigenlijk mis is een totaalbeeld/beschrijving van het aquarium, apparatuur en bewoners.

Ik denk dat je daarmee waardevolle informatie kunt geven om nog betere adviezen te krijgen.

Dussss......
Ook wat fotootjuhs bijvoorbeeld.
 
NO2 is in ieder geval dodelijk voor visjes. Vaak zie je de vissen dan ook trillen en naar lucht happen. Wat je bij een te hoog NO2 gehalte in elk geval moet doen is zo snel mogelijk water verversen en blijven controleren.
 
Sorry als het aquarium er een beetje troebel uitziet maar heb de bodem schoon gemaakt.

Het zijn black mollys 4
Neon tetras 8
Dwergklauwkikkers 3
Borstelneuzen 3
Betta vrouw 1
Lalia cobalt 1 man 1 vrouw
4 oranje vissen (kan maar niet op de naam komen)
2 siamese algeneter

Hiernaast is het een 125 L aquarium (105L gevuld)
Verschillende tropische planten
GEEN bodem, door bodemrot was m'n vorige aquarium half dood. ( Ik doe voor plantenvoeding 2x per 2 weken een soort pompje gebruiken waar plantenvoedsel in zit)

Aquaball 130 als filter en een verwarmingselement dat op 24°C is ingesteld wat bij het aquarium zat
 

Bijlagen

  • IMG20220516153615.jpg
    IMG20220516153615.jpg
    404.8 KB · Weergaven: 78
  • IMG20220516153706.jpg
    IMG20220516153706.jpg
    433.7 KB · Weergaven: 79
  • IMG20220516153712.jpg
    IMG20220516153712.jpg
    255.2 KB · Weergaven: 76
  • IMG20220516153716.jpg
    IMG20220516153716.jpg
    310.7 KB · Weergaven: 78
  • IMG20220516153723.jpg
    IMG20220516153723.jpg
    428.8 KB · Weergaven: 74
  • IMG20220516153731.jpg
    IMG20220516153731.jpg
    309.6 KB · Weergaven: 79
V30 complete, Dennerle
 
Kleine update: Nu het filter dag en nacht aan staat daalt het nitriet gehalte etc. Alleen geeft het filter een best wel luid ruis geluid/ratel. Het is een Eheim aquaball 130 en dit deed die hiervoor nog niet volgens mij. Zou iemand een idee hebben hoe ik hem stiller zou kunnen maken? Dan kan ik er gelukkig goed doorheen slapen
 
Zit er er wat lucht in? Even schudden kan helpen soms.
 
Zit er er wat lucht in? Even schudden kan helpen soms.
Geldt dat ook voor een binnenfilter? Misschien ook ff controle of de impeller goed zit in de pompkop. Pompkop kun je verwijderen bij dat filter. Achter het verwijderbare (ronde) klepje zit de impeller.
 
Nou ik de Aquaflow 100 en als ik de spons heb gedaan dan komt daar ook vaak in het begin wat lucht uit maar dat is vaak snel voorbij. Misschien dat er wat lucht is blijven hangen bij de TS. Dat is dan vaak lucht wat uit de spons komt en langs de rotor gaat.
 
@Friesian ik denk inderdaad ook dat het de impeller is, ik had hem al een keer opengemaakt en toen kwam die soms tegen de randen aan. Had online gezien dat mensen hem met vaseline insmeren om hem stabieler te maken, maar ik zou denken dat dit nog niet echt nodig is omdat ik hem nog geen jaar heb draaien
 
@Tistje welke raadt u aan?
 
Alleen in een all in one zit ook nitreaat en fosfaat en als toevoegen nodig is dan zou ik goedkoop met poeders een stockoplossing maken naast de sporen.
 
@Friesian ik denk inderdaad ook dat het de impeller is, ik had hem al een keer opengemaakt en toen kwam die soms tegen de randen aan. Had online gezien dat mensen hem met vaseline insmeren om hem stabieler te maken, maar ik zou denken dat dit nog niet echt nodig is omdat ik hem nog geen jaar heb draaien
je moet dat onderdeel af en toe uitnemen.
de behuizing schoonmaken en het magneetje met de schoep ook.
ander loopt hij op een gegeven moment vast en kan je een nieuw pompje gaan halen als je het te laat merkt

Als je het lucht slangetje er afhaalt is hij veel stiller
de toevoer knijpenhelpt ook je vissen zonder slang weer aan de oppervlak gaan hangen
zorg dat het filter helemaal onder water zit
 
Ok ik ga het zometeen proberen, bedankt voor de reacties
 
@Friesian ik denk inderdaad ook dat het de impeller is, ik had hem al een keer opengemaakt en toen kwam die soms tegen de randen aan. Had online gezien dat mensen hem met vaseline insmeren om hem stabieler te maken, maar ik zou denken dat dit nog niet echt nodig is omdat ik hem nog geen jaar heb draaien
Onder en bovenaan het asiel zit een rond rubbertje waar het asiel in past en de impeller op zijn plaats houdt in het midden van de behuizing. Het asiel moet in die rubbertjes zitten. Erin drukken dus.
 
@Tistje welke raadt u aan?
Zeg maar je hoor (y)
Alleen in een all in one zit ook nitreaat en fosfaat en als toevoegen nodig is dan zou ik goedkoop met poeders een stockoplossing maken naast de sporen.

Die dus ;) https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis
Of zelf gaan maken met de poeders ... Op het tabje "achtergrond informatie" staat ook nuttige uitleg.
 
@Tistje erg bedankt, ik kwam die symptomen ook tegen dus ik ga een betere voeding kopen
 

Terug
Bovenaan