Zuil verlichten


A

Antonioo

Guest
Hoi,

Ik ben al jaren aan het kloten met mijn aquarium. Ik heb zelf een openbottom aquarium (250l) gemaakt met een zuil van +/- 40*50*70cm (lbh).

Bekijk media item 1293
Echter willen de planten niet aanslaan. Ik heb bewust gekozen voor planten met weinig licht behoefte maar ze groeien niet en worden bruin.

Nu ben ik erachter gekomen dat de verlichting te zwak is voor de diepte van de zuil.

Omdat ik dus weinig oppervlakte maar veel diepte moet verlichting dacht ik aan een bouwlamp. Zou dit volgens jullie kunnen werken? En welke wattage moet ik minimaal nemen?

Bedankt!

Bekijk media item 1292
 
Groeien er planten in die zuil omhoog?

Wellicht kun je zo een vijverspot lamp proberen. Of anders inderdaad zee verlichting, zoek eens op Cree leds.
En als het echt moet kan je ook verlichting IN de zuil gaan maken. Maar dan zit je met kabels in je water enzo... ik weet niet of je dat wil.
 
Bedankt. Ja, de vissen kunnen in beide gedeelten komen. Wil graag een grote valliseneria in de zuil laten groeien.

Ik denk dat de vijverspots niet sterk genoeg zijn. Wel om het voor het menselijk oog te verlichten maar niet sterk genoeg voor de planten. Op de foto staan de lampen uit trouwens dus ziet er wel erg donker uit.
Zitten in bouwlampen van die Cree leds?
 
Cree is een merk niet een type.

In een bouwlamp kunnen cree leds zijn verwerkt maar niet per definitie.

Hoe blijft het water in die zuil eigenlijk?
 
Dankje. Denk je dat een bouwlamp geschikt kan zijn voor de lampen? Of beter kiezen voor nep planten...
Het water blijft erin door de lucht eruit te zuigen. Een vacuüm dus, net als bij een glas water op z'n kop boven water halen.
 
Ja okee, dan word een lamp in de zuil of direct op de zuil plaatsen redelijk uitdagend.
Ook omdat je zuil dicht is van boven werpt dat een enorme schaduw in de zuil als je een lamp boven de gehele bak zou hangen.

Weet niet of dat witte ding op je zuil nog los te nemen is en aan te passen naar bv een lichtkap?
Dan kan je daarin de lamp verwerken om zo voldoende licht in de zuil te krijgen
 
Dat witte is de lichtkap. Daaronder zitten nu een paar led tl buisjes
 
Er bestaat ook onderwater ledverlichting misschien dat dit iets voor jou is omdat je toch misschien nepplanten in de bak gaat zetten en dan zie je 1 dun kabeltje lopen maar dat kan je verbergen door er iets voor te zetten.
Die onderwater led verlichting die ik hier bedoel die moet je op de bodem plaatsen of onderaan op de achterwand in je aquarium plaatsen met zuignappen.

https://www.google.be/search?biw=10...14.682...0i67k1j0i10k1j0i8i30k1.0.1ahBJTRdTcE
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan