TJZuidewind

Member
Lid geworden
3 oktober 2020
Berichten
12
Leeftijd
29
Hallo iedereen, ik ben net lid maar ik zal maar meteen met een lastige vraag beginnen. Ik ben namelijk samen met een garnalen vokker in Groningen opzoek naar een garnalen soort die voorkomt in de amazone. Ik heb een goed aantal artiekelen afgezocht over de verschillende soorten die voor komen in het Amazone gedied, 14 soorten Palaemonidae, twee tot drie soorten Sergestidae en de Euryrhynchus amazoniensis.
Zoals waarschijnlijk al wel door hebben ben ik van plan om een Zuid Amerikaanse leaflitter/blackwater biotoop op te zetten en ik zou hier heel graag de juiste garnalen bij willen. Ik weet dat ze bestaan en ik heb ze in erg zeldzame gevallen voorbij zien komen op fora in Nederland, maar nog geen plek die ze aanbied. Mijn hoop is dus dat er iemand op dit forum is die deze beesten heeft of iemand kent met deze dieren en genoeg jongen krijgt om door te verkopen. Voorlopig ben ik nog niet klaar om dieren in mijn bak te plaatsen dus het mag maanden duren voordat er dieren beschikbaar zijn.
En in het (lets be honest) waarchijnlijke scenario dat deze dieren niet beschikbaar zijn, wat zouden jullie aanraden als alternatief? Dieren die qua niche en uiterlijk op de Z-A soorten lijken. Hoewel ik van de fel gekleurde Neocardinia soorten houd zou ik toch wel graag iets toepasselijker willen houden.

Alvast bedankt voor het mee denken!
 
@Stijn S weet jij de naam van de soort die ze hebben. Ik zie dat hun website enkel die wetenschappelijke namen in lijstje heeft staan. En wanneer ik niet weet wat ik precies zoek dan maakt dat het niet makkelijker.

@BlupGup haha nou ik heb ze in de afgelopen 4 jaar nog niet gevonden. Al was ik inderdaad al enige tijd niet meer opzoek. Maar ik kan de zoektocht altijd weer starten.
 
Die inderdaad. Nederlandse naam is volgens mij zebra-garnaal. Ze zijn (nog wel) erg schuw, ik kon er laatst toevallig eentje ontdekken, maar toen die mijn kop zag trok ‘ie zich snel terug onder een paar bladeren.
 

Terug
Bovenaan