Zuid Amerikaans biotoop. Welke planten nog meer en waar ?


B

BrandonAalders

Guest
Hallo,
Ik heb net een nieuwe bak gekocht bij Frits Kuipers en heb hem al een beetje gevuld maar welke planten moet ik nog meer doen en waar ? Ik vind het zelf wel een beetje lastig omdat er zoveel soorten zijn. Ik dacht eraan om nog wat vallisneria links in de hoek te doen. Kunnen jullie me helpen ? https://mps.kpnmail.nl/cp/applink/mail/ ... 6510152d96[/img]
 
Misschien is het handig om een gebied of 'soort' water uit te kiezen.

Anoniem zei:
* waterwaarden

zacht zuur:
ph 6.0 -6.5 - 7.0
gh 5-8
kh 3-5 geloof ik

Zuid Amerika is een heel ruim begrip, dus het is niet zo eenvoudig om te stellen dat er 1 soort waterwaarden is want er zijn namelijk grofweg 3 soorten biotopen te onderscheiden:

* Wit water: wordt gekenmerkt doordat het bijna op melk lijkt, dit komt doordat dit water veel mineralen bevat die vanuit de bergen worden meegevoerd door de regen. Wit water heeft een hogere Ph van meestal 7 of hoger en ook een hogere hardheid, KH en geleidbaarheid.

* Helder water: dit water is meestal vrij helder en groenachtig van kleur en zit qua PH en KH en Hardheid tussen de andere 2 soorten water in.

* Zwart, donker water: dit water wordt gekenmerkt door z'n theekleurige uiterlijk. Dit water is zeer zuur met een ph die soms wel de 5.5 of lager kan bereiken en een KH van 1 of soms nog minder.
Dit water bevat bijna geen mineralen, dus heeft het een hele lage hardheid en geleidbaarheid. Op de bodem bevinden zich veel rottende bladeren en plantenresten die er voor zorgen dat het water zo zuur wordt.

Kijk ook eens in dit topic;
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post753614

Hier staan oa. planten, vissen en inrichting ;).
 
Hallo,
Ik had laatst al mijn aquarium wat gevuld met planten. Gisteren plantjes binnen gekregen van Aquaplantsonline.nl
Hele goeie site en snelle levering. Ik heb de planten in de bak gedaan en vandaag dus 19 kardinaal tetra's overgeplaatst van me oude aquarium. Ik wil natuurlijk nog wel meer vissen dus ik dacht aan dit.
15 Roodkopzalmpjes
6 maanvissen
8 corydoras sterbai
Een koppel Ramirezi
8 Marmerbijlzalmpjes
En nog 15 Kardinaal tetra's
Mijn aquarium is 240liter.

Is dit niet wat teveel of kan het wel. Heeft iemand nog tips voor vissen kunt u dat dan even melden.

Gr.
 
Als je nieuwe bak 240 liter is kan dat vissenbestand echt niet

Mischien dit (dit is al veel ste vol)

Kardinaal tetra-30
Marmer bijlzalm-8
Corydoras sterbia-8
 
hohohoho!

heb je dus nu al 19 kardinalen er in geplaatst zonder de bak in te laten draaien?
en dit bestand is rampzalig!

maanvissen kunnen helemaal niet.
en je kan lang niet zoveel kardinalen in je bak plaatsen,

met je andere bestand zonder maanvissen is de max 15-20 kardinalen
 
Raymond verhoek zei:
Als je nieuwe bak 240 liter is kan dat vissenbestand echt niet

Mischien dit (dit is al veel ste vol)

Kardinaal tetra-30
Marmer bijlzalm-8
Corydoras sterbia-8

Dit is sterk overdreven dat het voor een 240liter bak te vol is.


@BrandonAalders, het is even handig om neer te zetten welke afmeting de bak heeft. Ik vermoed iets van 120x50x55cm. Maanvissen word lastig, want de bak is net iets te klein om een goed groepje neer te zetten. In een 1.20m bak (denk dat het een 1.20m bak is) kun je wel een groepje van 5 jonge exemplaren houden, maar die worden uiteindelijk ook groot en zullen zeer zeker koppels gaan vormen. Dan kom je op het punt dat je bak te klein is om meerdere koppels te plaatsen. Je kunt dus wel kijken om te beginnen met 5 jonge exemplaren en dan later uit te selecteren naar ��n koppel. Maar het is en blijft een groepsdier.

Wat betreft het bestand verder, Less is more!

20 Cheirodon axelrodi (dus moet je nog 1 aan je groep aanvullen)
8 Corydoras sterbai
12 Carnegiella strigata

Verder zou ik er geen Mikrogeophagus ramirezi bij plaatsen. Dit vanwege het feit dat een koppel ramirezi behoorlijk fel uit de hoek kan komen. Je moet dus niet raar opkijken dat het koppel dan je manen of Corydorassen opjagen.

Dus wat ik zou doen is de manen laten vallen uit je bestand en dan gaan voor een koppel of 4-tal Cleithracara maronii. Of als je iets meer kleur wilt gaan voor een 4-tal Laetacara curviceps of dorsigera.

edit:
Wat betreft het indraaien, ik neem aan dat je dit wel gedaan hebt, of dat je een ingedraaide filter hebt geplaatst en groot en deels van het water uit een andere bak.

Qua planten. Voor een amazone look zou ik dus kijken naar Echinodorus. Dus wat ik zou doen is:
De bak inrichten met veel stukken kienhout. Dan daarna een paar grote Echinodorus bleheri plaatsen. Aanvullen met wat planten zoals Vallisneria en Hydrocleys nymphioides. Qua snelgroeiers zou ik kijken naar Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid). Bodemsoort zou ik zeker gaan voor filterzand.
 
ik sluit me er bij aan, ik zou doen:

10 Corydoras sterbai
20(of 19) Cheirodon axelrodi
10 Carnegiella strigata
4 Laetacara dorsigera, maar je moet wel wat schuilplekken maken.

ik denk dat als je het zo doet dat je een mooi bestand hebt
 
Aquarium heb ik al 2 week laten indraaien. En op het begin water uit oude aquarium een emmer erbij gegooid en easy start voor bacteri�n. Ik heb enchinodorus Bleheri , vallisneria , sterrenkruid , tenellus , salvinia Natans en twee plantjes enchinodorus waarvan ik de naam niet echt weet. En als bodem filterzand.

Ik heb vandaag wat vissen gekocht. 7 bijlzalmpjes , 15 roodkopzalmpjes , 4 manen en 7 cory's.
 
je weet dat de nitriet piek rond de 3e week komt?
 
Bij de speciaal zaak werd verteld dat ik met wat water uit het oude aquarium en flesje bacteri�n al na 4 dagen kon beginnen met vissen.

@melksjoef Ik had gelezen dat ramirezi erg agressief kan worden tijdens paren aangezien we nog veel kardinaal tetra's hebben.
 
Elke cichlide word territoriaal als het komt op broedperiode. Dat is nou eenmaal het gedrag wat een cichlide heeft, en dan zijn Zuid Amerikaanse cichliden nog softies vergeleken met Afrikaanse cichliden en bepaalde Midden Amerikaanse cichliden. Je kardinaaltetra's worden alleen op afstand gehouden, maar worden niet dood gejaagd.

Welke maanvis soort heb je gekocht?
Denk dat je niet echt naar het stukje tekst hebt gelezen wat ik schreef op de vorige pagina. Das jammer, want er zijn genoeg andere cichliden die prima konden voor je bak.
 
120x40x55
 
'wat vissen gekocht' o.O

Het beste is om langzaam aan te starten met het invoeren van je vissen. Zo krijgt de bak en daarin de nodige bacterien de kans om zich aan de toegevoegde vissen aan te passen en ervoor te zorgen dat er niet een enorme storing in het evenwicht komt..

Na een bepaalde tijd..pak hem beet een week of 4, kun je gaan kijken naar de volgende visjes en zo spaar je langzaam je bestand bij elkaar..

Zo'n lading met vissen tegelijk toevoegen na zo'n korte tijd is vragen om moeilijkheden :eek:
Ik zeg niet dat het fout zal gaan.. maar de kans op sterfte is zo wel erg aanwezig :(

Aquarium houden is en blijft toch echt altijd een kwestie van heel veel HEEEEL VEEELL geduld hebben...
 
Hier nog wat foto's. Sorry van de slechte kwaliteit.
img-20140111-wa0002.jpg
img-20140110-wa0000.jpg
img-20140111-wa0009-3.jpg
 

Terug
Bovenaan