Zuid Amerikaans Aquarium brainstorm filosofie


T

Tommeh

Guest
Beste allemaal,

Ik heb even zitten denken aan een Zuid Amerikaans geinspireerde bak...

Ik heb me aardig ingelezen op het gebied van zeewater en wilde dit principe gebruiken voor de filtering en ontzuring.

In mijn logisch nadenken heb een voor mij logische verklaring gevonden en deze wil ik met jullie delen in combinatie met feedback of andere gedachten.

Als men nu een aquarium heeft van 200 liter inhoud NETTO, via een overloop loopt het water naar de sump/bioloog met als filtering (in volgorde genoemd):
- witte filterwatten
- blauwe filterspons
- biopallets
- turf
- kool (kan ook nog leeg blijven, maar ik hou van licht water)

vervolgens wordt dit water door een opvoerpomp terug in het aquarium gebracht.

Dit idee is hetzelfde als een potfilter geloof ik, maar mijns inziens ook effectiever, want het water legt een langere weg af door het reinigingsmechanisme, lijkt het mij logisch dat de filtering beter heeft plaats gevonden dan met een potfilter, als we uitgaan van 3-4 de bak inhoud laten filteren.

Deze gedachten vind ik zelf nogal logisch en daarnaast blijft je water stabieler omdat je misschien nog wel 75-100 liter extra door je bioloog hebt lopen. Decoratief voegt het ook meer toe omdat je de uitstroom van je gefilterde water kunt wegwerken achter de achterwand, de verwarming onder het aquarium kunt plaatsen en een betere stroming hebt (omdat het water over een groter gebied wordt afgevoerd)
Ik ben zeker nog een beginner, maar dat is misschien wel de blauwdruk van de uiteindelijke bak die ik wil gaan opstarten.
die bioloog is meer leerproces hoe filtratie werkt, leuk om te zien en misschien ook nog wel handig voor CO2 bemesting.

graag hoor ik van jullie met betrekking tot reacties, het kan ook zijn dat mijn denkwijze totaal verkeerd is natuurlijk!

groetjes,

Tom
 
Dit is volgens mij een redelijk standaard bioloog. Kool zou ik alleen niet achter turf zetten omdat niet alleen de kleur maar ook de looizuren door turf worden opgenomen. Als je graag heel helder water wilt kan je beter kroos aan het oppervlak laten drijven.
 
Jelle Touwen zei:
Dit is volgens mij een redelijk standaard bioloog. Kool zou ik alleen niet achter turf zetten omdat niet alleen de kleur maar ook de looizuren door turf worden opgenomen. Als je graag heel helder water wilt kan je beter kroos aan het oppervlak laten drijven.

Bedankt voor de tip! Ik ga kijken of ik nog interessante literatuur over zoetwater aquaria kan vinden... heb genoeg over zeewater alleen is een beetje duur met opstarten, het basisprincipe van de natuurlijke filtering blijf ik wel mooi vinden!
 

Terug
Bovenaan