Zuid-Amerika Samenstelling (200×65×65)


Moonfish

Well-known member
Lid geworden
29 augustus 2016
Berichten
233
Leeftijd
35
Hallo,

Ik ben op zoek naar een visbestand voor een 200×65×65 aquarium (ongeveer 700 liter) . Er komt een zandbodem in en niet al teveel planten. De bak word Zuid-amerikaans georiënteerd. Niet persé biotoopgericht, maar mag wel. Als hoofdvissen zit ik te denken aan Maanvissen, maar ik sta ook open voor alternatieven (cichliden). Qua overige vissen ben ik er ook nog niet uit. Er zijn zoveel mogelijkheden voor deze bakmaat dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het liefst zou ik het visbestand zo ongeveer zien;

-Groep Maanvissen(de Skalare?) ( hoeveel stuks)
- Grote school (kardinalen? Kan dat icm maanvissen, lees er verschillende verhalen over, hoeveel stuks?)
- eventueel nog een school (wat grotere vissen)
-groepje/koppeltje gekleurde cichliden
-Corydoras Sterbai 8 stuks ( al aanwezig)
*eventueel nog wat L-nummers

Nogmaal, niks staat vast maar dit is alvast een beetje een ideetje. Als iemand me wil helpen met de verdere uitwerking van het visbestand, dan graag ;).
 
Er wordt vaak geadviseerd om per maanvis zo'n 50 liter te rekenen, dus in je bak zouden er 14 kunnen. Ik zou voor zo'n 8-10 stuks gaan, en dan nog een school van zo'n 200 kardinalen erbij. Corydoras zou ik ook uitbreiden, anders ben ik bang dat je ze niet (veel) ziet. Misschien een stuk of 20-30?
Dan nog een groepje Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden (M. ramirezi, A. cacatuoides, A. borelli, K. sp. Xingu, A. pulcher, D. filamentosa) om maar enkele voorbeelden te noemen.
Om dan nog een school vissen erbij te nemen wordt misschien erg vol, maar zelf ben ik erg fan van het geslacht Hyphessobrycon, misschien is dat wat?
En L-nummers zijn altijd mooi, bijv. L028, L180 of L022

btw, als je volwassen kardinalen neemt, gaat het in de meeste gevallen wel goed, maar jonge exemplaren zullen idd als levend voer gezien worden, waarschijnlijk.
 
Er wordt vaak geadviseerd om per maanvis zo'n 50 liter te rekenen, dus in je bak zouden er 14 kunnen. Ik zou voor zo'n 8-10 stuks gaan, en dan nog een school van zo'n 200 kardinalen erbij. Corydoras zou ik ook uitbreiden, anders ben ik bang dat je ze niet (veel) ziet. Misschien een stuk of 20-30?
Dan nog een groepje Zuid-Amerikaanse (dwerg)cichliden (M. ramirezi, A. cacatuoides, A. borelli, K. sp. Xingu, A. pulcher, D. filamentosa) om maar enkele voorbeelden te noemen.
Om dan nog een school vissen erbij te nemen wordt misschien erg vol, maar zelf ben ik erg fan van het geslacht Hyphessobrycon, misschien is dat wat?
En L-nummers zijn altijd mooi, bijv. L028, L180 of L022

btw, als je volwassen kardinalen neemt, gaat het in de meeste gevallen wel goed, maar jonge exemplaren zullen idd als levend voer gezien worden, waarschijnlijk.

Dank voor de reactie,

8 stuks Maanvissen lijkt me prima, niet teveel, precies goed.
200 Kardinalen, kan dat? Word dat niet teveel? Lijkt me wel een gaaf gezicht.
Ik denk niet dat ik de Corydoras ga uitbreiden omdat ik graag een groepje wat grotere cichliden zou willen voor in mijn bak. Uiteraard een soort die goed met maanvissen kan en de rest natuurlijk. Verdere suggesties zijn welkom :)
 
Dank voor de reactie,

8 stuks Maanvissen lijkt me prima, niet teveel, precies goed.
200 Kardinalen, kan dat? Word dat niet teveel? Lijkt me wel een gaaf gezicht.
Ik denk niet dat ik de Corydoras ga uitbreiden omdat ik graag een groepje wat grotere cichliden zou willen voor in mijn bak. Uiteraard een soort die goed met maanvissen kan en de rest natuurlijk. Verdere suggesties zijn welkom :)
 
Ook dat valt nog te overzien, kom wel is acties tegen van 100stuks voor 50euro.

Ben geen maanvis kenner, maar ben er haast zeker van dat kardinalen duur voer worden (zelfs op volwassen leeftijd)

Als je er nog een harem/groepje andere wat grotere cichliden wilt moeten deze wel bodemgericht zijn.
Geophagus of Guianacara´s bijvoorbeeld.

is dit trouwens een bak met of zonder bioloog?
 
Misschien voor je portemonnee.
Valt reuze mee als je bij de winkel aan geeft er geen 5 maar 250 wil hebben. Dan gaat de prijs minimaal door 2 gedeeld worden per stuk. Laat eens zeggen €100,- voor 200 stuks gezonden exemplaren.

Krijg je heel veel plezier van. Alleen zou ik zelf geen neon's of kardinaaltjes nemen. Scholen niet zo erg mooi als andere soorten en dat wil je juist zien. Maanvissen heb ik wel eens zien happen overigens naar neon's die nog niet volwassen waren..
 
Ook dat valt nog te overzien, kom wel is acties tegen van 100stuks voor 50euro.

Ben geen maanvis kenner, maar ben er haast zeker van dat kardinalen duur voer worden (zelfs op volwassen leeftijd)

Als je er nog een harem/groepje andere wat grotere cichliden wilt moeten deze wel bodemgericht zijn.
Geophagus of Guianacara´s bijvoorbeeld.

is dit trouwens een bak met of zonder bioloog?

Nee geen bioloog, denk je echt dat de kardinalen als voer zullen eindigen? Als het risico te groot is doe ik het niet.
Valt reuze mee als je bij de winkel aan geeft er geen 5 maar 250 wil hebben. Dan gaat de prijs minimaal door 2 gedeeld worden per stuk. Laat eens zeggen €100,- voor 200 stuks gezonden exemplaren.

Krijg je heel veel plezier van. Alleen zou ik zelf geen neon's of kardinaaltjes nemen. Scholen niet zo erg mooi als andere soorten en dat wil je juist zien. Maanvissen heb ik wel eens zien happen overigens naar neon's die nog niet volwassen waren..

Qua prijs valt het idd mee. Andere suggesties voor 'scholenvissen'?
 
@Moonfish

Ik ben zelf onlangs fan geworden van een zeer actieve en mooie scholenvis. Maar die hoef ik geen eens te gaan noemen met een maximale lengte van 2,5 a 3cm. Dat wordt 100% voer voor je maanvissen..

Kan wel aanraden om 1 grote groep te nemen en niet 2 scholen. Dat oogt rustiger en het gedrag van scholing (erg mooi om te zien) zal dan eerder optreden. Zeker als ze maanvissen als bedreiging zien.
 
@Moonfish

Ik ben zelf onlangs fan geworden van een zeer actieve en mooie scholenvis. Maar die hoef ik geen eens te gaan noemen met een maximale lengte van 2,5 a 3cm. Dat wordt 100% voer voor je maanvissen..

Kan wel aanraden om 1 grote groep te nemen en niet 2 scholen. Dat oogt rustiger en het gedrag van scholing (erg mooi om te zien) zal dan eerder optreden. Zeker als ze maanvissen als bedreiging zien.

Dat is ook wel bedoeling. De kardinalen blijven dus een risico. Iemand nog suggesties voor een zuid-amerikaanse cichlide naast de maanvissen met het liefst wat kleur?
 
Iemand nog suggesties voor een zuid-amerikaanse cichlide naast de maanvissen met het liefst wat kleur?
In het Amazonegebied waar ook de maanvis van oorsprong vandaan komt, komen nog al wat soorten zeer kleurrijke apistogramma soorten voor, als dat niet kleurrijk is :)
  • Apistogramma cacatuoides
  • Apistogramma borelli
  • Apistogramma agassizii
  • Apistogramma (Mikrogeophagus) ramirezi


 
Biotodoma cupido maar die zwemmen het liefst in een groep. En neem een hooggebouwde zalm, die hebben een minder snackgehalte.
Hier op het forum is een Jos Hut en die is maanvisdeskundige. Ga eens kijken op zijn draad. Hij verkoopt ook goede kwaliteit maanvissen.
Maar waarom meteen een heel bestand? Begin eens met de maanvissen en de cory's. En breid van daaruit uit naar behoefte en misschien is die wel eerder voldaan dan gedacht ;)
Kijk als je begint met bv redbacks en je sterbai's heb je al rood/oranje. Zet je daar cupidootjes bij, heb je weer iets met rood/oranje. Dus dan denk je misschien liever aan een andere viskleur. Althans dat is mijn gedacht :D
Veel plezier met de zoektocht!
 
In het Amazonegebied waar ook de maanvis van oorsprong vandaan komt, komen nog al wat soorten zeer kleurrijke apistogramma soorten voor, als dat niet kleurrijk is :)
  • Apistogramma cacatuoides
  • Apistogramma borelli
  • Apistogramma agassizii
  • Apistogramma (Mikrogeophagus) ramirezi
Dat zijn mooie soorten, dankjewel ik ga d'
Biotodoma cupido maar die zwemmen het liefst in een groep. En neem een hooggebouwde zalm, die hebben een minder snackgehalte.
Hier op het forum is een Jos Hut en die is maanvisdeskundige. Ga eens kijken op zijn draad. Hij verkoopt ook goede kwaliteit maanvissen.
Maar waarom meteen een heel bestand? Begin eens met de maanvissen en de cory's. En breid van daaruit uit naar behoefte en misschien is die wel eerder voldaan dan gedacht ;)
Kijk als je begint met bv redbacks en je sterbai's heb je al rood/oranje. Zet je daar cupidootjes bij, heb je weer iets met rood/oranje. Dus dan denk je misschien liever aan een andere viskleur. Althans dat is mijn gedacht :D
Veel plezier met de zoektocht!

r eens naar kijken.

Ik wil het qua visbestand ook wel rustig opbouwen, het hoeft niet allemaal meteen vast te staan :) maar een beetje richting vind ik wel fijn, ook qua temperaturen, waterwaarden etc...
Biotodoma Cupido is een leuke optie, ga ik ook eens naar kijken.
 
Zijn er bepaalde Apisto's die echt in een groepsverband kunnen? Ik zit te denken aan een groepje Apistogramma voor op de bodem die wat groter zijn. Zelf zit ik te denken aan de Apistogramma Hongsloi. Iemand nog andere opties/ verbeteringen?

Voor de bovenlaag zit ik te denken aan Nannostomus Eques (zijn er alternatieven, behalve de bijlzalm?) Maar die zijn erg smal, passen die niet in de bekkies van de maanvissen?
 
Zijn er bepaalde Apisto's die echt in een groepsverband kunnen? Ik zit te denken aan een groepje Apistogramma voor op de bodem die wat groter zijn. Zelf zit ik te denken aan de Apistogramma Hongsloi. Iemand nog andere opties/ verbeteringen?

Voor de bovenlaag zit ik te denken aan Nannostomus Eques (zijn er alternatieven, behalve de bijlzalm?) Maar die zijn erg smal, passen die niet in de bekkies van de maanvissen?

apistogramma cacatoides , apistogramma borreli opal (heb ik zelf) deze 2 soorten kun je in een harem houden en zo zijn der nog veel meer. ik ben gewoon gaan zoeken op apisto's op online winkels en daar staat meestal wel de vereisten bij kijk bijvoorbeeld even op bij deze link: https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/vissen/tropisch-zoetwater/dwergcichliden.html
genoeg keuze dacht ik zo.
 
apistogramma cacatoides , apistogramma borreli opal (heb ik zelf) deze 2 soorten kun je in een harem houden en zo zijn der nog veel meer. ik ben gewoon gaan zoeken op apisto's op online winkels en daar staat meestal wel de vereisten bij kijk bijvoorbeeld even op bij deze link: https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/vissen/tropisch-zoetwater/dwergcichliden.html
genoeg keuze dacht ik zo.

Dank voor de linkjes, ben er echter nog niet veel wijzer van geworden. Ik vind het toch moeilijk om vissen te kiezen die bij elkaar passen. Zeker met cichliden. Dus als iemand wellicht een idee heeft hierover of ervaringen hoor ik het graag...
 
De hoofdvis wordt de maanvis?
Dan zou je daarbij een groep Mikrogeophagus altispinosa kunnen nemen, die doen het erg goed in grotere groepen. 12 stuks in zo'n bak kan heel goed, misschien zelfs meer. Het zijn geen Apistogramma, maar ik denk dat je er wel van kunt genieten, vooral als je een kleinere cichlide zoekt. De altispinosa's kunnen ook beter tegen de aanwezigheid van de Corydoras dan Apistogramma soorten.

Een scholenvis die ik zelf altijd mooi vind is de citroen tetra, ze zijn mooi geel en scholen best goed. Bovendien zijn ze te groot om door de maanvissen te worden opgegeten.
 
hoe bedoel je bij elkaar passen? wil je ze door elkaar doen dan?

Nee had het over de combinatie Maanvis-cichliden

De hoofdvis wordt de maanvis?
Dan zou je daarbij een groep Mikrogeophagus altispinosa kunnen nemen, die doen het erg goed in grotere groepen. 12 stuks in zo'n bak kan heel goed, misschien zelfs meer. Het zijn geen Apistogramma, maar ik denk dat je er wel van kunt genieten, vooral als je een kleinere cichlide zoekt. De altispinosa's kunnen ook beter tegen de aanwezigheid van de Corydoras dan Apistogramma soorten.

Een scholenvis die ik zelf altijd mooi vind is de citroen tetra, ze zijn mooi geel en scholen best goed. Bovendien zijn ze te groot om door de maanvissen te worden opgegeten.

Een groep van 8 maanvissen worden de hoofdvissen. Daar zou ik het liefst een koppeltje cichlide bij willen met wat kleur voor op de bodem. Liefst een maatje groter dan de dwergcichlides. Maar dat moet wel goed gaan met de maanvissen.
Citroentetra's zijn mooie vissen, zeker een optie! Dankjewel :)
 
Nou het word er nu ook niet duidelijk op :D

nee maar even zonder dollen, en zijn echt legio zuid Amerikaanse cichliden.
wellicht een optie voor je om gewoon is een rondje aquariumzaken te doen? en dan vooral zaken die gericht zijn op cichliden als Verduijn en VKC.
 
Nou het word er nu ook niet duidelijk op :D

nee maar even zonder dollen, en zijn echt legio zuid Amerikaanse cichliden.
wellicht een optie voor je om gewoon is een rondje aquariumzaken te doen? en dan vooral zaken die gericht zijn op cichliden als Verduijn en VKC.

Dat is zeker een goed idee, ga ik ook wel doen. Heb nu wel een lijstje met opties die ik ga overwegen en bekijken;

Vlagcichlide
Sleutelgatcichlide
Apistogramma Hongloi
Mikrogeophagus Ramirezi

Maar eens kijken of dit kan
 
Je wilt kleur, dan zijn de beste opties al genoemd, Biotodoma cupido. Geen koppel vormers, maar een groepje past prima bij de rest van het bestand.
 
Heb je al eens gedacht aan een groep Mikrogeophagus altispinosus? Ze zien er op het eerste gezicht een beetje kleurloos uit, zeker in de winkel. Maar als ze het naar hun zin hebben en eenmaal volwassen zijn kleuren ze echt prachtig bij. Ze zijn bovendien veel vredelievender naar elkaar toe, maar ook naar andere vissen en heel goed in een groep te houden (vind ze zelfs leuker om naar te kijken in een groep dan alleen een koppel). Ze zijn bovendien vrij sterk, ze kunnen tegen een stootje. Dat laatste kan ik van de ramirezi helaas niet zeggen.
Ze zijn alleen wel redelijk timide ten opzichte van andere (dwerg)cichliden. Bij dominantere/fellere andere dwergcichliden kunnen ze zich wel eens terugtrekken.

Ramirezi's zijn ook leuk om in een groep te houden, zeker in zo'n grote bak. Alleen mijn ervaring is dat ze het beter doen op een hogere water temperatuur, zacht, zuur en vooral ook erg schoon water. En ik heb echt ervaren dat het heel moeilijk is om sterke ramirezi's te kopen. Dus als je voor ramirezi's gaat zou ik je willen adviseren om naar de aller beste speciaalzaak te gaan. Betaal je misschien iets meer voor, maar ze zijn vaak ook gezonder en sterker.
 
Je wilt kleur, dan zijn de beste opties al genoemd, Biotodoma cupido. Geen koppel vormers, maar een groepje past prima bij de rest van het bestand.

Biotodoma Cupido is prachtig, vergeten erbij te zetten. Hoeveel daarvan kan ik ervan nemen? Ze zijn overig wel prijzig.....
Heb je al eens gedacht aan een groep Mikrogeophagus altispinosus? Ze zien er op het eerste gezicht een beetje kleurloos uit, zeker in de winkel. Maar als ze het naar hun zin hebben en eenmaal volwassen zijn kleuren ze echt prachtig bij. Ze zijn bovendien veel vredelievender naar elkaar toe, maar ook naar andere vissen en heel goed in een groep te houden (vind ze zelfs leuker om naar te kijken in een groep dan alleen een koppel). Ze zijn bovendien vrij sterk, ze kunnen tegen een stootje. Dat laatste kan ik van de ramirezi helaas niet zeggen.
Ze zijn alleen wel redelijk timide ten opzichte van andere (dwerg)cichliden. Bij dominantere/fellere andere dwergcichliden kunnen ze zich wel eens terugtrekken.

Ramirezi's zijn ook leuk om in een groep te houden, zeker in zo'n grote bak. Alleen mijn ervaring is dat ze het beter doen op een hogere water temperatuur, zacht, zuur en vooral ook erg schoon water. En ik heb echt ervaren dat het heel moeilijk is om sterke ramirezi's te kopen. Dus als je voor ramirezi's gaat zou ik je willen adviseren om naar de aller beste speciaalzaak te gaan. Betaal je misschien iets meer voor, maar ze zijn vaak ook gezonder en sterker.

De reden dat ik de Mikrogeophagus altispinosus niet zie zitten is omdat ik deze al eerder heb gehouden en dat geen succes was. Over de ramirezi gaan ook allerlei verhalen over dat ze zwak zouden zijn.

Dit is wat ik nu in gedachten heb;

8x Pt. scalare
30/40?x Paracheirodon axelrodi
Groepje (hoeveel?) Biotodoma Cupido OF C.Maronii
9x Corydoras Sterbai
__________________________________
* Apistsogramma.......(2x) ?
* Keizertetra ( 9x) ?

Voor de bovenlaag hoeft niet persé een soort. Eerst maar eens rustig opbouwen en kijken of alles goed gaat.
Wat vinden jullie van dit bestand?
 
Nee geen bioloog, denk je echt dat de kardinalen als voer zullen eindigen? Als het risico te groot is doe ik het niet.

Hoe ga je de filtering eigenlijk wel regelen? jonge maanvissen hebben nogal wat voer nodig dus de filtering moet het wel aankunnen :)

en ja ik denk echt dat de kardinalen ten onder zullen gaan.
@Fozzy Heeft nog relatief jonge maanvissen en die beginnen al jaaggedrag op de kardinalen te vertonen, zodra ze volgroeid zijn...........
 
Hoe ga je de filtering eigenlijk wel regelen? jonge maanvissen hebben nogal wat voer nodig dus de filtering moet het wel aankunnen :)

en ja ik denk echt dat de kardinalen ten onder zullen gaan.
@Fozzy Heeft nog relatief jonge maanvissen en die beginnen al jaaggedrag op de kardinalen te vertonen, zodra ze volgroeid zijn...........

Ik heb een JBL extern filter met een capaciteit van 1900 liter per uur.

Dat Maanvissen-Kardinaaltetra blijft wel een dingetje...lees er verschillende verhalen over maar misschien gewoon proberen met een klein groepje kardinalen en kijken hoe dat gaat...
 
vind 1 JBL E1901/2 niet echt optimaal voor een bak van dit formaat.

zeker niet met je beoogde bezetting.
 
vind 1 JBL E1901/2 niet echt optimaal voor een bak van dit formaat.

zeker niet met je beoogde bezetting.

Het is inderdaad niet het meest ideale, zeker vanwege het feit dat Maanvissen flinke vervuilers zijn. Maar kijk het voorlopig even aan. Een extra/nieuw filter aanschaffen kan altijd nog.

Vind je het qua bezetting teveel? Qua vissen bedoel ik dan ? ;)
 
200 Kardinalen, kan dat
Ik zou er geen kardinalen indoen, deze worden opgegeten door de maanvissen. Tenminste, dat heeft Jos Hut gezegt, op zijn presentatie bij de vereniging;)
 
Ik zou er geen kardinalen indoen, deze worden opgegeten door de maanvissen. Tenminste, dat heeft Jos Hut gezegt, op zijn presentatie bij de vereniging;)

Als hij het zegt....dan zal het wel waar zijn:). Beter geen kardinalen dan. Citroentetra was al een leuke suggestie, nog meer leuke alternatieven
 
Na wat zoekwerk uitgekomen op dit voorlopige visbestand : op/aanmerkingen?

8x P.scalare
50x Paracheirodon Axelrodi( blijft toch favouriet, sorry;) ) / vervangengende Tetra soort
2x gymnogeophagus / Biotodoma Cupido
2x Mikrogeophagus Ramirezi
8x Corydoras Sterbai
?x leporinus octofasciatus (gestreepte kopstaander)

Suggesties en tips zijn welkom.

Moonfish
 
ik weet niet of ramirezi's en corys een goede combi zijn, maar voor de rest kan het denk ik wel...
btw, met zo'n bak als die van jou denk ik ook niet dat corys en ramirezi's echt problemen zullen opleveren, maar ik ben geen deskundige..

zelf zou ik de cory's wel uitbreiden trouwens, en mss ook de kardinalen, omdat je er anders weinig van ziet, ben ik bang
 

Terug
Bovenaan