Zuid amerika biotoop!


Mondeo zei:
Geen groene proppen.Een takje kan geen kwaad,kijk goed naar schimmel wat kan optreden.
Ook geen groene bladeren,gedroogde bruine nemen.
Ik gebruik al ongeveer een jaar gedroogde groene bladeren en ik heb niks negatiefs gemerkt. Ik vraag me af of jij er dan wel problemen mee gehad hebt?
 
Gister avond heb ik ontdekt dat mijn ramirezis eitjes hebben!!! :D ik ben zo blij, uit komen gaan ze denk ik niet maar het idee dat ik eindelijk eens eitjes heb vind ik al geweldig! :D
Meneertje boven de eitjes :)
Vmb9gxLCfrzIi916aTPiAd6tRbbXJNj7.jpeg
 
Hoe hebben jullie het met de verlichtingstijden?
Ik heb ook redelijk wat beplanting in mijn bak (weliswaar met flinke begroeiing aan het wateroppervlak) en veel kienhout, maar ik hoor verschillende tijden voor wat betreft de verlichting.
Sommige kenners vinden gemiddeld 8 uur per dag ruim voldoende, maar b.v. Jos Hut spreekt over minimaal 14 uur per dag t.b.v. de maanvissen.

Zelf heb ik 8 uur per dag de hoofdverlichting branden (2 x T5 Juwel High Lite) en enkele uren daarvoor en daarna nog wat LED-verlichting. Deze LED-lampjes zijn redelijk zwak en meer bedoeld om de overgang van licht naar donker (en vice versa) wat geleidelijker te laten verlopen.

b8v8NWdXkyHEPAAA1mhhwlgH9ZRQwnol.jpeg


b8v8NWdXkyHEPAAA1mhhwlgH9ZRQwnol.jpeg


Het licht op de foto hierboven is inmiddels een stuk zachter geworden dankzij de dichte begroeiing aan het oppervlak met Limnobium (leavigatum).

b8v8NWdXkyHEPAAA1mhhwlgH9ZRQwnol.jpeg


b8v8NWdXkyHEPAAA1mhhwlgH9ZRQwnol.jpeg
 
Ik heb zelf geen verstand van lampen en verlichtingsduur, dus misschien kan je hier beter zelf een eigen topic voor openen ;)
 
Heey heey,
Even een kleine update en een paar vraagjes!

Ondertussen ligt er hout in water om zich vol te zuigen! Donderdag avond het geld overgemaakt en zaterdagochtend had ik het al binnen! Ik heb het besteld bij Hans Osandarp en ben zeer tevreden!


Binnenkort kan ik dus beginnen met inrichten en daar komt meteen de eerste vraag:
- Hoelang moet ik indraaien? Ik gebruik volledig kraanwater met misschien een kleiinn beetje aquariumwater, maar mijn filter heeft al gedraaid dus wat is raadzaam? Toch maar gewoon 3 weken?

Dan komt het leuke deel! De visjes mogen er in! Maar omdat ik een groot deel van mn bestand al heb vraag ik mij af:
- In welke volgorde en hoeveel dagen er tussen moeten zitten? (Vissen die ik heb zijn; 3 ramirezi 15 boraras maculatus 3 dwergklauwkikkers)
 
Eerlijk gezegd draai ik nooit "in". Maar ik zou kalm aan beginnen,eerst de Boraras.En later een week bv de Rammies. Kikkers? Die dan als laatste.
 
Dankje wel! Moet eerlijk zeggen dat ik dat ook nooit gedaan heb en daar nooit problemen mee gehad heb, maar omdat ik nu voor het eerst turf ga gebruiken moeten wel de waardes wat stabiel zijn haha
 

Terug
Bovenaan