Zuid-Amerika aqua 60


S

Sander B

Guest
Hallo

Ik heb nog een leegstaande aqua 60. Nu wil ik hier graag een Zuid Amerika biotoop van maken, met veel hout. Nu is mijn vraag is er een leuk Zuid Amerikaans koppel / harem vis die hier in kan? Dit worden dan waarschijnlijk de enige bewoners.
 
SaskiaZ zei:
Apistogramma borelli?
Dat is een idee :)

Let er wel op dat het een subtrpische soort is. Dus als de bak in een verwarmde (huis)kamer staat zul je waarschijnlijk geen verwarming nodig hebben. Overdag mag het wat opwarmen, 's nachts wat afkoelen. Zelfde verhaal voor zomer en winter.

Denk ook aan de nodige holletjes (Apistogramma's zijn (op een paar soorten na) holenbroeders)

~ Ivo
 
Apistogramma verlangt een aquarium lengte van 60 cm. Vraag me af of er wel een echt geschikt koppel/harem is welke geschikt is voor dit aquarium.
 
witsel zei:
Apistogramma verlangt een aquarium lengte van 60 cm. Vraag me af of er wel een echt geschikt koppel/harem is welke geschikt is voor dit aquarium.

Ah, ik dacht dat een aqua 60 60 cm lang was, blijkbaar is ie maar 45cm ofzo. dat is te klein idd voor borelli's.

Voor cichliden houdt je dan alleen tanganyika slakkenhuiscichliden over, en dat is een heel ander biotoop dan gewenst...
 
Ik heb de soort gehad en ik moet zeggen: hoewel het niet ideaal is zou het moeten kunnen. Moet je wel voor een echt oerwoud aan takken en beplanting zorgen.

Dario dario is een andere optie. niet Zuid-Amerikaans, geen cichlide, maar wel een erg mooi baarsje dat in habitats met veel takken en beplanting het goed doet.

~ Ivo
 
Dario Dario vind ik ook mooie vissen :D , waarschijnlijk ga ik voor deze. Zou ik dan gaan voor 1m 3v? Graag wil ik hun biotoop zoveel mogelijk na proberen te bootsen. Enige idee�n over hoe hun biotoop eruit ziet ?
 
Dicht beplant, zuiver water met zandbodem. Zorg voor veel javamos en ��n of twee mosbollen. Hier leggen de ouderdieren hun eieren in en zowel de jongeren als de ouderdieren kunnen hier micro-organismen in vinden. Nog mooier is om ��n of twee mosbollen uit elkaar te halen en de achterwand hiermee te bekleden. Wat drijfplanten of gedempt licht is ook gewenst. Zoveel mogelijk schuilplaatsen om de agressie te verminderen. Niet dat het een agressieve vis is, maar mannen nemen een territorium en kunnen de vrouwtjes een klein beetje achter na zitten. Vergelijkbaar met cichliden in gedrag.

��n man en drie vrouwen klinkt goed, maar vrouwen zijn in de handel heel moeilijk om te vinden. De mannen hebben mooiere kleuren (vrouwtje is vrijwel kleurloos), waardoor deze sneller en makkelijker worden verkocht. In een bak vol met Dario dario zit misschien maar een enkel vrouwtje of helemaal geen. Laat je niet in de maling nemen door de kleurloze exemplaren. Dit kunnen jongvolwassen exemplaren zijn, exemplaren met veel stress of ongezonde exemplaren. Deze gaan dan ook vaak snel dood. Je beste gok is om een kweker op te zoeken (heb zelf geen adres, dus als je een kweker kan vinden, let me know). Als je toch naar de LFS ga, je beste gok is om op de borstvinnen te letten. Volwassen mannen hebben langere borstvinnen, kijk maar eens naar de plaatjes op internet. Dan nog loop je de kans dat het om niet-volgroeide exemplaren gaat.

Voordat je deze vissen neemt, wil je waarschijnlijk eerst het aquarium in laten werken. Deze vissen zijn niet heel moeilijk qua waterwaarden (al moet je ze niet te warm houden), maar zijn wel erg moeilijk qua voeding. Deze vissen accepteren zelden droogvoer en meestal accepteren ze pas diepvriesvoer als je ze hieraan heb laten wennen. Een kolonie (vuur)garnalen kan hier uitkomst bieden. Dario dario zijn te klein om de volwassen exemplaren te eten, maar de jonkies kunnen nog weleens worden weggepikt (zorg dus voor voldoende schuilplaatsen voor de garnalen waar de Dario dario niet bij kunnen, zodat niet alle jongen worden opgegeten). Natuurlijk zijn garnalen niet genoeg. Te veel van hetzelfde is niet goed. Het is dus aan te raden om een daphnia en artemia kweek op te zetten voor deze rakkers. Het overwennen naar diepvriesvoer kun je doen door deze bij de uitstroom van het filter in het aquarium te doen, waardoor het net lijkt of ze bewegen.

Als je het voeren eenmaal voor elkaar heb, dan heb je het moeilijkste achter de rug. Ze kweken vrij gemakkelijk en nemen het ook met de kweek niet zo nauw met de waterwaarden.

Succes met deze pareltjes. Erg mooie en leuke vissen! Hoop dat ik je geholpen heb.
 
Jeppo bedankt voor de info, ik heb er zeker iets aan!
 

Terug
Bovenaan