zoutwater bakje van lbakker


Dat zijn al aardig wat stekken . Staat er mooi bij .

Ik had er laatst ook wat gemaakt , maar ik raak er niet vanaf .

Hier gaan het ook niet zo hard, toevallig zijn er dit weekend 2 mensen geweest. Omdat ik lage prijzen hanteer (€5 per stek) nemen ze vaak meteen zeker 5 stekken mee.
Ik vind het leuk om te doen en doe het niet om er iets aan over te houden. Na afgelopen weekend heb ik weer geld voor wat voer en een fles toevoegingen, zo zie ik het. :daisy:
 
Hier gaan het ook niet zo hard, toevallig zijn er dit weekend 2 mensen geweest. Omdat ik lage prijzen hanteer (€5 per stek) nemen ze vaak meteen zeker 5 stekken mee.
Ik vind het leuk om te doen en doe het niet om er iets aan over te houden. Na afgelopen weekend heb ik weer geld voor wat voer en een fles toevoegingen, zo zie ik het. :daisy:

Het is en blijft een hobby en die kosten in de regel geld;)
 
Zo ben vanavond een beetje aan het verbouwen geslagen in de woonkamer bak.
Vanmiddag kreeg ik van een bevriende hobbyist een berichtje dat ik een stuk koraal bij hem moet ophalen, bij hem knabbelen steeds vaker zijn keizersvissen eraan en dat vindt hij heel erg zonde voor het mooie stuk.
Daar aangekomen bleek het om een duncan te gaan van zo'n 20cm in doorsnede met minimaal 50 kopjes. Na het verplaatsen van enkele stukken steen is het gelukt om hem een mooi plekje te geven en ik ben heeeellll erg benieuwd hoe hij er uit ziet als alle kopjes open staan.

Foto's volgen als hij mooi open staat.
 
Vandaag ondanks de warmte aan het klussen geweest met de verlichting, de balken hangen nu beter verdeeld over de hele bak en heb er ook 2 blauwe led balken bijgeplaatst. Er hangt nu 5x 48w dus totaal 240w aan led boven. Tegen de warmte heb ik ze nu ingesteld op max. 70% maar nu zie ik al meteen meer poliep expansie door het extra blauwe licht. Ik ben benieuwd of ik het ook in de groei ga merken, ik zal de kh en ca waarden de komende tijd weer goed in de gaten houden.

ook meteen een paar foto's waaronder de nieuwe duncan.

20180727_224335.jpg
20180727_224403.jpg
20180727_224421.jpg
20180727_224436.jpg
20180727_224502.jpg
20180727_224619.jpg
20180727_224641.jpg
20180727_224712.jpg
20180727_224726.jpg
 
Sinds enige tijd is me opgevallen dat er groene plekjes bij de voet van mijn lobo zitten en ik ben erg benieuwd wat het kan zijn.
Qua kleur en structuur vindt ik het heel veel op pavona cactus lijken maar de grote vraag is dan natuurlijk hoe komt dit hier?????

iemand een idee, theorie of een wilde gok?

Inked20180808_195817_LI.jpg
 
Die Duncan is inderdaad echt top! En mooie foto's :D Soms :D

Groeit je Caulastrea ook? Ik heb dat op een of andere manier altijd als een vervelend koraal beschouwd. Mooi is het zeker, maar het stond altijd in de weg ofzo. Ik heb het nooit doogekweekt gekregen.
 
Hij is zeker mooi.

De caulastrea heb ik 1,5 jaar geleden gekocht als klein stekje met 3 kopjes en ik denk dat hij nu zeker 25 kopjes heeft. Hij is dus zeker gegroeid maar het gaat niet heel snel.
 
Ach ja zo heeft elke bak wel een soort die het goed of juist helemaal niet wil doen. Bij mij wil bijvoorbeeld hystrix het totaal niet doen, ik heb het 3x geprobeerd met een stekje maar ze groeien gewoon niet en na 2 tot 3 maanden gaan ze dood. En hystrix zou toch echt 1 van de makkelijke soorten moeten zijn.
 
Ach ja zo heeft elke bak wel een soort die het goed of juist helemaal niet wil doen. Bij mij wil bijvoorbeeld hystrix het totaal niet doen, ik heb het 3x geprobeerd met een stekje maar ze groeien gewoon niet en na 2 tot 3 maanden gaan ze dood. En hystrix zou toch echt 1 van de makkelijke soorten moeten zijn.

Hystrix heb ook ooit eens ergens geprobeerd, maar ik vind het zelf niet mooi. Althans, ik kan me wel een veldje voorstellen, maar ik zie het niet als een los koraal. Dan is het zo een roze ding met lelijke witte punten. Het werkt gewoon niet.

Overigens heb ik je Vrouwelijk Percula gezien :) Die is mooi!!!, lekker op formaat en een prima voorbeeld waarom die als koppel solo gehouden moeten worden in een kleine cube aquarium. In jouw bak heeft ze ruimte genoeg, maar ik zie dit zo vaak fout gaan in die kleine vierkante bakjes. En die van jouw word denk ik nog groter.

Wat zit hier?

upload_2018-8-8_22-8-16.png
 
Ik heb nog een vraag.

Die buttons op de achterwand. Hoe zijn die gegroeid? Waar zaten ze als eerste op je achterwand?
Ik zit me af te vragen waarom je een groepje hebt wat langer is. Links heb je korte, en in het midden heb je langere. Zijn die gewoon ouder of zoeken die langere iets op (stroming)?
 
Het koppel percula's zijn inderdaad mooi groot maar ik weet niet of ze nog groter zal worden, ze is al tegen de 8cm gok ik. Ze hebben op dit moment weer een nestje en ik ben dus deze week alweer 2x door haar gebeten :br:.

Dat groene is een hydnophora welke ik flink gesnoeid heb omdat deze behoorlijk agressief kan netelen en eigenlijk te dicht bij andere koralen staat. In mijn stekkenbak heb ik 2 stekjes hiervan staan waarbij je het groene niet meer kan zien door de poliepen, het is net een bolletje haar.
 
Mooie platjes. De Hystrix heb ik al klein koraal gekocht en die is in een dik jaar 5x zo groot geworden en zelfs van het dunne pootje afgebroken door het gewicht.
 
Ik heb nog een vraag.

Die buttons op de achterwand. Hoe zijn die gegroeid? Waar zaten ze als eerste op je achterwand?
Ik zit me af te vragen waarom je een groepje hebt wat langer is. Links heb je korte, en in het midden heb je langere. Zijn die gewoon ouder of zoeken die langere iets op (stroming)?

Die buttons (alien explosion zoanthus) zijn redelijk snel groeiende buttons. Er heeft een steentje met enkele buttons tegen de achterwand gestaan en van daar zijn ze overgegroeid.
Ik laat ze zitten omdat ik het wel een mooi gezicht vind maar ik haal er wel regelmatig wat weg om ervoor te zorgen dat het geen plaag wordt.

Ik heb wel eens gelezen dat ze langer en groter worden als ze minder licht krijgen. Als ik de lange en grote exemplaren overzet in de stekkenbak dan zijn ze na 2 weken veel kleiner en korter geworden.
 
Hystrix heb ook ooit eens ergens geprobeerd, maar ik vind het zelf niet mooi. Althans, ik kan me wel een veldje voorstellen, maar ik zie het niet als een los koraal. Dan is het zo een roze ding met lelijke witte punten. Het werkt gewoon niet.

Ik moest eerst ook niks hebben van een hystrix , vond het er maar raar uitzien .
Echter vind ik het nu wel een interessant koraal .
Juffers zijn er ook dol op en de groeivorm kan ik steeds meer waarderen .
Hier groeit het redelijk goed , is intussen een mooi volwassen bolleke aan het worden .
Half jaartje groei vanaf een klein stekje :
En de rood roze variant staat nog te "overleven" in de sump :oops:

Mooie foto's hoor , bak staat er mooi bij !

hystrix.JPG
 

Terug
Bovenaan