zoutwater bakje van lbakker


Wat voor mij direct opvalt is:
- In beide bakken is de poliep expansie ongeveer gelijk.
- In de woonkamer bak zijn de witte groeipunten groter en groeit het koraal ook duidelijk sneller. Ik ben benieuwd of de groei in de stekkenbak nu ook sneller zal gaan.
- In de stekkenbak is de kleur veel intensiever en mooier.

over een paar weken zal ik ter vergelijking weer foto's plaatsen.
Dus conclusie is dat T5 betere resultaten geeft dan Led ?
 
die conclusie kan ik nog niet maken na minder dan een week.
 
Dus conclusie is dat T5 betere resultaten geeft dan Led ?

Over welke periode?

De verschillende TL balken zijn ondertussen echt decennia getest boven stukken koraal, en dan zie je het uiteindelijk groeiverschil.
HQI tegenover TL is ook wel aantoonbaar beter.
Maar LED en TL of HQI is nog maar pas in vergelijking. Je ziet super resultaten en je ziet her en der ook zeker mindere resultaten.

Je hebt heel veel kwekerijen en onderzoek bureaus voor koraal. De meesten hebben nu wel ergens een aantal stellingen met LED staan. Ook die testen dat natuurlijk ivm met kostenbesparing. Toch zie je dat vele de moederkoralen nog lekker onder TL en HQI houden. Ze zijn nog niet overtuigt.

Maar als iemand van slechte LED overstap naar TL dan zie je binnen een paar dagen natuurlijk wel verschil.
 
Maar als iemand van slechte LED overstap naar TL dan zie je binnen een paar dagen natuurlijk wel verschil.

En dat is exact wat ik gedaan heb zoals ik al beschreven heb.

Verder ben ik er van overtuigd dat er goede resultaten te behalen zijn met led, dat zie je inmiddels overal en ook in mijn hoofdbak. Maar het staat ook vast dat het beter kan.
 
Opzich niet een vreemd resultaat..

Led is veel meer gebundeld waardoor de uiteindelijke intensiteit bij het koraal hoger is, tl bied een breder spectrum aan licht waardoor er minder “mist” en je kleuren er dus mooier uit zouden kunnen komen
Jij hebt bijvoorbeeld geen groen en geel in je licht zitten terwijl tl dat wel heeft
 
Opzich niet een vreemd resultaat..

Led is veel meer gebundeld waardoor de uiteindelijke intensiteit bij het koraal hoger is, tl bied een breder spectrum aan licht waardoor er minder “mist” en je kleuren er dus mooier uit zouden kunnen komen
Jij hebt bijvoorbeeld geen groen en geel in je licht zitten terwijl tl dat wel heeft


Dat verschilt dan zeker per led want in de mijne zitten wel 2 groene leds:

http://www.oceanandlake.nl/verlichting/led/aqua-illumination-hydra-26-hd-zwart.html
 
Het totale spectrum is van belang waarbij blauw voor koralen het belangrijkste is.
Ik vraag me trouwens wel af of groen überhaupt iets doet, ik meen me te herinneren dat groen licht slechts enkele centimeters doordringt in water waardoor het zeker in de oceaan niets voor koralen kan betekenen. Ik ga dit vanavond nog even proberen terug te vinden.
 
Dat klopt volgens mij wel hoor. Ik ben niet zeker maar volgens mij is de led hier zo ingesteld dat rood en groen minimaal is.
 
upload_2018-7-4_7-54-59.png
 
Ik merk toch wel verschil nu met andere verlichting boven de stekkenbak, het verbruik van po4 en no3 ligt nu veel hoger. Donderdag avond heb ik gemeten en was de no3 niet meetbaar dus meteen no3+ toegevoegd tot een gemeten waarde van 2 en vanmiddag kon ik met de salifert no3 test zien dat er een kleurtje aan het testwater zat maar het was duidelijk lichter dan een waarde van 0,2 (wat de laagste waarde is die deze test kan meten). Met de po4 waarde meet ik ook helemaal niets meer (met red sea pro) maar het fosfaat wil ik liever niet te veel handmatig toevoegen omdat het veel lastig is om deze waarde te verlagen als het de verkeerde kant op schiet.

Het grote voordeel is nu wel dat de stenen echt brandschoon geworden zijn.

Gelukkig duurt het nog 6 weken voordat ik op vakantie ga en heb ik dus nog even de tijd om de waarden weer onder controle te krijgen.
 
Je kan de video niet afspelen Laurensz:'(
 
Waar ze al niet op letten zeg:D:D
 
Mooie bakje zo en wat gebruik jij om de stekken in te plaatsen?
 
Bedoel je de steksteentjes? Dat zijn steksteentjes :D!

Maar wel zelfgemaakte steksteentjes.
 
Ik ga zo hard bij jou shoppen als ik een reefer heb he :thumbs:
 
Altijd...
En aangezien er tussen een incperia 200 en een maatwerk 400L bak een gaatje zit van €200 is de keuze snel gemaakt xD

Daar moet je inderdaad niet te lang over nadenken.
 
En ik dacht dat er bij onze zeewaterhobby geen rol voor geld was weggelegd:D:D
 
Haha wel iets langer sparen .....
Maar gelukkig hebben we geduld
 
Ok, nori met een elastiekje vastzetten kan dus ook nadelen hebben, vanmorgen trof ik mijn zeehaas aan met een mooi rood elastiekje om zijn lijf. :stom:

Ik ben erg benieuwd hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft.

20180714_102423.jpg
 
Hij zat gelukkig niet strak en hij leek er ook totaal geen last van te hebben gelukkig.
 
Tjah dieren blijven je nou eenmaal verbazen...
 
Dat zijn al aardig wat stekken . Staat er mooi bij .

Ik had er laatst ook wat gemaakt , maar ik raak er niet vanaf .
 

Terug
Bovenaan