zoutwater bakje van lbakker


Dat moet je blijven meten. Het is sowieso goed dat het je opvalt. En als je onlangs inderdaad je bodem hebt schoongemaakt dan kan dat daar wel in zitten.
Toch waakzaam blijven. Wie weet bloeit er iets in je bak wat PO4 gebruikt, maar meestal zie je dat dan in andere waarde terug en ziet je dat ook in je koraal en steen terug. Als je verder dus helemaal niks anders ziet veranderen, dan zou ik rustig doormeten en in de gaten houden. Als er zonder dat je iets doet ineens weer een waarde uitschiet, ga je verder zoeken, maar ook dan kan dat een herbalansering van je bodem zijn.
 
Ik ben ook geen chemicus, zou bij deze hobby soms wel handig zijn trouwens.

Natuurlijk heb ik naast het schoonmaken van de bodem ook nog het osmoseapparaat vervangen maar dat kan ik nu nog niet meten omdat ik deze pas sinds gister heb vervangen.
Net als anders hou ik de waarden gewoon in de gaten en we zien wel wat ze gaan doen, 0,06 of 0,08 is beiden prima, geen paniek dus.
 
De chemie is soms erg lastig voor leken als wij te begrijpen maar gelukkig hebben we wel leden aan boord die er het een en ander vanaf weten;).
 
Voor mij blijft dat ook lastig hoor. Ik blijf er over lezen en testen maar het is te complex. Je hebt zo ontzettend veel variabelen en dingen die we gewoon nog niet weten over zoutwater, dat het altijd een kwestie van uitsluiten blijft. Ik probeer nog steeds zeewater in een logisch model te stoppen, maar we weten nog te weinig. Je PO4 is inderdaad prima, maar het is altijd de vraag wat daar nou invloed op heeft. Kennelijk vind men elk jaar wel weer een bacterie of een wier soort die PO4 gebruikt. En dan word er ook meteen mee getest. Alleen dat testen is weer lastig om te zetten in aquariums. Het is allemaal verschillend en elke bak is weer anders. Je kunt haast niet een testcase maken. Ik ben met computers en software gewend dat redelijk simpel te doen, maar met zeewater is het aantal variabelen bizar groot. Daarom is het ook zo leuk :D
 
Daarbij zijn onze testen ook verre van nauwkeurig in de regel en is het vaak niet meer dan een indicatie.
 
Bruinalg is vaak iets dat met een onbalans te maken heeft en zie je het vaak bij overbelasting net als bij zoet. Wel is het zo dat deze diatomen zich voeden met silicaten dus je zult veel sneller meer bruinalg krijgen als je silicaten in je bak hebt.

De bruinalgen nemen de overhand als er voor de rest geen concurrentie is .
Ik zie een aquarium - vijver altijd als een constante oorlogsvoering tussen de verschillende organismen .
Zolang er genoeg voedsel voor iedereen is zal je hier optisch niets aan zien .
Als er te weinig belasting op het systeem zit , krijg je van die uitbraken .
Waarom denk je dat de zeer propere systemen meestal hier mee krijgen te kampen ?
In zoetwater werkt dat net hetzelfde , hoe meer je voert , hoe beter het draait .
Daarbij wel gezegd dat je wel moet weten wat je moet voeren en in welke verhoudingen .
 
Helemaal mee eens, net als je denk dat je het snap gebeurt er iets waaruit blijkt dat er toch nog heeeeeeeeeelllll veel is wat ik niet begrijp. Dat zorgt juist voor de uitdaging en houd deze hobby ontzettend leuk.
 
De bruinalgen nemen de overhand als er voor de rest geen concurrentie is .
Ik zie een aquarium - vijver altijd als een constante oorlogsvoering tussen de verschillende organismen .
Zolang er genoeg voedsel voor iedereen is zal je hier optisch niets aan zien .
Als er te weinig belasting op het systeem zit , krijg je van die uitbraken .

Ja exact. Het lastige bij zeewater is alleen dat een piek soms heel lang duurt, maar onderdeel is van een grotere balans verandering. Ik heb in bakken een verandering geforceerd die pas na een jaar stabiel uitwerkte. In die tussentijd krijg je allerlei balans verschillen die kennelijk erbij horen.

Bruinalg vind ik daar een voorbeeld van. Stel je verander een stuk techniek in je bak, of je start simpelweg een bak op... dan krijg je die plaag een aantal keer. In een jaar tijd zie je vaak aan het begin een dikke bloei, maar later in hele kleine periodes. Dit alles lijkt onderdeel te zijn van de balanszetting en kunnen we niet echt veranderen op natuurlijk wijze.
Als iemand zijn lamp veranderd, dan kan dat goed een jaar lang impact hebben. De hele keten gaat overhoop. En elke keer als er iets omvalt word er weer een nieuw balans traject opgestart. Dat nieuwe traject kan ook weer falen en dan komt er weer een nieuwe. Soms zegt men dat je een zoutbak nooit in balans krijgt omdat het een afwisseling van balansen zijn. Er gaat dus telkens weer 1 ding over de emmer wat weer opgevangen moet worden door een ander. Maar dat andere gaat dus uiteindelijk ook weer over de emmer zodat er weer een nieuwe aanpassing komt.

Eeuwige balans veranderingen kun je ook als stabiel zien.. dus ... zout... lastig.
 
Zo, weer een zondag morgen meetrondje gedaan en alle waarden zien er nog steeds prima uit, alleen een kleine correctie uitgevoerd op Ca. Erg tevreden dus.

zout: 1025
no3: 2,5
po4: 0,06
Kh: 8,6
Ca: 420
Mg: 1380

Wat wel opvallend is is dat de po4 na ruim een jaar stabiel op 0,08 nu opeens op 0,06 staat, zou dit een gevolg zijn van het afzuigen van de bodem?
Daar streef je toch elke keer naar om de perfectie te houden he Lauwrensz.:thumbs:
 
Ja exact. Het lastige bij zeewater is alleen dat een piek soms heel lang duurt, maar onderdeel is van een grotere balans verandering. Ik heb in bakken een verandering geforceerd die pas na een jaar stabiel uitwerkte. In die tussentijd krijg je allerlei balans verschillen die kennelijk erbij horen.

Bruinalg vind ik daar een voorbeeld van. Stel je verander een stuk techniek in je bak, of je start simpelweg een bak op... dan krijg je die plaag een aantal keer. In een jaar tijd zie je vaak aan het begin een dikke bloei, maar later in hele kleine periodes. Dit alles lijkt onderdeel te zijn van de balanszetting en kunnen we niet echt veranderen op natuurlijk wijze.
Als iemand zijn lamp veranderd, dan kan dat goed een jaar lang impact hebben. De hele keten gaat overhoop. En elke keer als er iets omvalt word er weer een nieuw balans traject opgestart. Dat nieuwe traject kan ook weer falen en dan komt er weer een nieuwe. Soms zegt men dat je een zoutbak nooit in balans krijgt omdat het een afwisseling van balansen zijn. Er gaat dus telkens weer 1 ding over de emmer wat weer opgevangen moet worden door een ander. Maar dat andere gaat dus uiteindelijk ook weer over de emmer zodat er weer een nieuwe aanpassing komt.

Eeuwige balans veranderingen kun je ook als stabiel zien.. dus ... zout... lastig.


zo zie je maar dat het voor een zoutwater aquarium erg belangrijk is om een logboek/dagboek bij te houden met daarin exact beschreven wanneer welke handelingen/aanpassingen zijn uitgevoerd
 
zo zie je maar dat het voor een zoutwater aquarium erg belangrijk is om een logboek/dagboek bij te houden met daarin exact beschreven wanneer welke handelingen/aanpassingen zijn uitgevoerd
Dat is zeker nodig en als je kan bewaren op een externe harde schijf want als je computer crast dan ben je alsnog alles kwijt.
 
klopt helemaal Johnny en dus deste leuker als het regelmatig bevestigd wordt door de testresultaten :daisy:
Lauwrensz kun jij eigenlijk wel met vakantie gaan ? Want eigenlijk moet je zo'n bak toch elke dag constant opvolgen he.
 
Dat is zeker nodig en als je kan bewaren op een externe harde schijf want als je computer crast dan ben je alsnog alles kwijt.

Haha in vergelijking met dat bakken is dat een "klein" probleem dat redelijk eenvoudig op te lossen is. Daarom heb ik mijn logboek op OneDrive staan, het bijkomend voordeel hierbij is dat ik er overal vandaan bij kan om iets na te lezen of om bijvoorbeeld nieuwe meetwaardes toe te voegen. Ik gebruik regelmatig mijn prive laptop, werk laptop, ipad van mijn vrouw of mijn mobiel om het logboek te bekijken of aan te passen.
 
Haha in vergelijking met dat bakken is dat een "klein" probleem dat redelijk eenvoudig op te lossen is. Daarom heb ik mijn logboek op OneDrive staan, het bijkomend voordeel hierbij is dat ik er overal vandaan bij kan om iets na te lezen of om bijvoorbeeld nieuwe meetwaardes toe te voegen. Ik gebruik regelmatig mijn prive laptop, werk laptop, ipad van mijn vrouw of mijn mobiel om het logboek te bekijken of aan te passen.
Wat moet ik mij hierbij voorstellen ? OneDrive ? Is dat soms een app die je op je smartphone download en installeert ?
 
Lauwrensz kun jij eigenlijk wel met vakantie gaan ? Want eigenlijk moet je zo'n bak toch elke dag constant opvolgen he.

Vakantie is altijd een spannend moment, dit is hoe ik het doe:

een week voordat ik op vakantie ga:
- alle pompen en afschuimer uit elkaar halen en goed schoon maken. Niet op de laatste dag omdat ik zeker wil zijn dat alles goed draait voordat ik weg ga.
- doseer flessen bijvullen.

dag voor vertrek:
- osmose vat vervangen voor een groter vat wat de hele vakantie kan overbruggen (zodat de vakantiehulp niets hoeft bij te vullen).
- porties droogvoer klaarzetten in pillendoosjes, dus afgemeten porties per dag.
- laatste keer controlle op instructies die ik achterlaat voor de buurvrouw (vakantiehulp)

Tijdens vakantie:
- buurvrouw komt in de ochtend om een portie droogvoer in de bak te doen (en gordijnen open)
- buurvrouw komt in de avond om 1 portie diepvries voer te ontdooien en in de bak te doen (en gordijnen dicht)
- mijn vader komt 1x per 3 dagen om de opvang bak van de afschuimer te legen en voor visuele controlle van de bak.

verder instrueer ik iedereen die mogelijk in huis komt dat het glas van het aquarium zeker heel erg vuil gaat worden en dat ze daar absoluut niets aan mogen doen en ook dat niemand met zijn/haar handen in het water komt.

op deze manier gaat het al een aantal vakanties goed maar het blijft een risico natuurlijk.
 
Vakantie is altijd een spannend moment, dit is hoe ik het doe:

een week voordat ik op vakantie ga:
- alle pompen en afschuimer uit elkaar halen en goed schoon maken. Niet op de laatste dag omdat ik zeker wil zijn dat alles goed draait voordat ik weg ga.
- doseer flessen bijvullen.

dag voor vertrek:
- osmose vat vervangen voor een groter vat wat de hele vakantie kan overbruggen (zodat de vakantiehulp niets hoeft bij te vullen).
- porties droogvoer klaarzetten in pillendoosjes, dus afgemeten porties per dag.
- laatste keer controlle op instructies die ik achterlaat voor de buurvrouw (vakantiehulp)

Tijdens vakantie:
- buurvrouw komt in de ochtend om een portie droogvoer in de bak te doen (en gordijnen open)
- buurvrouw komt in de avond om 1 portie diepvries voer te ontdooien en in de bak te doen (en gordijnen dicht)
- mijn vader komt 1x per 3 dagen om de opvang bak van de afschuimer te legen en voor visuele controlle van de bak.

verder instrueer ik iedereen die mogelijk in huis komt dat het glas van het aquarium zeker heel erg vuil gaat worden en dat ze daar absoluut niets aan mogen doen en ook dat niemand met zijn/haar handen in het water komt.

op deze manier gaat het al een aantal vakanties goed maar het blijft een risico natuurlijk.
Das natuurlijk een grote hulp als je hulp krijgt uit alle hoeken daar moet ik jammer genoeg niet op rekenen.
 
Ik ben ook heel erg blij met zo'n fijne buurvrouw en vader in de buurt. Als tegenprestatie moeten wij een paar weken per jaar de katten van de buren verzorgen.
 
Ik ben ook heel erg blij met zo'n fijne buurvrouw en vader in de buurt. Als tegenprestatie moeten wij een paar weken per jaar de katten van de buren verzorgen.
Kijk eens aan dat word zeldzamer en zeldzamer in deze tijd zo'n goeie buren en ouders.
 
Water waardes zijn deze week gelijk gebleven. Het enige dat deze week verandert is is dat ik boven mijn stekkenbak de LED verlichting vervangen heb voor 4x 39W T5 en dat ik nu ook voor deze bak een doseerpomp heb.

Even snel een paar foto's van bovenaf gemaakt.
20180701_112904.jpg
20180701_112928.jpg
 
Mooi he van bovenaf , af en toe leg ik alles stil en kijk dan een paar minuten eens van bovenaf .
Zat van de week toch in een waterdipje , toch eens alles stilgelegd en gekeken , heeft goed geholpen ;)

Jij ook aan de slag met de verlichting , hier ook net gedaan , helft hangt er intussen boven .
Volgend weekend de rest .
Laat eens wat weten over een tijdje hoe jij de overstap van led - T5 ervaart .
 
Mooi he van bovenaf , af en toe leg ik alles stil en kijk dan een paar minuten eens van bovenaf .
Zat van de week toch in een waterdipje , toch eens alles stilgelegd en gekeken , heeft goed geholpen ;)

Jij ook aan de slag met de verlichting , hier ook net gedaan , helft hangt er intussen boven .
Volgend weekend de rest .
Laat eens wat weten over een tijdje hoe jij de overstap van led - T5 ervaart .

Heel erg mooi, het lijkt wel of van boven de kleuren nog beter uitkomen dan door het glas. Ik zet ook af en toe de pompen even stil om van boven te genieten :)

Top dat je toch nog kan genieten van je bak en dat je blijkbaar toch nog bezig ben met verbeteringen, zolang dit soort momenten er genoeg zijn dan zal de bak niet snel verdwijnen :daisy:.

Ik heb alleen de verlichting boven de stekkenbak vervangen en ik moet zeggen dat ik na 4 dagen al verschil zie in de kleuren en poliepen van de koralen, ze gaan er veel beter en mooier bij staan. Nu moet ik er wel bij zeggen natuurlijk dat de oude verlichting zelf gemaakte led verlichting was van onderdelen die ik nog had liggen. Ik hoopte dat de led voldoende zou zijn omdat het toch maar 25cm waterhoogte is maar nu ik al zo snel verschil zie met T5 is het wel bevestigd dat het dus tekort was.
Ook de doseerpomp die er nu op staat zal natuurlijk helpen met het stabiel houden van de waarden waardoor het mogelijk ook beter zal gaan.

Ik hou de resultaten en het verbruik de komende tijd goed in de gaten en zal het hier melden als ik merk dat er iets verandert.
 
Heel erg mooi, het lijkt wel of van boven de kleuren nog beter uitkomen dan door het glas. Ik zet ook af en toe de pompen even stil om van boven te genieten :)

Top dat je toch nog kan genieten van je bak en dat je blijkbaar toch nog bezig ben met verbeteringen, zolang dit soort momenten er genoeg zijn dan zal de bak niet snel verdwijnen :daisy:.

Ik heb alleen de verlichting boven de stekkenbak vervangen en ik moet zeggen dat ik na 4 dagen al verschil zie in de kleuren en poliepen van de koralen, ze gaan er veel beter en mooier bij staan. Nu moet ik er wel bij zeggen natuurlijk dat de oude verlichting zelf gemaakte led verlichting was van onderdelen die ik nog had liggen. Ik hoopte dat de led voldoende zou zijn omdat het toch maar 25cm waterhoogte is maar nu ik al zo snel verschil zie met T5 is het wel bevestigd dat het dus tekort was.
Ook de doseerpomp die er nu op staat zal natuurlijk helpen met het stabiel houden van de waarden waardoor het mogelijk ook beter zal gaan.

Ik hou de resultaten en het verbruik de komende tijd goed in de gaten en zal het hier melden als ik merk dat er iets verandert.
Ben vooral wel benieuwd hoe het verschil in kleur etc is tussen de stekkenbak en de hoofdbak
 
Ben vooral wel benieuwd hoe het verschil in kleur etc is tussen de stekkenbak en de hoofdbak

Ik zal van de week een goede foto proberen te maken van de bruin/rode motiphora in de hoofdbak is deze bruin en in de stekkenbak wordt deze nu steeds roder van kleur.
 
Dat je dan zoveel kleur mist met de led verlichting, of zal het met de intensiteit te maken hebben?
 
zoek de verschillen:


Hoofdbak (woonkamer)
20180703_120710.jpg





2 stekken van bovenstaand koraal maar nu in de stekkenbak en sinds 6 dagen onder T5.
20180703_141227.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat voor mij direct opvalt is:
- In beide bakken is de poliep expansie ongeveer gelijk.
- In de woonkamer bak zijn de witte groeipunten groter en groeit het koraal ook duidelijk sneller. Ik ben benieuwd of de groei in de stekkenbak nu ook sneller zal gaan.
- In de stekkenbak is de kleur veel intensiever en mooier.

over een paar weken zal ik ter vergelijking weer foto's plaatsen.
 

Terug
Bovenaan