zouten oplossen.


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik wil mijn kleine aquarium gaan verversen met puur osmose water en dit aanvullen met zouten om tot een dh van 3 te komen.
Op het potje staat dat 3gr per 20 liter een dh geeft van 6.
Ik wil ongeveer 5 liter per week gaan verversen.
er zit een maatlepeltje bij die minimaal 1 gram afweegt.
Nu mijn vraag wat kan ik het beste doen.
 
Hoi Jan, interessant, ik ga je vraag even volgen.
Heb vandaag ook osmose gehaald en wil ook over naar osmose.
heb net ongeveer 8 liter vervangen, maar nog geen zouten/mineralen toegevoegd.
Wat ga je toevoegen?

Ron
 
Ik gebruik ook osmose met gh+ mineral. Je moet gewoon even uitrekenen hoeveel je hiervan moet toevoegen.
3 gr op 20 liter geef een waarde van 6 dus als je een waarde van 3 wil hebben moet je 1,5 gr toevoegen maar je ververst maar 5 liter dus daarvan moet je dan weer een kwart nemen als ik het goed uitreken.
Het beste is dat om te doen met een klein weegschaaltje want dit soort hoeveelheden zijn lastig af te meten.
 
@jan fokke Je post leest een beetje als een opgave in een wiskundeboek.:DD

Zoals John zegt is een (digitale) weegschaal gebruiken denk ik een goed idee.

Wat is je doel met dat verversen met osmose?
 
Ik gebruik ook osmose met gh+ mineral. Je moet gewoon even uitrekenen hoeveel je hiervan moet toevoegen.
3 gr op 20 liter geef een waarde van 6 dus als je een waarde van 3 wil hebben moet je 1,5 gr toevoegen maar je ververst maar 5 liter dus daarvan moet je dan weer een kwart nemen als ik het goed uitreken.
Het beste is dat om te doen met een klein weegschaaltje want dit soort hoeveelheden zijn lastig af te meten.
ja klopt ik zit zelf te denken om een bufferoplossing te maken bijvoorbeeld 3gr oplossen in een liter water en hier dan steeds juiste hoeveelheid uithalen
 
ja zo ongeveer wel maar wil het er gewoon duidelijk neerzetten.
Haha, nou ik snapte je post nog wel Jan maar zoals ik al zei is het denk ik gewoon berekenen aan de hand van wat er op het potje staat. Ik voeg altijd de gh+ toe tot een uS van 300 en weeg het niet af.
 
Haha, nou ik snapte je post nog wel Jan maar zoals ik al zei is het denk ik gewoon berekenen aan de hand van wat er op het potje staat. Ik voeg altijd de gh+ toe tot een uS van 300 en weeg het niet af.
oke hier heeft het aquarium nu een geleidaarheid van 224us
 
Ja ik weet dat met die ik gebruik 1 gh gelijk is aan zo n 35 uS dus met een gh van 6 zou je rond de 210 of iets hoger uitkomen.
 
ik wil garnalen gaan houden en die hebben zacht water nodig.
Ah okee. :) Is de hardheid die uit jouw kraan komt al te hoog voor ze? Ik had voor de gein op vitens.nl een postcode opgezocht van Leeuwarden en die gaf een hardheid van 7,8 aan. Dat is nog best zacht, mocht jouw water van dezelfde bron komen.
 
3gr 20l dh 6
1gr 20l dh2
1gr 5l dh8
0.5gr 5l dh4

zelf spaar ik allerhande kleine lepeltjes bij die bij testsetjes voor waterwaardes zitten
 
Ah okee. :) Is de hardheid die uit jouw kraan komt al te hoog voor ze? Ik had voor de gein op vitens.nl een postcode opgezocht van Leeuwarden en die gaf een hardheid van 7,8 aan. Dat is nog best zacht, mocht jouw water van dezelfde bron komen.
Veel garnalen die je op een ph verlagende bodem houdt willen een zo laag mogelijke kh van bv 1 dus ja dat komt vaak niet uit de kraan.
 
Ik wil mijn kleine aquarium gaan verversen met puur osmose water en dit aanvullen met zouten om tot een dh van 3 te komen.
Op het potje staat dat 3gr per 20 liter een dh geeft van 6.
Ik wil ongeveer 5 liter per week gaan verversen.
er zit een maatlepeltje bij die minimaal 1 gram afweegt.
Nu mijn vraag wat kan ik het beste doen.
Weegschaal die 0.01 aan kan geven
 

Terug
Bovenaan