Zoutbadje Neon Tetra?

kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Beste,

Ik loop al weken te tobben met een groepje zieke Neon Tetra's. Hun vinnen worden aangetast en ze hebben plekjes op hun huid. Het oogt wat wit. Bij sommige zit het ook bij hun bek. In eerste instantie zou je zeggen vinrot.

Ik heb inmiddels het volgende geprobeerd:

  • Esha 2000, drie keer herhaald. Geen effect.
  • Bactopur (vloeibaar) in een aparte nano aquarium omdat ik anders mijn hele bacteriecultuur zou slopen. Twee keer herhaald. Geen effect.
  • Sera omnipur, kuur duurt een week, is nu halverwege. Maar ik zie geen effect.
Ze zitten nu tijdelijk in een 30 liter aquarium. Maar ze gaan er steeds slechter uitzien, verliezen kleur.

Nu begreep ik dat een zoutbad nog weleens wil helpen. Maar kan dat ook bij Neon Tetra's?

Dit is een filmpje van vorige week, toen hadden ze sowieso wat meer kleur:

 
Esha2000 is een middel waar fabrikant en handelaar mee binnenlopen maar het heeft totaal geen effect meer. Logisch als je al vanaf de jaren 70 de receptuur niet meer veranderd want ziekteverwekkers worden er resistent door.

Zeezout kan helpen maar verwacht er geen wonderen van. Een goed middel van JBL (jbl-fungol-plus) werkt vaak een stuk beter. Al werken die minder dan een aantal jaren geleden omdat een aantal bestandsdelen niet meer zo geconcentreerd zoals toen, in middelen voor consumenten mag zitten.
 
Bedankt voor je tip. Dan ga ik JBL Fungol Plus aanschaffen. Ik kan inmiddels een apotheek beginnen :D
 
Dat JBL Fungol... Sterk spul denk ik? Er zijn inmiddels 3 Tetra's naar de vissenhemel...

Ik heb er ook een beluchtingspomp bijgekocht, maar wat maakt die een bak lawaai... Volgens mij ook niet heel bevorderlijk voor de stress denk ik? Staat nu maar uit voor de zekerheid.
 
Terug
Bovenaan