Zout van Marlène


Jazeker, dat is een vilt kokerworm of pauwkokerworm. De doorsnee van de koker is zo'n 7-8 mm en de lengte van voeten tot kroon bijna 15 cm. Ik zag dat mijn worm twee verenpluimen heeft met twee harten. Nu vraag ik me af of ik toevallig twee wormen in één koker heb (Ze schijnen wel eens bij elkaar op bezoek te gaan las ik) maar ik hoorde ook dat sommige wormen twee kronen kunnen hebben.
Het is zo'n grappig wezen. Soms schrikt hij en trekt hij zich met een schok terug, maar soms haalt hij ook zijn verentooi binnen om het verzamelde eten binnen te verorberen.

Hier is een filmpje van dat hij weer naar buiten komt
 
Blijft interessant zo'n zoutwaterbakkie. Zit er zelf ook over na te denken om over een jaar oid een dergelijk bakje te beginnen.

Zeg nou eerlijk, valt het tegen of valt het mee? Een goede voorbereiding is het halve werk, lijkt mij?
 
Blijft interessant zo'n zoutwaterbakkie. Zit er zelf ook over na te denken om over een jaar oid een dergelijk bakje te beginnen.

Zeg nou eerlijk, valt het tegen of valt het mee? Een goede voorbereiding is het halve werk, lijkt mij?
Als ik het zo zie lijkt het alsof het Marlene heel erg meevalt.

Hele mooie bak! Ik had om eerlijk te zijn veel minder van de verlichting verwacht
 
Eerlijk? Het valt me echt reuze mee en ik geniet nog veel meer dan ik had voorzien. Ik zit echt zo vaak met mijn neus bovenop mijn bakkie :smitten:Er is zoveel leven te zien!
De techniek en het licht zit er al allemaal in bij die blue marine, ik heb er alleen dan een stromingspompje extra bijgezet.

En verder moet je wel de waterwaardes trouwer in de gaten houden maar die testen van Colombo zijn echt makkelijk. Als je al met zoetwater gewend bent om fosfaat en nitraat te meten en bij te sturen waar nodig, dan is dit met zee eigenlijk niet veel anders.

Wat verder nog heel behulpzaam is in het gemak, is de aquariumspeciaalzaak Aquacompleet waar ik altijd terecht kan voor uitleg of advies. En ze hebben heel leuke koraalstekken 3 voor 50 euro.
Financieel vind het zo nog echt goed te behappen. In een nano moet je ook nog een beetje groeiruimte kunnen houden vind ik. Dan hoeft het ook allemaal niet te groot te zijn.
 
Natuurlijk kon ik het weer niet laten en nog een paar koraaltjes erbij.

Maar best een klus om iedereen een goed plekje te geven. De een wil wat meer licht of stroming, de ander minder. Ik probeer nu een aantal opstellingen uit en ga daarna pas lijmen.

Ik geniet zo van mijn koralen tuintje. :)


20170303_180841.jpg



20170302_202343.jpg



20170303_181202.jpg


20170303_181225.jpg



20170302_200227.jpg



20170302_200233.jpg



20170302_200207.jpg
 
Even een poosje uit de running geweest en nog steeds aan het revalideren voor mijn arm. Maar ondertussen draait mijn bakkie lekker.

Mijn waterwaardes deze week:

Nitraat 0
NH3 bijna 0
Kh 8
Ca 380
Po4 0
No3 0

Sommige koraaltjes groeien heel goed waardoor het verbruik ook groter wordt. Ik ben nu, naast het wekelijks 10 procent verversen ook begonnen met ophogen van calcium naarongeveer 450 , nitraat naar 2 en fosfaat naar 0.2
 
Ik volg de lijn van Colombo en gebruik dit dus ook voor mijn toevoegingen.

2017-04-29 15.13.14.jpg



Ik heb veel problemen met uploaden van foto's hier. Gewoon vanaf mijn mobiel vindt hij al te groot, maak ik ze kleiner loopt het ook weer vast, en de layout ook. Ik geef het even op om het overzicht en meer hier geplaatst te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Bakje ziet er zo mooi uit hoor. Valt me mee dat dat lukt met 11W op 60 liter.

Dat zijn High output leds ofzo lees ik. Met hoeveel watt T5 is dat te vergelijken? Wij hebben er pl boven zitten en dat is 72W, dus ongeveer 1W per liter, en dat moet ongeveer gelijk zijn aan 0,5W aan led zegt men.
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor.

En leuk je collectie flesjes hehehe merendeel heb ik hier ook
 

Terug
Bovenaan