Zons opkomst en ondergang


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Zo een dimmer waarmee je zons op en ondergang kan " nabootsen", lees automatisch dummen. Is dat vooral leuk voor ons of heeft het echt nut voor vis en/of plant?
 
m.i. is het alleen leuk voor ons... althans toen het nog niet bestand leefde de vissen/planten ook prima.

waar het wel een voordeel kan bieden, is om avonds laat nog wel kijklicht te hebben zonder dat je nog een bak licht boven je bak hebt die alleen maar alg veroorzaakt (er even van uitgaande dat de verlichting al een flink deel van de dag op een hoog niveau heeft gebrand).
 
De zonsopkomst nasimuleren heeft absoluut voordelen, vissen wennen langzaam aan die bak licht en niet zoals het meestal gaat dat die felle schijnwerpers uit het niets aanspringen, veel stressgevoelige vissen raken daar gestressed van en schrikken ervan, dus in die zin is het absoluut zinvol
 
Het is moeilijk in te vullen voor een dier. ^^ Denk inderdaad dat vissen het ook wel overleven zonder overgang tussen donker en licht.

Het is wel zo dat vissen schrikken (en ik neem dan aan: het onprettig vinden) als er plotseling veel meer of minder licht is. Dat is voor mij wel een reden om zo'n systeempje te hebben. Hoe ver je daarin gaat / hoe lang je de schemerperiode dan laat duren, is denk ik een kwestie van smaak.

Sommige planten kunnen hun bladeren dichtvouwen aan het eind van de dag. Als ik het me goed herinner, deden ze dat bij mij ook vóórdat ik een schemerperiode had ingesteld, en vóór de lampen uit gingen. Ze lijken dus een soort lichtgeheugen te hebben en niet zozeer te reageren op geleidelijke verandering? Ik kan ernaast zitten, het is alweer een tijd geleden.
 
Is vooral lachen voor ons. Een aquarium is en blijft een gecontroleerde nabootsing (tenzij je zo'n plastic-spongebobliefhebbende figuur bent) van de natuur, zo'n zons- op en ondergang draagt bij aan onze beleving daarvan. Of het een significante bijdrage levert aan het wel en wee van de vissen en planten daarin, durf ik sterk te betwijfelen.
 
Hehebeh en als gebruikelijk...totaal geen consensus :LOL:
 

Terug
Bovenaan