Zonnehemel naast aquarium


D

DPP

Guest
Ik vroeg me af of mijn vissen last kunnen hebben van het UV-licht dat de zonnebank uitstraalt. Is dit slecht voor hun ogen oid? Ik weet dat je UV als verlichting kan gebruiken in je bak, maar dit licht komt via het glas naar binnen. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft ;)
 
Waarom moet je een UV. bril dragen ?
Wat in het aquarium wordt gebruikt ,lijkt mij anders.

Hang je er toch tijdelijk wat voor de bak?
 
UV-licht kan niet door gewoon glas.
 
@bertus: Hier zat ik ook aan te denken, maar dacht ik kan het beter ff vragen. Hoef ik ook de moeite niet te nemen om er iets voor te hangen ;)
@jones: Als wij het kunnen zien dan zouden de vissen het toch ook kunnen zien, door het glas heen? Ik weet het zelf niet hoor.
 
Probeer maar eens bruin te worden in een serre :deal:
 
Je hebt UV-a en UV-b. UV-a wordt niet door glas tegengehouden EN komt uit de lichten van de zonnebank. Denk alleen dat het weinig kwaad kan als de zonnebank maar af en toe aangaat naast de bak.
 
Dankjewel Peter, gelukkig gaat de zonnebank niet dagelijks aan. :cool:
 
Tsja... UV a gaat dus echt wel door glas heen. Het glas breekt het ietwat, waardoor je minder snel bruin/rood wordt.
 
peterdenhaag53 zei:
Je hebt UV-a en UV-b. UV-a wordt niet door glas tegengehouden EN komt uit de lichten van de zonnebank. Denk alleen dat het weinig kwaad kan als de zonnebank maar af en toe aangaat naast de bak.
peterdenhaag53 zei:
Tsja... UV a gaat dus echt wel door glas heen. Het glas breekt het ietwat, waardoor je minder snel bruin/rood wordt.
Je kaart een belangrijk onderscheid aan:

ekZRNQwwE2nMfYwB5Qr2DdO2zKSnlj-Q.jpeg


Glass filtering[edit]
Ordinary glass is partially transparent to UVA but is opaque to shorter wavelengths, whereas silica or quartz glass, depending on quality, can be transparent even to vacuum UV wavelengths. Ordinary window glass passes about 90% of the light above 350 nm, but blocks over 90% of the light below 300 nm.[12][13][14]
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet

~ Ivo
 
En uv-b zorgt ervoor dat je bruin wordt en uv-a (wat dus wel door glas dringt) komt ook in de huid en kan leiden tot problemen bij te lange blootstelling. En zit ook in het licht van een zonnebank.
 
gezondste voor iedereen, ook uw huid: niet zonnebanken. :engel:

mijn moeder zonnebankt al jaren 2-3 keer per week en die haar huid ziet er uit alsof ze net uit de droogkast komt en dringend gestreken moet worden! :stars:

ik zou het er niet voor over hebben om een bruin velletje te hebben. liever een gezonde melkfles dan een aangebrande, gerimpelde braadkip. :p
 
Haha,inderdaad, niks mis met melkflessen.
 
Cinderella zei:
gezondste voor iedereen, ook uw huid: niet zonnebanken. :engel:
liever een gezonde melkfles dan een aangebrande, gerimpelde braadkip. :p
Och...
HOPE011565.jpg
:D
 

Terug
Bovenaan