Zonnebadende Guppen (en Tetra's)


Guppeman

Well-known member
Lid geworden
13 juli 2018
Berichten
1,582
Leeftijd
59
In dit jaargetijde schijnt het zonnetje vanaf een uur of 09:00 tot 10:00 recht op het overwinterbakje van mijn vissen.
En elke dag nemen ze een zonnebadje.
Ik vraag me af wat ze er zo fijn aan vinden, want warmte kunnen ze er toch niet van voelen, zou je zeggen.
Ik kan mij niet voorstellen dat het water op die bepaalde plek opeens warmer is dan elders.
Toch gaan de zwarte guppen altijd met zijn 2-en in het hoekje op de bodem liggen, de luipaard vrouw hangt bij de zuignap en de twee witte rouwtetra's liggen elke ochtend op de plantjes / steen.
Om tien uur gaan ze weer zwemmen, want dan is het voedertijd en zwemt het hele spul in het voederhoekje.

Heel apart om dit elke dag te zien.
 
Zou het water dan die warmtestraling gewoon doorlaten dan?
Of ze zijn er gewoon gevoeliger voor dan wij.
Dat kan natuurlijk ook nog.
 
Zou het water dan die warmtestraling gewoon doorlaten dan?
Of ze zijn er gewoon gevoeliger voor dan wij.
Dat kan natuurlijk ook nog.
Infraroodlicht wordt inderdaad flink geabsorbeerd door water, net zoals rood licht, maar vlak achter het glas zal de warmtestraling nog wel voelbaar zijn denk ik, 20 cm dieper niet meer.
 
Ja, klaarblijkelijk.
Maar ze genieten er in elk geval wel van.

Nu is het zonnetje weer weg en heeft iedereen weer ouderwets de pest aan elkaar.:oops:
 
Karpers zijn van nature bodemvissen, maar als er een zonnetje staat kun je ze heerlijk onder de oppervlakte zien "liggen" tussen de leliebladeren. Ik geloof zeker dat vissen ook aan zonnebaden doen (;
 
Ja, dat blijkt hier dagelijks. :)
 
Mooi om te zien! Denk wel dat de zon op de een of andere manier anders voelt voor ze. Merk het hier ook. 's Winters als de zon laag staat haalt hij ook de bak hier en dan gaan ze bij mij ook in het zonnetje hangen.
 
Da's vrij typisch gedrag voor koudbloedige dieren. Ff letterlijk opwarmen
 

Terug
Bovenaan