zonder bemesting?


V

Vissie4life

Guest
Kunnen planten ook zonder bemesting in de bodem of uit een flesje zoals easycarbo?
 
easy carbo is een vloeibare vervanger voor co2
bron van koolstof dus


de algemene voeding is profito


veel hangt af van je planten en de techniek die je hebt
 
Er zijn planten die best zonder extra voeding kunnen maar dan moeten de omstandigheden in de bak wel goed zijn idd.
Je hebt veel en weinig eisende planten dus makkelijke en moeilijke en als je geen extra toevoegingen wil doen zou je de makkelijke planten moeten nemen uiteraard.
 
Alles moet in evenwicht zijn.
Weinig voeding (CO2 is ook voeding), weinig of kort belichten, weinig planten en je bak is in evenwicht.
Belicht je veel en lang en stop je je bak vol met snelgroeiers, dan ontstaan tekorten en dus problemen.

Dus het is heel goed mogelijk zonder plantenvoeding een mooie bak te hebben.

Ik zou zelfs willen waarschuwen tegen het gebruik van plantenvoeding.
Je valt vaak van het een in het ander. Het begint vaak met wat profito. Gevolg de planten gaan sneller groeien. Gevolg er ontstaat een tekort aan nitraat. Gevolg, alg. Dus dan maar nitraat aanvullen. Gevolg planten gaan nog harder groeien. Gevolg CO2 tekort. Gevolg, alg. Dan maar een dure CO2-Set aanschaffen. Gevolg mooie bak.
Waarom? Omdat nu pas alles in evenwicht is.

Je kunt je bak dus juist in onbalans brengen als je plantenvoeding gaat toevoegen.
Eigenlijk moet je het zo zien: of van alles veel, of van alles weinig. In beide gevallen zul je een mooie bak hebben. Kies je voor het laatste, dan is alles veel makkelijker in evenwicht te houden.

Succes. :)
 
Google eens op de walstad methode ;)
 
Ok ik heb er 3 uit een gewone dierenwinkel die alleen deze 3 had en zuurstofplantjes. heeft ook weinig op het gebied van aquaria. Dus het zullen wel makkelijke planten zijn dan, denk ik.
Dus ja, in het kort, niet meer planten erin, bak is trouwens 60x30x30, niet meer dan 12 uur belichten(valt ledlicht savonds ook onder belichtingsuren?), en niet teveel voeren. en alleen als ze wat beginnen te "zeuren" er wat plantenvoeding in gooien.

Zoiets??

Ik heb colomba flow liquid besteld.
 
Als je maar 3 planten hebt heb je echt geen extra plantenvoeding nodig. Die voeding komt dan wel via de afbraak van afvalstoffen van je vissen
 
Met minder uren,is er ook minder vraag,,minder alg.

Ik heb een meter plantenbak ,met 4 uur licht,rest van buiten.
Staan er jofel bij.
 

Terug
Bovenaan