Zoetwater ombouwen naar zeewater


S

Stefanneman

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb nog een Juwel Rio 125 staan vroeg mij af of ik die kan ombouwen naar een zeewater aquarium?
Zo ja, wat heb ik dan allemaal nodig?

Ik zie op website van Juwel dan ik dezelfde filtermedia kan blijven gebruiken.

Ook zie ik dat ze een SeaSkim - Eiwitafschuiming staan, heb ik die ook nodig dan? https://www.juwel-aquarium.de/nl/Producten/Zeewater/SeaSkim/

Dit word dan mijn eerste zoutwater aquarium en ik wil het graag allemaal goed doen.

Ik hoor graag van jullie,
Stefan
 
Ik zou beginnen om me heel goed in te lezen want het is niet met zoet vergelijkbaar. Je kan van zo n bak een zeewaterbak maken maar dan zal er zeker het eea aangepast moeten worden. Een afschuimer heb je nodig en met watten of sponzen werken is geen goed idee lijkt me want daar gaat snel veel vuil inzitten met als gevolg nitraat.
 
Een juwel ombouwen is niet ideaal want:

Een zeeaquarium vraagt meer licht en dat is vaak lastig in een standaard lichtkap te realiseren.
Een zeeaqaurium heeft meestal een sump voor de filtertechniek e.d. overloop en doorvoeren realiseren in een bestaand aquarium is niet ideaal
Ik zou eerder de juwel hergebruiken en ombouwen tot sump en een nieuwe bak aanschaffen als zeeaqaurium inclusief overloop/doorvoer etc.

Een zeeaquarium maakt veel meer gebruikt van mechanische filtering om vervuiling zo snel mogelijk uit het water te halen voor het afgebroken wordt tot bijv nitraat. Een eiwitafschuimer is een effectief mechanisch filter dat kleine organische vervuilingen letterlijk het water uitblaast.


Ik geloof niet dat zoetwater en zeewater onvergelijkbaar is, maar als je de vergelijking maakt zijn er wel een aantal grote verschillen. Dat betekend inlezen en advies vragen. Toch zijn er ook heel veel zaken bij het houden van een zeewater aqaurium waarbij je kennis en ervaring uit zoetwater prima van pas komen.
 
Natuurlijk hebben zout en zout wel overeenkomsten maar ik denk dat het toch een hele andere wereld is. Andere waterwaarden, andere algsoorten, andere techniek om maar iets te noemen.
 
Ik zou gewoon op marktplaats kijken voor een mooi tweedehands bakje met Sump.
Er word genoeg aangeboden.
Juwels ombouwen word wel gedaan maar of je daar blij kee moet zijn?
Zelf hier ooit tijdelijk een Juwel gehad met interne afschuimer maar dat is toch ook niet alles.
Een Juwel bak met een houten meubel word er niet mooier op met de tijd.
 
Ik ben het eens met bovenstaande, het kan maar ideaal is het niet.

Ik wil nog toevoegen dat je je goed moet realiseren dat een zoutwater bak zonder te overdrijven wel 5 tot 10x duurder kan zijn dan een zoetwater bak. Aanschaf van extra techniek, lampen, filtrage, onderhoud, levend steen en ga zo maar door. Je zal die Juwel ook flink moeten verbouwen om er een geschikte zoutwater bak van te maken.
 
Duurder is het inderdaad en dat heb ik ook gemerkt en via MP iets leuks zoeken kan een flinke besparing opleveren. Ook is goed inlezen van belang zodat je goed weet waaraan je begint en misschien een overzichtje maken van de kosten.
 

Terug
Bovenaan