Zoengouramis in zout water


J

JohnnyN81

Guest
Even een vraag namens een vriendin van mij. Kunnen zoengouramis in zout water gehouden worden? Omdat ze in mangroven enzo leven, evenals in brakke meren. Maar zij heeft 2 koppels in korte tijd verloren die ze op water met een laag zoutgehalte hield.
 
Ik zou ze gewoon in zoet water houden. Heeft je vriendin die theorie zelf bedacht of ergens gelezen?
Zien vissen worden trouwens erg groot, hoe groot was die bak?
 
Wat een nare dood voor die vissen. En nog twee keer ook. Zeg aub niet dat de winkel het heeft aangeraden.
 
Helostoma temmincki - Zoenvis - Hobbykwekers



www.hobbykwekers.nl � Zoetwater � Vissen � Herkomst � Azie






De Zoenvis of Helostoma temmincki wordt in het wild zo'n 30 centimeter. In het aquarium worden ze doorgaans niet groter dan een centimeter of 15.

Zoenvis - Wikipedia



https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoenvis



De zoenvis (Helostoma temminckii) is een straalvinnige vis uit de familie van zoengoerami's (Helostomatidae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt ...
 
Is niet zo raar, aangezien ze in de natuur ook in brak water voorkomen. ;) Maar schijnbaar ligt het dus daaraan.
 
De zoenvis komt voor in tropisch zoet water. De soort is voornamelijk te vinden in rivieren, kustwateren (zoals estuaria, lagunes en brakke zee�n), meren en ondiepe wateren (zoals mangroven, moerassen en ondergelopen grond). De diepte waarop de soort voorkomt is maximaal 2 m onder het wateroppervlak. De vis voedt zich met zowel planten als dieren.


Hebben wel ruimte nodig ,he.
Staat er en goed filter op?

En hoe groot is de bak?

Die van mij zitten nu in de 1.60 m.
 
JohnnyN81 zei:
Is niet zo raar, aangezien ze in de natuur ook in brak water voorkomen. ;) Maar schijnbaar ligt het dus daaraan.

Je reactie is niet echt gezellig ofzo. Als je het zelf zoveel beter weet, waarom vraag je dan? We zeggen het niet voor niets. Ik zou zelf geen theorietjes meet bedenken en je gewoon inlezen voor je iets aanschaft. Doodgaan in zout water als zoetwatervis is geen pretje.
 
Nienepien zei:
JohnnyN81 zei:
Is niet zo raar, aangezien ze in de natuur ook in brak water voorkomen. ;) Maar schijnbaar ligt het dus daaraan.

Je reactie is niet echt gezellig ofzo. Als je het zelf zoveel beter weet, waarom vraag je dan? We zeggen het niet voor niets. Ik zou zelf geen theorietjes meet bedenken en je gewoon inlezen voor je iets aanschaft. Doodgaan in zout water als zoetwatervis is geen pretje.

Er wordt mij gevraagd hoe zij erbij kwam, dus ik geef antwoord. Daar komt bij, dit is geen bedacht theorietje, als er wordt aangegeven dat die dieren in brak water leven mag je ervan uitgaan dat ze tegen een laag zoutgehalte kunnen. Wat zelfs wordt bevestigd in de hier geplaatste Wikipedia link. Daarom snapte ze er al niks van, als iemand weet wat ze doet dan is zij het wel ( ze heeft het reuzensalamanderverblijf in Zoo Duisburg ontworpen en werkzaam bij de dolfijnen aldaar).
 
Bertus zei:
De zoenvis komt voor in tropisch zoet water. De soort is voornamelijk te vinden in rivieren, kustwateren (zoals estuaria, lagunes en brakke zee�n), meren en ondiepe wateren (zoals mangroven, moerassen en ondergelopen grond). De diepte waarop de soort voorkomt is maximaal 2 m onder het wateroppervlak. De vis voedt zich met zowel planten als dieren.


Hebben wel ruimte nodig ,he.
Staat er en goed filter op?

En hoe groot is de bak?

Die van mij zitten nu in de 1.60 m.

Hoe groot haar bak is weet ik niet, ze heeft er ook meerdere. Ze heeft een vrij groot aquarium met kogelvissen, en brak water is echt haar ding.

Ook in de tekst die je nu citeert wordt aangegeven dat de dieren ook in brakke zeeen leven, dus zouden ze toch tegen brak water moeten kunnen. Er zijn wel meer zoetwatervissen die zich prima redden in brak water.

Dat is dus het hele eiereten, ze heeft zich van te voren goed ingelezen, en vervolgens gaat het toch fout. En ze wil dus graag weten waar het in zit, vooral waarom een vis waarvan wordt aangegeven dat die ook inbrak water voorkomt daar kapot aan gaat.
 
Dan snap ik niet hoe ze zo'n fout kan maken, als ze zoveel weet.
Typ voor de gein eens in op google: zoenvis, of Helostoma temmincki brak water. Geen positief bewijs dat ze in brak water zouden moeten.

Heeft je vriendin ergens een bron van? Zodat wij dat kunnen lezen? Ook zou ik graag weten hoe brak het water van een zoenvis dan zou moeten zijn volgens haar raadgever.

Ik kan me voorstellen dat zoenvissen zo nu en dan met brak water in aanraking komen, maar daarna weer in zoet water terecht komen.
 
JohnnyN81 zei:
Even een vraag namens een vriendin van mij. Kunnen zoengouramis in zout water gehouden worden? Omdat ze in mangroven enzo leven, evenals in brakke meren. Maar zij heeft 2 koppels in korte tijd verloren die ze op water met een laag zoutgehalte hield.

Zoenvissen in een zoutwateraquarium? Nog nooit van gehoord, hoor.
 

Terug
Bovenaan