Zijn zuurstofplanten een must?


V

VisionRoij

Guest
Misschien stel ik nu een rare vraag... het is voor mij allemaal nieuw.
Ik heb waterpest in mijn bak staan, maar is dat ook echt nodig voor de zuurstof?
Het is niet moedersmooiste plant, dus als het niet nodig is ben ik hem liever kwijt dan rijk.

Maar uit mijn jongere jaren heb ik altijd geleerd dat er een zuurstofplant bij mijn vissen moest, dus vandaar dat ik dat nu ook heb gedaan.

De bak draait inmiddels bijna 6 weken, er zitten 3 Cory's en 4 Guppy's in.
Het is een Superfish Aqua 30 Tropical Kit.
 
VisionRoij zei:
Misschien stel ik nu een rare vraag... het is voor mij allemaal nieuw.
Ik heb waterpest in mijn bak staan, maar is dat ook echt nodig voor de zuurstof?
Het is niet moedersmooiste plant, dus als het niet nodig is ben ik hem liever kwijt dan rijk.

Maar uit mijn jongere jaren heb ik altijd geleerd dat er een zuurstofplant bij mijn vissen moest, dus vandaar dat ik dat nu ook heb gedaan.

De bak draait inmiddels bijna 6 weken, er zitten 3 Cory's en 4 Guppy's in.
Het is een Superfish Aqua 30 Tropical Kit.

Zeker in zo'n klein bakje hebben planten zo hun nut zou ik zeggen.. wat heb je er verder aan planten in?
 
Als je waterpest niet mooi vindt is hoornblad misschien een alternatief. Een flinke bos hiervan. Een uitstekende zuurstofplant, harde groeier, niet duur

CwLEEijqfPpUsBSqwAgj3-dWvtz4aklw.jpeg
 
Iets anders is dat dit bakje eigenlijk niet voor vissen is bestemd. Hier moet je garnalen of een Betta in houden maar niet de vissen die je nu hebt. Maar dat even terzijde ;).

Waterpest en Hoornblad kun je ook prima als drijver gebruiken.
 
Ik heb de planten vandaag vervangen...

Wat er nu instaat :

- Cabomba Caroliniana
- Vallisneria Nana
- Staurogyne Repens
- Anubis Barteri Nana

Tevens heb ik er 3 Cardina Multidentata Garnaaltjes bijgezet :)
Als algeneters, maar natuurlijk ook omdat ze leuk zijn.
 
Misschien ten overvloede maar heb je die Anubia wel opgebonden want de wortelstok mag niet in de bodem staan.
 
Nee heb hem niet opgebonden, maar hij ligt op het zand.
Zit dus niet helemaal in de bodem. Volgens de leverancier was dat ook geen probleem.
 
Zo lang de wortelstok niet in de bodem zit zou dat moeten kunnen. Zelf vind ik het een leuke plant om op te binden op een leuk stukje hout.
 
Totaaltje hoe het er nu voor staat :

s6fZ2yQ.jpg
 
Ik zou de garnalen even goed in de gaten houden want nieuwe Cabomba bevat vaak gif wat dodelijk voor ze is.
Je ziet het snel genoeg als ze hoog in de bak gaan zitten of helemaal bleek op de bodem stuipen bv.
Dan moet je snel de Cabomba uit de bak halen en flink wat water verversen.
 
Of voor alle zekerheid het even een aantal dagen weken in een emmer. Zelf doe ik dat bij garnalen altijd een dag of 4-5.
Dagelijks dan het water even verversen.
 
Bedankt voor de tips!

Helaas is net de bliksem hier ingeslagen en is mijn Aqua Flow filter gesneuveld....
Echter denk ik dat ik in plaats van een nieuwe filter voor een ander aquarium zal gaan.
Net een maatje groter.

Ik vind de Superfish Aqua Expert 70 zelf enorm mooi!
En de prijs/kwaliteit lijkt bij die bak perfect in orde te zijn.
Zeker gezien er LED verlichting inzit, en een bijpassende filter en verwarming.

Hopen dat de vissen de nacht overleven en morgen eens gauw op zoek.
 
Je hebt wel pech zeg. Ik heb hier 2 Experts 30 staan en die bevallen echt goed.
 

Terug
Bovenaan