Zijn vuurgarnalen van beton ofzo?


B

BvdW

Guest
Gisteravond heb ik een grote mosbal uit mijn reeds draaiende bak verplaatst naar de F35 die nog staat in te draaien met het idee alvast iets organisch met een stofwisseling toe te voegen en het filter voorzichtig wat te doen te geven. Nu blijkt er totaal per ongeluk ��n vuurgarnaaltje meegelift te zijn op die mosbal. Het PH-verschil tussen beide bakken is 0.7 en de F35 is ook nog totaal niet ingedraaid en een graad of 6 kouder, laat staan dat ik de garnaal heb laten overwennen of wat dan ook want ik zag 'm net pas �berhaupt.. ruim 24 uur later.

Tot mijn stomme verbazing leeft die garnaal dus nog en hij lijkt het zelfs prima naar z'n zin te hebben. Graast op z'n dooie gemak de mosbal af, zwemt een beetje rond en snoept ook van het ringetje voer dat ik 'm maar gegeven heb.

Bovenstaande is compleet strijdig met alles wat ik ooit over garnalen gelezen en gehoord heb. Ze zouden moeilijk te houden zijn, voorzichtig moeten overwennen, kwetsbaar zijn voor temperatuurverschillen etc.. Heb ik hier dan Rambo de vuurgarnaal, of gelden al die waarschuwingen niet voor deze soort?

Vraag twee: wat nu te doen? Uitvangen en dit keer netjes terugzetten? Dat geeft 'm weer een schok, maar de onvermijdelijke nitrietpiek gaat 'ie ook niet overleven vrees ik.
 
Vuurgarnalen kunnen heel wat hebben, niet voor niets wordt dit gezien als de instapgarnaal. Erg bevorderlijk zal een schok niet zijn, hij kan het nog wel overleven. Overigens kunnen ze ook een poosje na de schok het loodje nog leggen.

Wat betreft vraag twee: dat zou ik wel doen. Er is namelijk nog een vrij grote kans dat de garnaal de tweede schok ook nog overleeft, terwijl ik dat betwijfel bij de nitrietpiek. Het dilemma is dus: 'schok-schok' of 'schok-ammoniumpiek-nitrietpiek'. Dan zou ik toch echt voor terugplaatsing gaan.
 
Ik vraag me sterk af of ��n vuurtje zoveel vervuilt dat er �berhaupt iets gaat optreden wat je met recht een nitrietpiek (en daarvoor een ammoniakpiek) kunt noemen.
Bovendien zouden met de mosbal wel eens genoeg bacteri�n kunnen zijn meeverhuisd om dat mini beetje vervuiling van die ene garnaal keurig op te vangen.
Uitvangen en overwennen is zekere stress, tegenover een risico dat ik zelf bijzonder klein acht.

~ Ivo
 
Ik heb laatst ook een groot aantal vuurgarnalen verhuisd en ik heb gemerkt dat de kleur van het netje waarmee je ze vangt behoorlijk wat verschil uitmaakt in de mate van stress. Ik heb een wit, zwart en groen netje en ik heb gemerkt dat ze bij het groene netje veel rustiger zijn. Daar gaan ze vaak zelf al op of in zitten waardoor je ze heel gemakkelijk kunt vangen, terwijl ze bij een wit of zwart netje hard wegzwemmen.

Mocht je hem toch nog moeten vangen, dan helpt dat misschien.
 
Als je een spons van je draaiende oude bak een beetje uitknijpt in de nieuwe bak dan breng je behoorlijk veel goede bacteri�n in en dat zal het indraaien zeker bevorderen.
Ik zou de garnaal niet weer gaan uitvangen want het is ook zo n beetje de sterkste garnaal die er is, al blijft het wel een garnaal natuurlijk.
Hij vermaakt zich vast wel in je nieuwe bak en echt vervuilen doet hij niet hoor.
 
Mascha&Ivo zei:
Ik vraag me sterk af of ��n vuurtje zoveel vervuilt dat er �berhaupt iets gaat optreden wat je met recht een nitrietpiek (en daarvoor een ammoniakpiek) kunt noemen.
Bovendien zouden met de mosbal wel eens genoeg bacteri�n kunnen zijn meeverhuisd om dat mini beetje vervuiling van die ene garnaal keurig op te vangen.
Uitvangen en overwennen is zekere stress, tegenover een risico dat ik zelf bijzonder klein acht.

~ Ivo

Ik blijf het toch een lastige vergelijking vinden. Als je het zo zegt, dan lijkt het me wat overdreven om een bakje 4 tot 6 weken in te draaien voor een groepje van 10 garnalen. Vaak is er in die indraai periode amper wat vervuiling, en ook 10 stuks garnalen zullen niet al te veel gaan vervuilen.

Wellicht zie ik iets over het hoofd?
 
Ik zou dat zeker niet doortrekken tot hoe je normaal indraait. Dat heb ik ook niet bedoeld en zou wat ik wilde stellen hier uit verband rukken. Dit is en blijft puur ten aanzien van deze situatie bedoeld, met slechts ��n garnaal (vs. een heel groepje), iets waar mogelijk genoeg bacteri�n (vs. bacteri�n die op zeker nog moeten settelen) inzitten voor het opvangen van de vervuiling van die ene garnaal en de zekere stress die weer uitvangen en overzetten met zich brengt.

~ Ivo
 
Ik zou bij garnalen zelf gewoon geen risico nemen. Wellicht zal er niet zo snel een nitrietpiek ontstaan maar de garnalen kunnen ook veel minder hebben dan vissen.
Maar als je het zo leest dan zou je kunnen denken dat het met 10 vuurtjes niet fout kan gaan.
 
aha dank u, ik kan weer met jullie mee.

Het lastige in deze zaken is altijd dat je moeilijk een rechte lijn kunt trekken. Het is vaak voor een gedeelte wat speculatief. Vandaar mijn wat kritische houding.

conclusie voor TS: laat de garnaal zitten, maar gooi zo ver je kunt wat extra power voor de bacteri�n erbij (spons uitknijpen, etc.)?
 
Ik zou het zeker terugzetten .
Het is wel een groepsdiertje.
En de nitrietpiek die vaak rond een week of 3 komt overleeft het zeker niet.
Heb hier wel eens gehad met meer dan de helft ingedraaid water en een ingedraaide pomp en nieuwe bodem dat er toch een nitrietpiek kwam .
 
4 tot 6 weken indraaien?
Het wordt steeds langer....

Als je gebruik maakt van gebruikt filtermateriaal, water, bodem etc. dan is 3 weken genoeg hoor. Eerst even testen voordat je er garnalen in doet... ;)
 
Die 4-6 weken gaat specifiek om garnalen en wel met als reden zodat zich al wat rommeltjes in de bak verzamelen waar die beestjes mee aan de slag kunnen.

~ Ivo
 
Bedankt voor al jullie reacties, hoe dan ook leerzaam. Maar.. nu wilde ik 'm dus gistermiddag gaan uitvangen: spoorloos! Ik kan 'm niet meer terugvinden in nota bene een vrijwel lege bak. Zometeen ga ik de mosbal nog even binnenstebuiten keren, maar ik ben bang dat 'ie toch dood is..
 
Erna Esmeijer zei:
Ik zou het zeker terugzetten .
Het is wel een groepsdiertje.
En de nitrietpiek die vaak rond een week of 3 komt overleeft het zeker niet.
Heb hier wel eens gehad met meer dan de helft ingedraaid water en een ingedraaide pomp en nieuwe bodem dat er toch een nitrietpiek kwam .

Zo zie je denk ik ook dat de bodem een essenti�le hoeveelheid bacteri�n bevat en wat het gemis van een ingedraaide bodem uit kan maken.
Garanties heb je dus niet zoals we in dit voorbeeld kunnen zien.
 
Ik baal er vooral van dat deze garnaal aan z'n einde is gekomen door mijn onervarenheid.. Dit gebeurt me geen tweede keer.
 
Mocht je een lijkje vinden, vooral laten liggen. Dat zal bijdragen aan het indraaien.
 
Een lijkje niet.. Wel een springlevende vuurgarnaal die me enigszins verwijtend aankeek vanuit dat ene lege filterkorfje net. Voorfilterspons is in bestelling, voor nu even een pantykousje. Vuurgarnalen zijn blijkbaar echt van beton.
 

Terug
Bovenaan