Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
103
Leeftijd
22
Hoiii,

Op YouTube en internet kwam ik allemaal foto's tegen van aquariums. Sommige waren amper tot niet beplant. Het zal er erg strak uit en best mooi. Minimalistisch. Mijn eigen aquarium heeft veel snelgroeiende planten voor tegen de alg en helaas zijn deze planten allemaal lang. Aquarium is 80cm lang en heeft ongeveer een inhoud van 120L. Helaas lijkt mijn 'desing' nog nergens op.

Nu is mijn vraag of planten in een aquarium noodzakelijk zijn?

Hieronder staat een linkje van een voorbeeld hoe ik het in gedachten heb.
Heb nu filterzand als bodem.

Het idee is dan om een varen of peace lily uit het aquarium te laten komen. (Open aquarium)





Wat vinden jullie ervan?
 
Nee ze zijn niet noodzakelijk om te hebben. :) Ze hebben voordelen en nadelen; het is maar net de stijl van aquarium houden die je voor ogen hebt. De meeste mensen vinden planten een mooier plaatje geven, ik ook. Het is wel wat meer werk om netjes te krijgen en houden dan een "fish only" bak.

Ik heb zelf een dusdanige hekel aan onderhoud (algen schrapen en zo) dat ik na verloop van tijd min of meer naar de stijl plantloos ben afgegleden. :'-) Slopers van vissen hebben helpt daar ook bij...
 
'Het idee is dan om een varen of peace lily uit het aquarium te laten komen. (Open aquarium)'

dan heb je toch nog steeds planten in je aquarium?


Het is zeker niet nodig, zelf vind ik het mooi. Maar sommige aquaria is het ook onmogelijk om planten te houden sinds de vissen ze meteen opeten.
 
Ja nee klopt inderdaad. Dan zitten alleen de wortels in het aquarium.
Heb er ook een hekel aan om algen te krabben. Ben er net vanaf.

Wel fijn dat dit een oplossing is, dan ga ik een ontwerp bedenken met zo'n design maar toch met planten tegen de algen.
Iemand een idee welke plant laag/klein blijft maar toch de algen tegenhoudt?
 
Er bestaat geen laaggroeiende plant die letterlijk alg tegen houdt, dat gaat je niet lukken.
 
Ja nee klopt inderdaad. Dan zitten alleen de wortels in het aquarium.
Heb er ook een hekel aan om algen te krabben. Ben er net vanaf.

Wel fijn dat dit een oplossing is, dan ga ik een ontwerp bedenken met zo'n design maar toch met planten tegen de algen.
Iemand een idee welke plant laag/klein blijft maar toch de algen tegenhoudt?
Als je toch al een open bak wilt doen, dan helpen drijfplanten volgens mij wel goed tegen algen. Ze halen nitraat uit het water en creëren schaduw, twee dingen die de groei van veel algen zal belemmeren.
Je moet wel van die wortels houden. Zelf vind ik het erg mooi, zeker in een open bak. Bijvoorbeeld Limnobium Laevigatum, Pistia of Phyllantus Fluitans.

Houd wel in de gaten dat een open bak voor meer vocht in huis zorgt door verdamping. De verwarming zal ook vaker aan staan = hogere energie kosten.
 
Om algen te voorkomen moet er voor de planten voldoende voeding aanwezig zijn tov het licht. Heb je veel licht en weinig voedingsstoffen dan zie je snel algen ontstaan. Deze komen ook vaak het eerste op stenen en ander dood materiaal.
 
Als je toch al een open bak wilt doen, dan helpen drijfplanten volgens mij wel goed tegen algen. Ze halen nitraat uit het water en creëren schaduw, twee dingen die de groei van veel algen zal belemmeren.
Je moet wel van die wortels houden. Zelf vind ik het erg mooi, zeker in een open bak. Bijvoorbeeld Limnobium Laevigatum, Pistia of Phyllantus Fluitans.
Nitraat hebben planten juist nodig maar de functie om te dempen is wel een feit want hierdoor is de vraag naar licht minder.
 
Nitraat hebben planten juist nodig maar de functie om te dempen is wel een feit want hierdoor is de vraag naar licht minder.
Ja klopt, maar ze (is een Roomsnoes mannelijk of vrouwelijk? :LOL:) heeft het toch over een wens om minder planten te hebben?
Stel je haalt alle planten er uit, dan heb je toch nitraat overschot van je vissen? Algen gebruiken ook nitraat, dus die gaan dan groeien. Misschien is drijfplanten dan een optie voor ze om het nitraat lager te houden.
Mogelijk is de Spathiphyllum ook al genoeg.
 
Volgens mij verversen mensen met bv Cichliden en geen planten dan ook best vaak/veel water.
Er zijn inderdaad meerder wegen die naar romen leiden. Daarom bracht ik het als een idee....maar gezien dit topic gebaseerd was op filmpjes van MD Fishtanks denk ik dat waterwissels 1x in de maand eerder het eind doel zijn. Ik ken de meeste van z'n filmpjes wel :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, maar ze (is een Roomsnoes mannelijk of vrouwelijk? :LOL:) heeft het toch over een wens om minder planten te hebben?
Stel je haalt alle planten er uit, dan heb je toch nitraat overschot van je vissen? Algen gebruiken ook nitraat, dus die gaan dan groeien. Misschien is drijfplanten dan een optie voor ze om het nitraat lager te houden.
Mogelijk is de Spathiphyllum ook al genoeg.
Simpelste oplossing is denk ik om minder te belichten. :) Voor jezelf de afweging maken bij welke lichtsterkte je je vissen goed kunt zien en tegelijk de algengroei beperkt blijft. Normale bak licht en dan geen planten is inderdaad vragen om algen.

Volgens mij verversen mensen met bv Cichliden en geen planten dan ook best vaak/veel water.
Ja I guess, ligt ook aan de bezetting. Ik heb zelf een "gemiddelde" bezetting in twee bakken met alleen een paar plukjes pothos met de wortels in het water. Groeien doen ze amper dus heeft niet veel effect. Verversing afgelopen jaar minder dan 10% per week en toch valt de NO3 best mee. 40 mg/L of zo, waarvan 12 van het kraanwater. Hoeft dus niet verschrikkeljk uit de hand te lopen zonder planten.
 
Klopt als je een kleine bezetting hebt en dus minder voert dan zal de no3 amper oplopen als je ook nog wat ververst.
 
Ja nee klopt inderdaad. Dan zitten alleen de wortels in het aquarium.
Heb er ook een hekel aan om algen te krabben. Ben er net vanaf.

Wel fijn dat dit een oplossing is, dan ga ik een ontwerp bedenken met zo'n design maar toch met planten tegen de algen.
Iemand een idee welke plant laag/klein blijft maar toch de algen tegenhoudt?
Algen worden niet veroorzaakt door plantensoorten. Maar plantensoorten houden ook geen algen tegen. Planten kunnen wel de baas worden over algen door ze te gaan overheersen. Maar in principe komt een algen probleem, want algen heb je altijd in een gezonde bak, tevoorschijn door tekorten. Tekorten ten opzichte van. Alles in een aquarium moet in balans gehouden worden. En dat begint bij je verlichting. Is die correct afgesteld op de lichtvraag van je plantenkeus dan is zelfs vrij gemakkelijk te constateren waar een eventueel algen probleem aan te wijten is.
 
Laatst bewerkt:
Algen worden niet veroorzaakt door plantensoorten. Maar plantensoorten houden ook geen algen tegen. Planten kunnen wel de baas worden over algen door ze te gaan overheersen.
Zover ik weet nemen planten deels de nh3/4 op wat anders weer als boost voor algen zal fungeren. Maar thats it volgens mij.
 
Het zou er best mooi kunnen uitkomen te zien, zo,n open bak en hoe meer jij daar bovenuit kunt laten groeien, krijg je minder ,rommel, onderin je bak hoogstens wat minigroei, maar dan mag je wellicht wel 4 lelies en kijk eens uit naar een anthurium erbij te plaatsen chlorophytum eveneens zo met zo een uitgroei wens ik je succes
 
Nee ze zijn niet noodzakelijk om te hebben. :) Ze hebben voordelen en nadelen; het is maar net de stijl van aquarium houden die je voor ogen hebt. De meeste mensen vinden planten een mooier plaatje geven, ik ook. Het is wel wat meer werk om netjes te krijgen en houden dan een "fish only" bak.

Ik heb zelf een dusdanige hekel aan onderhoud (algen schrapen en zo) dat ik na verloop van tijd min of meer naar de stijl plantloos ben afgegleden. :'-) Slopers van vissen hebben helpt daar ook bij...
Jij was toch ontzettend fan van blackwater ?? Toch? :p ;)
 
.
Simpelste oplossing is denk ik om minder te belichten. :) Voor jezelf de afweging maken bij welke lichtsterkte je je vissen goed kunt zien en tegelijk de algengroei beperkt blijft. Normale bak licht en dan geen planten is inderdaad vragen om algen.


Ja I guess, ligt ook aan de bezetting. Ik heb zelf een "gemiddelde" bezetting in twee bakken met alleen een paar plukjes pothos met de wortels in het water. Groeien doen ze amper dus heeft niet veel effect. Verversing afgelopen jaar minder dan 10% per week en toch valt de NO3 best mee. 40 mg/L of zo, waarvan 12 van het kraanwater. Hoeft dus niet verschrikkeljk uit de hand te lopen zonder planten.
Dit dus.. ik zou ook voornamelijk je verlichting aanpassen. En dan nog kunnen er algen komen ;) maar minder snel dan met veel licht.
 

Terug
Bovenaan