Zijn levendbarende vissen gevoeliger dan andere vissen?


F

Fishy303

Guest
Zijn levendbarende vissen gevoeliger dan andere vissen?

Ik stel deze vraag i.v.m. mijn andere onderwerp bij "ziekten".

Voor het gemak even de link naar dat onderwerp: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1775023


Ik heb dit gedeelte even terug gehaald omdat ik een vraag heb over levendbarende vissen en dan specifiek over Platy's.

In dat onderwerp hebben alleen de Platy's er last van.
De andere vissen niet.
Hoe kan dat?

Zijn ze gevoeliger voor nieuwe/andere omstandigheden dan andere vissen?

Moet voor hun het aquarium nog langer draaien/rijper zijn voordat je ze toe kunt voegen aan het visbestand?

Zijn ze ook gevoeliger voor een iets verhoogde Nh3/4 dan andere vissen?

Vertonen ze daarom het schuurgedrag en de andere vissen niet?


Ik zou het namelijk anders niet weten waar ik de oplossing zou moeten zoeken.

Antwoorden over de gevoeligheid van de Platy mogen uiteraard in dit onderwerp.
Maar antwoorden van het onderwerp uit mijn link kunnen denk ik beter in dat betreffende onderwerp.
 
Bij mijn weten zijn veel levendbarenden erg geharde vissen, zeker niet gevoeliger dan andere vissen (ligt er natuurlijk wel aan hoe ze gehouden worden). Als je bijvoorbeeld koudwatervissen in een tropisch aquarium zet zijn ze natuurlijk wel gevoeliger en vice versa. Maar juist platies kunnnen geloof ik wel redelijk wat hebben...
Bepaalde soorten zijn echter gevoeliger en vatbaarder voor bepaalde ziektes, dat verschilt per soort
 
Levendbarenden kunnen gevoeliger zijn doordat ze te ver zijn doorgekweekt. Ligt er dus heel erg aan waar je ze vandaan haalt. Zo zullen levendbarenden van een serieuze hobbykweker sterker zijn dan uit een dierenwinkel.
 
Ik heb de ervaring van wel met de exemplaren uit de dierenwinkel zoals de PetsPlace.
Ik zou dus echt kijken bij een goede kweker.
Mijn eigen LFS neemt ze ook van klanten aan en dan krijg je vaak veel doorkweek en dus zwakkere dieren.
 
IK heb nou niet bepaald de ervaring dat juist platy's gevoeliger zouden zijn t.o.v. andere gangbare eierlevendbarende tandkarpers. Denk eerder dat er wat anders aan de orde is...

Nu moet ik wel eerlijk gestellen dat er wel wat gevoeligere soorten aan eierlevendbarende tandkarpers zijn maar dan ga ik al richting wat minder gangbare soorten waar je een gehele andere handleiding bij nodig hebt.
 
Mijn ervaring is ook dat platys zwakker zijn. De blackmollys zijn juist weer heel erg sterk.. Ik heb ooit ergens 2 blackmolly's gekocht (de variant met lage kleine rugvin) En heb inmiddels de 4e generatie in mijn bak zitten. Super sterk zijn ze. Maar de plattys... Helaas gaan die heel vaak dood. Kweken ook erg slecht. Misschien heb ik gewoon pech..
 
Ik ken ook verhalen dat Black Molly s juist gevoeliger zijn en sneller ziek zijn. Zo zijn ze behoorlijk gevoelig voor witte stip dacht ik.
Ik heb deze vroeger ook zelf gehad maar heb er gelukkig geen problemen mee gehad. Het zal ook wel afhangen hoever er mee is doorgekweekt.
Je kan dus pech hebben als er te ver mee is doorgekweekt. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt bij doorkweek of het Platy s zijn of een ander levendbarende.
 
jessicapilon zei:
Ik ken ook verhalen dat Black Molly s juist gevoeliger zijn en sneller ziek zijn. Zo zijn ze behoorlijk gevoelig voor witte stip dacht ik.
Ik heb deze vroeger ook zelf gehad maar heb er gelukkig geen problemen mee gehad. Het zal ook wel afhangen hoever er mee is doorgekweekt.
Je kan dus pech hebben als er te ver mee is doorgekweekt. Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt bij doorkweek of het Platy s zijn of een ander levendbarende.
Bij Blackmollie's heb je 2 vormen.

Een kleine vorm met vooral poecilia sphenops bloed en een grote vorm met vooral Poecilia velifera bloed. Die laatste wil warmer dat de eerste en is ook een stuk gevoeliger.

Beiden worden verkocht als Blackmolly.

Grote vorm
full14420377_b.jpg


Een Lierstaartvorm van de kleine vorm
37dJGEtwnCRiI_9tUnUgPvXD63k3YTfG.jpeg
 
Als de molly's en platy's in dezelfde bak zitten dan kan het zijn dat de platy's zo slecht kweken omdat ze opgegeten worden door de veel grotere molly's. Sinds ik molly's heb is dat hier nl wel het geval. Verder heb ik ook de indruk dat de plary's zwakker zijn. Het laatste half jaar is er geen gup, molly of tetra doodgegaan hier maar van de platy's vind ik soms een dode en ze hangen bij problemen ook als eerste aan het oppervlak.
 

Terug
Bovenaan