Zijn deze stenen geschikt?


Nyll

Active member
Lid geworden
7 maart 2018
Berichten
26
Leeftijd
31
Hallo,

Ik heb decoratiestenen gekocht omdat ze me mooi leken in mijn aquarium, alleen ik weet niet of ik deze veilig in het aquarium kan doen. Iemand ervaring mee? Ze zijn van het merk MiCa.

63EB8406-7D5C-4EFA-9D2E-C8C2D1614433.jpeg
 
In 1e instantie lijken het mij gewoon afgeronde maaskeien en die zouden geen kalk af moeten geven

Je zou is even een steen in een glas azijn kunnen stoppen en kijken of het begint te bubbelen.
 
In 1e instantie lijken het mij gewoon afgeronde maaskeien en die zouden geen kalk af moeten geven

Je zou is even een steen in een glas azijn kunnen stoppen en kijken of het begint te bubbelen.

Thanks, bubbelt niet, maar ik vraag me af of er misschien een glanslaagje overheen zit of zo, zou dat kwaad kunnen?
 
komen bij de action vandaan zeker? althans komt me enigszins bekend voor.

ja dat durf ik niet te zeggen, staat daar niks over op de verpakking? die is op de foto's niet goed te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Volgens mij kun je die prima gebruiken en omdat het deco stenen zijn zijn ze wellicht "gepolijst".
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Zijn te koop bij Hornbach, praxis etc. Staat niks op de verpakking en had een mail naar ze gestuurd maar geen reactie. Dus vandaar mijn vraag of andere mensen ze hebben gebruikt.
 
Dat ze zo glimmen komt inderdaad omdat ze gepolijst zijn (dat gebeurd vaak met schuurmachines) en mogelijk daarna met een wasmiddel behandeld om de glans te behouden, ik zou ze niet in je aquarium doen eerlijk gezegd want dat wasmiddel zit ook in de steen (trekt er deels in) en dat si schadelijk voor je diern, en kun je beter even naar de maas rijden voor wat stenen
 
Zo te zien geven deze geen kalk af, maar ik zou ze voor de zekerheid wel even koken in water, misschien zit er een waslaag op door het polijsen en dat kan giftig zijn voor vissen daarom voor de zekerheid even koken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Het zijn wel een aantal verschillende soorten test dus wel alle soorten appart.
Schoonmaak azijn werkt het best net als zoutzuur of eikenblad extract.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Zo te zien geven deze geen kalk af, maar ik zou ze voor de zekerheid wel even koken in water, misschien zit er een waslaag op door het polijsen en dat kan giftig zijn voor vissen daarom voor de zekerheid even koken.
Zelfs met koken krijg je de waslaag niet compleet uit de steen (zoals ik hierboven al had uitgelegd trekt dat wasmiddel helemaal in de steen)
 
Wou je ze gewoon als decoratie gebruiken of als bodem?
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Ja lastig....

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen kan je beter even langs een intratuin old rijden.
die hebben dit soort stenen vaak in van die bigbags staan, kan je uit zoeken wat je wil en kost vaak rond de 0.30ct de kilo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Niet te snel bang worden.
Als je ze kookt met wat azijn dan zal het wel veilig zijn. Deze steen is niet zo poreus dat was daar echt diep in trekt, en zelfs als dat zo is, dan komt het er niet zo snel uit.

Je kan ze ook een paar beurten in de afwasmachine steken. Dat ontvet ook krachtig en wordt goed warm.
 
Niet te snel bang worden.
Als je ze kookt met wat azijn dan zal het wel veilig zijn. Deze steen is niet zo poreus dat was daar echt diep in trekt, en zelfs als dat zo is, dan komt het er niet zo snel uit.
Toch altijd fijn als iemand die totaal niet bekend is met ditsoort middelen, zijn expertise geeft :stom:

Sorry hoor, maar je hebt de ballen verstand van die troep, ik werk er zeer regelmatig mee (ben beeldhouwer) en kan je dan ook zeggen dat je de plank compleet misslaat
 
Toch altijd fijn als iemand die totaal niet bekend is met ditsoort middelen, zijn expertise geeft :stom:

Sorry hoor, maar je hebt de ballen verstand van die troep, ik werk er zeer regelmatig mee (ben beeldhouwer) en kan je dan ook zeggen dat je de plank compleet misslaat

Tuurlijk.....
Al ooit eens gemeten hoe snel die was daar terug uit komt?
Als die was daar bij het koken met azijn in blijft zitten, dan gaat dat in water op 25 graden maar heeeeeeeel traag terug uit komen.

Of denk je dat de action die stenen weken in de hete was gaat steken.....

En verder mocht je reactie een beetje beleefder.
 
Zelfs met koken krijg je de waslaag niet compleet uit de steen (zoals ik hierboven al had uitgelegd trekt dat wasmiddel helemaal in de steen)

Ah oke, ja dan kan hij ze beter niet gebruiken.
 
Tuurlijk.....
Al ooit eens gemeten hoe snel die was daar terug uit komt?
Als die was daar bij het koken met azijn in blijft zitten, dan gaat dat in water op 25 graden maar heeeeeeeel traag terug uit komen.
Als voorbeeld: wat denk je dat algeneters doen? : sabbelen aan alles wat in je bak zit, wat denk je dat er gebeurd als ze dat aan die stenen doen? just my 2 cents
 
Dit soort stenen zie ik veel in de tuinen liggen hier dus ik zou dan liever vragen of je daar van mag hebben en ze even goed koken. Dat doe ik ook af en toe als ik zo n steen nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nyll
Dit soort stenen zie ik veel in de tuinen liggen hier dus ik zou dan liever vragen of je daar van mag hebben en ze even goed koken. Dat doe ik ook af en toe als ik zo n steen nodig heb.
Ja of bij een tuincentrum stenen halen die in buitenbakken staan, die zijn onbehandeld en daar zitten ook hele mooie steensoorten tussen
 
Ik heb kortgeleden nog een paar mooie maaskeitjes in mijn bak gelegd. Uit het tuincentrum, en ik heb ze goed gespoeld voor ik ze er in legde. Heb ook overwogen om getrommelde rozenkwarts in mijn bak te leggen, of een mooie geode. Ik moet nog ergens een ruwe jaspis hebben, maar die kon ik nog niet terugvinden helaas. Meestal zijn de stenen die je in spirituele winkels vindt of onbewerkt, of getrommeld, dus zonder toevoegingen. Maar die zijn niet verpakt, die kun je dus zelf in de hand houden. Als ze wel bewerkt zouden zijn worden ze voor spirituele doeleinden onbruikbaar.
 
Ik heb kortgeleden nog een paar mooie maaskeitjes in mijn bak gelegd. Uit het tuincentrum, en ik heb ze goed gespoeld voor ik ze er in legde. Heb ook overwogen om getrommelde rozenkwarts in mijn bak te leggen, of een mooie geode. Ik moet nog ergens een ruwe jaspis hebben, maar die kon ik nog niet terugvinden helaas. Meestal zijn de stenen die je in spirituele winkels vindt of onbewerkt, of getrommeld, dus zonder toevoegingen. Maar die zijn niet verpakt, die kun je dus zelf in de hand houden. Als ze wel bewerkt zouden zijn worden ze voor spirituele doeleinden onbruikbaar.
Pure interessevraag van mijn kant wegens onwetendheid: waarom zouden behandelde stenen onbruikbaar zijn bij spiritualiteitsrituelen?
 
Ja of bij een tuincentrum stenen halen die in buitenbakken staan, die zijn onbehandeld en daar zitten ook hele mooie steensoorten tussen
Nog een tip van mij: maak de steen nat met een lapje water (of sponsje water) dan komen de echte kleuren tevoorschijn zoals ze zullen zijn als je ze in het aquarium heb liggen.
 
Pure interessevraag van mijn kant wegens onwetendheid: waarom zouden behandelde stenen onbruikbaar zijn bij spiritualiteitsrituelen?
Er zijn mensen die bepaalde stenen in water leggen en dat later gebruiken als medicijn of voor de planten. Ik heb gelezen dat Hildegard von Bingen dat in de middeleeuwen al deed. Ook hebben alle stenen een andere energie, de ene steen is de andere niet. Kwartskristallen werden in het verleden ook al gebruikt om een kristalontvanger mee te maken (radiomensen weten precies hoe dat werkt). Als een steen met was bedekt zou zijn, of met ander materiaal, voelt hij niet goed aan voor iemand die er gevoelig voor is. Sommigen leggen zwarte toermalijn onder hun bed omdat dat aardstralen tegen zou gaan, of zetten een bergkristal of amethyst geode in hun kamer omdat die juist een goede energie zouden uitstralen. Chemische toevoegingen zijn dan ook uit den boze als je op die manier stenen gebruikt.
 
Er zijn mensen die bepaalde stenen in water leggen en dat later gebruiken als medicijn of voor de planten. Ik heb gelezen dat Hildegard von Bingen dat in de middeleeuwen al deed. Ook hebben alle stenen een andere energie, de ene steen is de andere niet. Kwartskristallen werden in het verleden ook al gebruikt om een kristalontvanger mee te maken (radiomensen weten precies hoe dat werkt). Als een steen met was bedekt zou zijn, of met ander materiaal, voelt hij niet goed aan voor iemand die er gevoelig voor is. Sommigen leggen zwarte toermalijn onder hun bed omdat dat aardstralen tegen zou gaan, of zetten een bergkristal of amethyst geode in hun kamer omdat die juist een goede energie zouden uitstralen. Chemische toevoegingen zijn dan ook uit den boze als je op die manier stenen gebruikt.
Dank je voor de toelichting, gaandeweg leer ik steeds meer.
 
Er zijn mensen die bepaalde stenen in water leggen en dat later gebruiken als medicijn of voor de planten. Ik heb gelezen dat Hildegard von Bingen dat in de middeleeuwen al deed. Ook hebben alle stenen een andere energie, de ene steen is de andere niet. Kwartskristallen werden in het verleden ook al gebruikt om een kristalontvanger mee te maken (radiomensen weten precies hoe dat werkt). Als een steen met was bedekt zou zijn, of met ander materiaal, voelt hij niet goed aan voor iemand die er gevoelig voor is. Sommigen leggen zwarte toermalijn onder hun bed omdat dat aardstralen tegen zou gaan, of zetten een bergkristal of amethyst geode in hun kamer omdat die juist een goede energie zouden uitstralen. Chemische toevoegingen zijn dan ook uit den boze als je op die manier stenen gebruikt.
Sommige mensen gebruiken een hoedje van aluminium folie om stralen uit de ruimte tegen te houden :D
 
Er zijn overigens ook legio nep-relikwieen in omloop gebracht wanneer ze ergens in een kerk of klooster geld nodig hadden. Maar goed, stenen die zo verpakt zitten zou ik wel in een bak met vetplantjes leggen, maar niet in mijn aquarium. Ik heb overigens wel ooit een kruik in het tuincentrum gekocht, die ik eerst flink heb laten weken voordat ik hem in mijn bak legde. Maar die ligt er nu 18 jaar in. Mijn Cory's zijn er blij mee, zag ik. Het hele groepje ging er in en uit, ze vinden het blijkbaar een leuk schuilplekje. En ze lijken allemaal blij te zijn met mijn mooie maaskeitjes, die onder water echt mooi van kleur zijn, en dat voor maar 35 cent de kilo:D
 
Een update:

Ik kreeg antwoord op mijn mail naar de fabrikant en de stenen waren inderdaad niet geschikt voor m’n aquarium. In het tuincentrum kon ik grind alleen per 25kg kopen, dus ik heb nu grind gebruikt wat ik nog ergens in de schuur had liggen. Bedankt voor jullie hulp!

E3941CB1-8F62-42F9-A1B4-D9FBAE2DD42E.jpeg
 

Terug
Bovenaan