zijn deze 2 visjes zwanger en moet ik ze nu al apart zetten?


B

brianovitch

Guest
Ik heb een gup en een (platy/zwaarddrager) met een identieke zwarte vlek. Nu na het googelen zie ik dat dit betekend dat ze zwanger zijn en dat ze allebei levendbarend zijn. Nu wil ik dat hier graag even bevestigen en wat advies vragen.

eerst foto's:
guppy:
guppydenkikzwanger.jpg

zwaarddrager/platy:
platyofzwaard_brian.jpg

(kan iemand mij gelijk vertellen of dit een zwaarddrager of een platy is?Ik heb ��n zwaarddrager vrouw met deze vergeleken. De vorm van de vis zegt zwaarddrager maar de rugvin niet...of wel?)

Ik heb een bak van 60x30x30 nu leeg staan. Is het nu slim om deze zo snel mogelijk laten in draaien en daar de moeders samen in doen zodat ze rustig kunnen bevallen en de visjes behouden blijven?

naast dit alles vind ik het heel vreemd dat deze zwaarddrager/platy zwanger is of lijkt te zijn. aangezien deze al meer als een half jaar geen man heeft gezien. Nu lees ik wel dat ze de sperma van de man kunnen opslaan en verdelen over meerdere bevruchtingen. zou dit het kunnen zijn?
 
De gup is zeker zwanger. Als je zorgt voor voldoende drijfplanten en schuilplekken kun je de gup gewoon in het aquarium houden. Levert altijd stress op als je ze apart zet. Zeker in een kweekbakje. Ik heb destijds alleen de eerste worp in een kweekbakje gedaan. Daarna niet meer en zo af en toe zie ik een jong. Voordat je het weet raak je anders over bevolkt. Dus het is niet zo'n gek idee om de overige vissen de kleintjes op te laten eten. Dan het 2de visje. Volgens mij is die niet zwanger. Lijkt me meer een zwaarddrager dan een platy. Vind het zelf ook altijd moeilijk te zien welk soort het is. Als er al een half jaar geen man bij is geweest lijkt het me sterk dat ze zwanger is. Ze slaan inderdaad het sperma op en kunnen daar dus meerdere keren van werpen. Alleen bevallen ze iedere 4 a 6 weken. Dus dan had je al eerder jongen moeten hebben.
 
guppy; heb je er mannen bijzitten? dan hoogstwaarschijnlijk ja, ze heeft ook een mooie zwarte vlek.

ik weet het verschil zo niet te zien, misschien heeft deze ook jongen, alleen deze vlek (nog) niet heel erg groot.

als je veel jongen over wilt houden;

zorg voor goed voer,
gooi al je snoei afval en zoveel mogelijk planten in de bak,
sponsfiltertje erbij zou helemaal mooi zijn, als dit niet kan dan een ''gewoon'' filter,
indraaien kan snel als je water uit dit aquarium in de 60x30x30 doet, dan filterwatten van dit aquarium in het 60x30x30 filter stopt, hoelang het je dan nog moet wachten weet ik niet.

guppen kunnen dat wel, zwaardragers/platy's weet ik niet.
 
De "Zwaarddrager" is een Xiphophorus variatus "Sunset highfin" (Variatus platy). Die niet zwanger oogt.
 
gup is idd zwanger, maar omdat de zwaarddrager ook een zwart vlekje had vroeg ik mij dat af. mijn planning nu is om de gup gewoon te laten zitten en zien hoeveel het er overleven. gooi er wel wat plantenafval in en kijken hoe het gaat. waarschijnlijk zullen niet veel het overleven aangezien eigenlijknalle vissen erbij wel een jong lusten ;) vraag naar guppen lijkt mij ook miniem?
 
brianovitch zei:
gup is idd zwanger, maar omdat de zwaarddrager ook een zwart vlekje had vroeg ik mij dat af. mijn planning nu is om de gup gewoon te laten zitten en zien hoeveel het er overleven. gooi er wel wat plantenafval in en kijken hoe het gaat. waarschijnlijk zullen niet veel het overleven aangezien eigenlijknalle vissen erbij wel een jong lusten ;) vraag naar guppen lijkt mij ook miniem?
Het is GEEN Zwaarddrager maar een Papegaai platy ook wel variatus platy genoemd.
 
Botia zei:
brianovitch zei:
gup is idd zwanger, maar omdat de zwaarddrager ook een zwart vlekje had vroeg ik mij dat af. mijn planning nu is om de gup gewoon te laten zitten en zien hoeveel het er overleven. gooi er wel wat plantenafval in en kijken hoe het gaat. waarschijnlijk zullen niet veel het overleven aangezien eigenlijknalle vissen erbij wel een jong lusten ;) vraag naar guppen lijkt mij ook miniem?
Het is GEEN Zwaarddrager maar een Papegaai platy ook wel variatus platy genoemd.

Okee, excuses, is wel familie van de zwaarddrager toch? ik geloof dat ze ook met elkaar kweken zover ik gelezen heb. Nu weet ik wel dat dit is omdat er dan niets beters in de buurt moet zijn dus natuurlijk is het niet. Maar er is dus geen sprake van zwangerschap bij deze platy? Aangezien de zwarte vlek dit wel aanduid. Ik geloof dat niet-zwangere platy's helemaal geen zwarte vlek daar hebben? Ook ga ik vandaag het aquarium schoonmaken omdat aardig wat familieleden wel interesse hebben bij een paar jonge guppen. Ik zal wat van het water uit dit aquarium bij de andere doen en hem even laten indraaien( 1 week?) dan gaat de gup daar in zodat zij rustig kan bevallen. Ook stop ik het witte filterwatje gedurende die week bij het andere filtertje in zodat de bacteri�n de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen. Kan het filter in mijn huidige aquarium even zonder dat watje? Zijn hier nog op/aanmerkingen op? tips hoor ik graag!
 

Terug
Bovenaan