Ziekte Sumatraan?


Ik heb gelezen dat de ei methode in verse aquariums niet aan te bevelen is.
In al mn grote bakken waar ik de EI gebruik of heb gebruikt ben ik vanaf de opstart met de EI begonnen.
Ik heb nooit nadelen ondervonden.
 
De ene bak is de andere niet natuurlijk maar een opstartende of nog niet rijpe bak is kwetsbaar soms gaat het goed en soms kan er wat mis gaan als je ei gebruikt. Hoe meer belasting je in het water toevoegd, hoe moeilijker de balans te houden is. Hoe minder balasting, hoe minder schommelingen je krijgt omdat er minder is om te gaan schommelen. En zie de boel maar eens recht de schommelen als alles van links naar rechts schud. Als het eenmaal staat, en niet meer schommelt dan kan de ei een sterke fundering zijn.
 
Gebruikt Friesian EI? En deze bak is niet nieuw toch?
 
Geen echte EI zover ik weet en de bak draait al langer al heeft hij wel de bodem veranderd als ik het goed heb maar dat kan Andre het beste zelf vertellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik heb aquarium zand als bodem en ben vorig jaar gestart zoals je HIER kunt lezen.
Ik heb op dit moment plantedbox All In One estimative index en Profito. De apparatuur is dus al vanaf oktober vorig jaar aan het werken bij de nieuwe start maar telkens is het weer mis. Het lukt eenvoudig niet om het goed te krijgen. Een en al ellende. Het plezier ben ik al lang kwijt als het zo steeds moet gaan.
 
Wat gaat er momenteel nog mis dan want je hebt nieuwe plantjes gekocht zag ik en het ziet er best mooi uit.
 
Het was mooi aan het draaien, zijn de planten weer compleet fout. Ik weet het gewoon niet meer. De ene keer wordt gevraagd naar de waterwaardes de andere keer wordt gezegd gooi de testen weg. Ik ben gewoon de weg kwijt. En telkens is er weer iets met een Sumatraan. Het is gewoon het 1 na het ander. Terwijl ik zie dat anderen wel succesvol zijn wil het nu maar niet lukken.
 
Als je weet dat er voldoende voeding inzit dan is testen ook niet echt nodig. Ik doe dat ook heel incidenteel.
Foute planten kan als de techniek zoals het licht niet biedt wat ze nodig hebben dus ik kijk ook altijd goed hoeveel licht ze vragen en welke voeding.
 
Ik wilde het vooral benoemen omdat ik denk dat het niet erg is als de kleur van de dropchecker wel eens er naast zit en er te weinig ph gemeten word. En dat het niet erg is als er is wat minder overschot in het water is dan dat daar streng aan gehouden word. Voor de vissen en voor de planten zou dat niet perse uit moeten maken omdat ze toch weinig met de overschotten kunnen als ze nog bezig zijn met accommoderen.

Gebruikt Friesian EI? En deze bak is niet nieuw toch?
Ik bedoel vooral dat een verse aquarium planten hebben die er nog niet lang in staan.

Een gerijpte aquarium is gewoon maanden met rust gelaten, minimaal gesnoeid, geen nieuwe bewoners gehad en gehouden aan een vast en stabiel ritme en regelmaat in toevoegingen en waterwissels. Dan is een aquarium pas optimaal gebruik maken van overschotten.

Een aquarium waar aan gezeten is is kwetsbaar. Dit kan maanden duren voor het helemaal stabiel is. Het kan effect hebben op de vissen maar dat hoeft niet. Daarom hoeft dit ook echt niet de oorzaak te zijn.


Het was mooi aan het draaien, zijn de planten weer compleet fout
Met de planten is niets mis. Het gaat de goedde kant op ze zijn gewoon nog aan het aanwennen. Heel je aquarium is gewoon aan het stabiliseren. Dat zijn de mijne ook na 3 kwart jaar nogsteeds hoe graag ik het ook had willen zien. En tot ik co2 toevoeg en een betere voedingsbodem heb zullen me planten niet vooruit gaan alleen maar achteruit. Is geen leuk vooruitzicht als ik het zo benoem. Maar ik heb er nog geen moment van gebaald

Het is wat het is ik weet wat ik de volgende keer beter kan doen maar het blijft puzzelen en aanpassen tot je het juiste voor jou en je aquarium gevonden hebt. Het zou heel goed kunnen dat je over een jaar denkt van nee zo en zo werkte gewoon veel beter en dat komt ook vanzelf dan wel.

Zonder fout was er geen goed. Zonder fouten kan je ook niet beter worden. En in deze waterwereld leiden er zo veel wegen naar rome dat iedereen wel iets te zeggen heeft maar jij vooral het beste voor jezelf weet. Het zijn maar suggesties. En vooral van mij ook gedachtes no worry šŸ˜Š
 

Terug
Bovenaan