Zieke vissen?


TwylaF

Member
Lid geworden
22 maart 2023
Berichten
19
Leeftijd
25
Ik denk dat twee visjes dood gaan door iets wat ik gedaan heb.

Vanmiddag heb ik poep van de bodem afgeheveld en daarna een waterwissel gedaan van 45%.

45% omdat we een achterwand achter het aquarium wilden zetten en daarvoor moest het aquarium een klein beetje opgeschoven. Om dat te kunnen doen moest er zoveel mogelijk water uit, maar ik had gelezen dat een waterwissel van meer dan 50% niet aan te raden is. Gelukkig was dat ook niet nodig.

Toen ik het aquarium weer vulde deed ik dat met water van ongeveer dezelfde temperatuur. De temperatuur in het aquarium is 25 graden. Na de waterwissel ging het omhoog naar 28 graden. Nu (na ongeveer een uurtje?) is het weer 25 graden.

Er zitten 5 corydoras panda, twee knabbelvisjes en 5 garnalen in mijn 80cm (125l) bak. Alleen 1 corydoras en 1 knabbelvis lijken ziek te zijn na de waterwissel.

Waterwaarden zijn:
No3 = 0
No2 = 0
Gh = 8
Kh = 6
Ph = 7
Cl = 0

Ook heb ik een NH3/NH4 test gedaan en die was goed met 0 mg/l.

Komt dit door stress van de grote waterwissel?Is er iets wat ik kan doen?

Zie bijlage. Ze zitten beiden doodstil op de bodem. Kiewen bewegen wel. Het knabbelvisje is wel echt bleker geworden. Af en toe beweegt hij zijn vinnen, alsof ie wel wil zwemmen maar dat niet lukt. Het valt me ook op dat sommige van zijn schubben rood lijken.
 

Bijlagen

  • IMG_1509.MOV
    49.1 MB
  • IMG_1504.MOV
    15.7 MB
8C973F81-C9B9-45EE-9E8D-BD167E094890.jpeg

Nog een foto van het aquarium…
 
28C is wel warm, waarom zo hoog? Was dat een vergissing of doelbewust?
Afgezien van de temperatuur kan een waterwissel meestal niet veel kwaad. Ik denk dat ze vooral last hebben van de warmte, je gaat volgende keer beter 1 of 2C lager zitten, daar kunnen ze beter tegen. Ik vermoed dat met een eindtemperatuur van 28C er misschien nog hogere uitschieters tussen gezeten kunnen hebben.
Als dit inderdaad het probleem is, komt dat wel weer goed als de bak weer op de goede temperatuur komt.

Ik vraag me wel los hiervan af hoe lang je bak al draait (met en zonder vissen) en hoe je je filter hebt schoongemaakt (als je dat al gedaan hebt.)
 
Als het door het verversen 3 graden stijgt dan was het ververswater een flink stuk warmer en ik zou daar goed opletten de volgende keer.
 
28C is wel warm, waarom zo hoog? Was dat een vergissing of doelbewust?
Afgezien van de temperatuur kan een waterwissel meestal niet veel kwaad. Ik denk dat ze vooral last hebben van de warmte, je gaat volgende keer beter 1 of 2C lager zitten, daar kunnen ze beter tegen. Ik vermoed dat met een eindtemperatuur van 28C er misschien nog hogere uitschieters tussen gezeten kunnen hebben.
Als dit inderdaad het probleem is, komt dat wel weer goed als de bak weer op de goede temperatuur komt.

Ik vraag me wel los hiervan af hoe lang je bak al draait (met en zonder vissen) en hoe je je filter hebt schoongemaakt (als je dat al gedaan hebt.)
Als het door het verversen 3 graden stijgt dan was het ververswater een flink stuk warmer en ik zou daar goed opletten de volgende keer.

Dat was niet doelbewust zo hoog. Ik denk achteraf dat ik het water ook te snel achter elkaar heb toegevoegd waardoor het niet goed ging qua acclimatiseren.

Mijn filter heb ik niet schoongemaakt, want ik las dat je dat beter niet tegelijk kan doen met de waterwissel.

Ik heb het aquarium 3 weken laten indraaien zonder vissen.

De Corydoras Panda heeft zich overigens verstopt en ik kan hem niet meer vinden. Het knabbelvisje gaat het echt niet goed mee. Ik zag zijn kieuwen niet meer bewegen, dus wilde hem uit het aquarium halen maar toen ik hem voorzichtig aanraakte met het netje bewoog hij toch weer. Aflopende zaak ben ik wel bang, want hij rolde ook meteen op zijn rug. De stroming is de enige reden ook dat ie nu weer rechtop op het zand ligt.

Ik vind het erg zielig 😢
 
Ik zou toch nog eens je water testen op nitriet en ammoniak. Want die kleur van het water (troebel) zegt wel iets. De vis lijkt mij ook erg bleek en zwaar gestresst. Secundaire infectie dankzij slechte waterkwaliteit zou me niet verbazen. Zelf test ik bij dit soort situaties het water en pas aan waar nodig. En ik plaats catappa bladeren in de bak die de vissen helpen herstellen. Good luck met de bak!
 
Ja, als je bij een 45% waterwissel van 25 naar 28 graden gaat dan was het toegevoegde water dus rond 32 graden. Dat kan wel even schrikken zijn. Als het meerdere emmers waren dan kan het zijn dat er nog warmer water bij was.
Ik zou nu eerst de visjes even met rust laten. De waterwaarden regelmatig testen om dat ook uit te sluiten. Misschien herstellen ze nog. En anders heb je in elk geval iets geleerd voor de volgende keer.
 
Ik zou toch nog eens je water testen op nitriet en ammoniak. Want die kleur van het water (troebel) zegt wel iets. De vis lijkt mij ook erg bleek en zwaar gestresst. Secundaire infectie dankzij slechte waterkwaliteit zou me niet verbazen. Zelf test ik bij dit soort situaties het water en pas aan waar nodig. En ik plaats catappa bladeren in de bak die de vissen helpen herstellen. Good luck met de bak!
De kleur van het water komt door het hout dacht ik. Ik heb dat een flink aantal keer omgespoeld zoals mij werd verteld in de winkel, maar niet echt laten weken. Zodra ik dat erin stopte verkleurde het water.

Ik heb twee catappa bladeren in het aquarium.

Ik zal de testen nog een keer doen.
 
Ja, als je bij een 45% waterwissel van 25 naar 28 graden gaat dan was het toegevoegde water dus rond 32 graden. Dat kan wel even schrikken zijn. Als het meerdere emmers waren dan kan het zijn dat er nog warmer water bij was.
Ik zou nu eerst de visjes even met rust laten. De waterwaarden regelmatig testen om dat ook uit te sluiten. Misschien herstellen ze nog. En anders heb je in elk geval iets geleerd voor de volgende keer.
Inderdaad mijn lesje geleerd en volgende waterwissel ga ik het anders aanpakken.

Erg verdrietig gezicht als een visje er zo bij zit en nog erger dat het mijn schuld is 😓

Bedankt voor het advies
 
Er is nu nog een corrydoras panda gek aan het doen. Kan dit niet een of andere ziekte zijn? Hij ademt heel snel. Valt me op dat er een blauw plekje zit op zn flank? Of hoort dat zo? 😓

Waterwaarden zijn nog steeds hetzelfde en GEEN ammoniak aanwezig. Begrijp het echt niet wat er aan de hand is.
 

Bijlagen

  • 76893D0E-179D-4702-A5BF-F927D48CC44E.jpeg
    76893D0E-179D-4702-A5BF-F927D48CC44E.jpeg
    182 KB · Weergaven: 41
  • FullSizeRender.MOV
    8.9 MB
De andere vissen lijken hem ook wel te pesten! Ze zitten de hele tijd tegen hem aan te botsen, en aan zijn staart te happen
 
De panda ziet er niet echt gezond uit. Panda's kunnen prima op 22 graden.
 
Ook erg mager. Krijgt hij wel de kans om te eten als de anderen hem dwars zitten? Zorgen dat hij rust en voeding krijgt is stap 1 denk ik
 
Ook erg mager. Krijgt hij wel de kans om te eten als de anderen hem dwars zitten? Zorgen dat hij rust en voeding krijgt is stap 1 denk ik

Deze vis heb ik pas sinds maandag. Er is een hap uit zijn achterste vin, maar ik weet dus niet of dat in de winkel is gebeurt of mijn aquarium.

Ik heb in ieder geval een kleine thermostaat en sponsfilter besteld bij Pet’s Place. Het lijkt mij het beste de vis in een apart bakje te zetten met wat zand op de bodem en een huisje o.i.d. waar hij in kan schuilen. Dan kan hij aansterken en als het vinrot is (wat ik vermoed?) kan ik medicijn toedienen.
 

Terug
Bovenaan