Zieke vis


Sammy_

Member
Lid geworden
13 april 2022
Berichten
10
Leeftijd
25
Ik heb vorige week wat ik vermoed een parelschub goudvis gekocht is een kleintje vergeleken de rest van zijn soort. Hij zit is een 60 liter aquarium alleen. Nu meteen nadat ik hem thuis gesetteld in de voorbereide bak had bleek die zwem blaas problemen te hebben. Ik ben nu bezig met water therapie, water goed verversen en waardes goed in de gaten houden. Maar werkt nog niet nu is me opgevallen dat hij een rood vlekje heeft en las dat dit een vergiftiging zou zijn. Na aanraden van een van een kennis met een aquarium Colombo Bactyfec besteld in de hoop dat dit wat doet, morgen komt het binnen.
Iemand tips? Ik ben ten einde raad.

 
@Sammy_ Wat vervelend. Goed dat je hier je vraag stelt.

@michelle1 weet veel over visziekten én sluiers. Die tag ik bij deze even voor je.
Wat zou kunnen helpen om een beter beeld te krijgen van wat er aan de hand is, is een foto of filmpje van het visje, ook vanwege het rode vlekje wat je noemt.
 
@Barwaz ik heb deze ochtend een foto gemaakt het vlekje is groter. Hij zit nog in zijn bakje voor water therapie. Alle adviezen zijn welkom
 

Bijlagen

  • F75E7106-E703-43CA-AEEC-B6E79AF7B581.jpeg
    F75E7106-E703-43CA-AEEC-B6E79AF7B581.jpeg
    125.9 KB · Weergaven: 70
  • A827B5FD-6DC0-42F9-8517-957CC74CFC1E.jpeg
    A827B5FD-6DC0-42F9-8517-957CC74CFC1E.jpeg
    121.9 KB · Weergaven: 75
Wat goed dat je foto's hebt kunnen plaatsen. Arm diertje.

Met medicatie wil je inderdaad het liefst gericht behandelen. Dus op de oorzaak, omdat je mogelijk anders in de situatie komt waarop je behandeling niets doet, maar tegelijkertijd wel de weerstand van de vis verzwakt, waardoor hij mogelijk slechter af is dan wanneer je niet had behandeld. Het is lastig om met zekerheid iets vast te kunnen stellen omdat veel visziekten/aandoeningen gelijkende symptomen hebben. Om 100% zekerheid te hebben zou je daarom kunnen overwegen om microscopisch onderzoek te laten doen (dit kan op sommige plekken ook gratis). Maar, met een vis op pad is voor vis en mens ook stressvol, en niet altijd haalbaar.

Dus dan wordt proberen te achterhalen wat er speelt een kwestie van dingen die het niet kunnen zijn wegstrepen. Misschien dat de antwoorden op de volgende vragen helderheid geven:

Eet je vis nog?
Geeft hij nog ontlasting en zo ja, hoe ziet dit er uit?
Wat betreft de zwemblaasproblemen, wat merk je precies aan hem? Kiepert hij bijvoorbeeld op zijn zij, of eerder op zijn rug?

Het kan heel goed een mogelijkheid zijn dat de vis die je hebt aangeschaft al iets onder de leden had. Je hebt 'm nog niet zo lang. Zit hij/komt hij bij soortgenootjes? Hoe gaat het daarmee?
 
@Barwaz mijn vriend heeft een groter aquarium met 2 vissen en ik mijn eigen van 60 liter en wilde ze uiteindelijk samen doen “zelfde soort” en de aquarium worden beide dezelfde zorg geleverd. Nu durfde ik ze niet samen te zetten omdat ik bang was dat het besmettelijk was. Andere visjes zijn gezond en doen het goed. Mijn ziek visje eet goed en ontlasting is ook prima. Kan het zijn idd dat hij vanuit de winkel al wat heeft?
 
@Barwaz hij drijft telkens naar de oppervlakte. Hij gaat schuin soms heel soms op de kop. Merkte de eerste dag bij ons dat hij zich ook klem probeerde te zwemmen ergens om rust te krijgen vermoed ik.
 
Verstandig dat je de vis nog even apart hebt gehouden, zeker nu hij iets onder de leden lijkt te hebben.
Het kan goed zijn dat hij al iets had, dus ziek uit de winkel is gekomen. Wat krijgt hij nu te eten?
Wat betreft het schuin hangen, is dat naar voren of naar achteren gekiept, of scheef hangend, naar een zijde overhellend?

Dat hij nog eet is een goed teken.

Je kunt proberen om hem wat gekookte en gepelde erwten te voeren. Diepvries doperwten bijvoorbeeld, daar kun je er een paar van in de magnetron in een kopje water koken, paar minuutjes, daarna even af koelen en vliesje er af, en dat voeren.

Op welke temperatuur zit hij nu?

Die rode plek is nieuw? Daarvan vind ik lastig te zeggen wat dat kan veroorzaken. Zoiets kan een parasiet zijn, maar een bacteriële infectie kan zoiets geloof ik ook veroorzaken. Misschien weten @Gino88 of @Giebeltje wel wat dit kan zijn. Het doet me wel vermoeden dat er meer speelt dan alleen evenwichtsproblemen.

Heeft hij de slijmhuid nog? Schuurt hij ergens tegenaan? Of wil hij in de uitstroom zwemmen?
 
@Barwaz hij kiept naar voeren en lichtjes naar rechts zwemt niet graag in de stroming. Temperatuur is 18,5 graden. Ik zal dadelijk eens die erwten halen en eens proberen, hij lijkt zelf niet zo heel veel last van te hebben maar vind het wel zielig. Zijn slijmvlies is wat ik zo kan zien nog een tact. Zal ik anders terug gaan naar de winkel was een aquarium speciaal zaak.
 
Dat lijkt me verstandig inderdaad, om de winkel waar je de vis gekocht hebt even te bellen, en de situatie voor te leggen. Vooral ook vanwege die rode plek. Een beschadiging of iets dergelijks hoort met de tijd af te nemen, maar omdat dit erger wordt, en de slijmhuid intact lijkt denk ik dat een beschadiging niet meer aannemelijk is.
 
@Barwaz heb gebeld en werd meteen gezegd water is niet goed. Meer niet mogen langs om daar te testen. Dus gaan we nu doen.
 
@Barwaz net terug van de winkel, ze gaf aan dat er teveel ammoniak in het water zat wat raar is want gister op de test was het prima. Nu hebben we spul gekregen terwijl om het water goed te krijgen. We moesten ons visje bij de rest gaan zetten en gewoon de pomp goed laten doorlopen. En maandag terug komen voor medicijnen, hebben we nu het zieke visje terug gezet en is wel heel zielig hij kiept voorover en hangt op de kop en word naar de pomp gezogen. Dit zou beter zijn voor hem maar vind het heel zielig en moet hem telkens bij de pomp weg halen. Hoop dat dit werkt maar weet niet of dit goed voor t visje is.
 
Even wat concrete info.

Hoelang heeft ie in de 60 liter gezeten? Meteen na plaatsen aquarium zwem probleem? Hoe heb je hem over went? Was dit aquarium en filter ingedraait? wat aan verversingen?

Hoe lang zit hij in het "watertherapie bakje"? Hoeveel liter water zit hier in en hoe vaak heb je dit ververst en hoe? Temperatuur met name en zat hier een luchtsteen in?

Waar hou je de waterwaardens mee in de gaten? drupjes of sticks?

Wanneer is die rode vlek ontstaan?

In welk aquarium zit hij nu? Wat voor pomp zit daarin gezien je meld hij word tegen de pomp aangezogen? Meestal is de inlaat op de bodem dus begrijp niet goed hoe dit kan gezien hij drijft?

Pearls zijn kwetsbare visjes. Die plek ziet er naar uit en dan met bijkomende stabiliteitsproblemen zal lastig worden.

Kun je hem niet stutten met een plant ofzo. Plant of bosje waterpest ofzo laten drijven en vis erop.

Wat heb je mee gekregen om je water goed te maken? Heb je de bactyfec al in huis?
 
@michelle1 is me net wat voor met wat aanvullende vragen ;). Heb er hier ook nog een paar:

Welk water hebben ze in de winkel gemeten?
Je hebt de afgelopen tijd waterwaarden bijgehouden. Wat heb je de afgelopen tijd aan nitriet (no2) en nitraat (no3) gemeten? Was dit uit je 60L aquarium?
Welke medicatie willen ze je meegeven maandag? En waar tegen zou dat moeten behandelen?
 
Jeetje dat is wel hard gegaan zeg. :( Spijtig. Hopelijk vind je t.z.t. een vervangende vis en doet die het wel goed.

Van de dierenwinkel vind ik het raar advies geweest, onverantwoord eigenlijk. Wel medicatie aanbevelen omdat ze blijkbaar het idee hadden dat er een ziekte kon spelen (ik neem aan dat ze de foto bekeken hebben of dat je e.e.a. hebt omschreven) maar je dan een flesje tegen de ammonia(k) verkopen, vis mag terug bij de rest, en maandag maar een keertje kijken voor medicatie. Terwijl hier duidelijk in ieder geval een bacteriële infectie zat, iets wat echt niet dagen kan wachten.

Desnoods verwijs je iemand door naar de concurrent, als je zelf een middel niet op voorraad hebt o.i.d..... Ik neem dan maar aan dat het ze aan de benodigde kennis ontbrak. Maar ergerlijk dat je dit soort dingen keer op keer ziet gebeuren: de klant wordt geholpen (lees: iets verkocht) maar of de hulp passend is, lijkt niet te boeien....

Excuus voor het verhaal.
 
Ach wat rot. Je hebt gedaan wat je voor hem kon doen, hier heb je denk ik echt pech mee gehad.
Ben het met @Gino88 eens, dat ik het een vreemd advies vind, wat je van de winkel hebt gekregen.
 
@Gino88 ja vind het heel leuk om als hobby te hebben en was mijn eerste visje vind het daarom wel jammer maar wil zeker weer eens een poging wagen. Ik weet ook niet of het advies passend was heb foto’s en filmpjes laten zien en lag niet aan hun vis maar aan mijn water.
Ik had ook voorgesteld de vis mee te nemen maar ze was nee heb t al gezien.
 
Wat jammer, zeg. Ben zelf niet zo van het houden van doorgefokte goudvissen, juist door de veelvoorkomende (veelal genetische) euvels, maar blijft toch sneu als zoiets gebeurt. Sterkte.
 

Terug
Bovenaan