Zieke sluierstaart


V

Viscositeit

Guest
Help!:help:
Vanochtend was mijn sluierstaartje opeens helemaal zichzelf niet meer! Hij hing op de bodem met zijn rugvin plat, haalde vrij langzaam adem, en ik zag rode stipjes op zijn wangen, en volgens mij zag ik ook een beetje op zijn buik, wat moeilijker te zien was. Hij kwam ook niet naar boven zwemmen om te bedelen om eten. Ik heb meteen de helft van het water ververst, en ben daarna naar de winkel geraced voor teststrips. De sluierstaart zit pas 2 maanden in deze nieuwe (2e hands) bak, dus ik ging er van uit dat er nog niets mis kon zijn met het water, vandaar dat dit als schok kwam.

Testresultaten (na 50% verversen):
Cl: 0.8-1.5
GH: 8-16
KH: 6-10
pH: 6.8-6.4
NO2: ~0
N03: <10

Het chloor, nitraat en nitriet zijn in mg/L(=ppm). Voor het verversen lagen deze waardes dus op de helft van de getallen hierboven. Volgens mij zijn dit compleet normale waardes voor een goudvis, en ik denk dus niet dat het aan de waterkwaliteit ligt.
Waar ik dus echt bang voor ben is een soort parasiet :(.

Andere rare dingen aan mijn bak:
Een van de plantjes die ik niet in de grond gezet heb is gaan drijven. Sinds hij drijft is hij enorm gegroeid, en volgens mij kan dit verder geen kwaad. Het verzameld zelfs al het andere drijvende troep op 1 plek.

Op de achterwand en tegen het filter laat ik alg groeien. Ik weet dat alg een teken is van hoge nitraat/nitrietgehaltes, maar om de zoveel tijd schraap ik het er uit met een giftcard van freerecordshop. Op die manier haal ik effectief nitraat/nitriet uit het water zonder het water zelf er uit te hoeven halen.

De alg tegen het filter is paarsbruin van kleur, na het wegschrapen is wat achterbijft felrood/oranje

De plantjes die ik in de grond gezet heb, gaan volgens mij langzaam dood.

Sinds de goudvis in deze bak zit is zijn feloranje kop meer wit geworden, maar dit kan komen omdat hij volgens mij gegroeid is. De oranje kleur zit nu meer in zijn staart.

Ik was eigenlijk van plan om deze week te gaan kijken voor een soortgenoot, iets wat ik zo lang heb uitgesteld omdat ik wilde weten of deze nieuwe bak het goed doet.

Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er tegen kan doen?:S
WP_20161028_16_15_59_Pro.jpg

Mijn goudvis ziet er heel ziek uit op de bodem en met zijn vinnetjes tegen zich aan getrokken :(.

Terwijl hij normaal heel vrolijk en hoog zwemt:
WP_20160901_13_34_57_Pro.jpg
WP_20160901_13_34_39_Pro.jpg
 
Andere info: de bak is 200 Liter, en het filter zou 600 Liter per uur moeten pompen. Maar aangezien de testresultaten geen nitriet (NO2) aangeven, denk ik dat de bacteriën in het filter zeker hun werk wel doen.
 
Het gaat nog steeds slecht met mijn vis :(

Sorry, mijn telefoon maakt geen goede fotos, helemaal niet als ik inzoom :(.
WP_20161028_17_53_49_Pro.jpg

Je kan het niet goed zien, maar ik kan geen betere foto krijgen. Hij ligt op een plekje waar ik geen goede foto kan maken. Op de foto is een rode waas te zien, maar in het echt ziet het er meer uit als rode streepjes en stipjes, een beetje als de adertjes in een oog.
WP_20161028_18_01_35_Pro.jpg

Het zit ook bij zijn rechterwang, maar daar is het minder erg. Wel zie ik aan zijn rechterkant nu allemaal witte doorzichtige bultjes/pluisjes.
Hij ligt nu volledig stil op de bodem, half tegen een steen, en haalt nauwelijks adem. Wat me net opviel is dat er bovenin de bak witte sliertjes zweven van ongeveer een halve centimeter lang. Ik dacht eerst altijd dat dit van de plantjes kwam, maar omdat ik dacht er een te zien kronkelen denk ik dat het wormen zijn. Als deze schadelijk blijken te zijn, weet iemand dan hoe ik er vanaf kom? Wat wordt over het algemeen tegen parasieten gedaan? Zout toevoegen?

Ik weet op dit punt echt niet meer wat ik kan doen om mijn vis te helpen, of wat er mis is. Hij zwom gisteren nog zo vrolijk, en ik had hem beloofd dit weekend te gaan kijken voor een vriendje :(
 
Edit: domme rekenfout, voor het verversen waren de ppm getallen dus het DUBBELE van wat de test aangaf, op het chloor na.
Na een hoop googlen denk ik dat septicemia er het dichtst bij komt, een bloedziekte veroorzaakt door slecht water of een parasiet/infectie. Aangezien mijn water best schoon is (op de wormen na), zal ik morgen direct bij de winkel vragen naar medicijnen, indien de symptomen erger worden ondanks het verversen.
Ik zou willen dat ik meer wist of kon doen, het voelt niet goed om de hele dag naast een aquarium te moeten zitten met een lijdende vis op de bodem.
 
Als ik op internet naar septicemia zoek, kan ik niks vinden. Waar heeft u gevonden dat het septicemia is?
 
Het rode lijkt inderdaad op wat die vis heeft, maar mijn vis heeft het niet op zijn schubben, maar alleen op zijn wangen en buik (3 kleine plekjes). Verder zie ik ook dat het bij die vis al in de vinnen zit. Ik heb net even goed mijn vis kunnen bekijken omdat hij een beetje probeerde te zwemmen, en ik zag dat dat bij hem ook al begint in de staart. Alles wijst inderdaad op een bloedvergiftiging en ik kan op internet geen duidelijke geneesmiddel/wijze vinden. Moet ik een antibioticabehandeling in een quarantainetank doen, of eerst een zoutbad proberen? Er is ook nergens te vinden hoeveel tijd ik heb, komt hij de nacht wel door?
 
Toegegeven: ik heb er ook geen ervaring mee. Een antibioticum zou moeten helpen, hoewel ik een beetje huiverig ben voor antibioticagebruik. Jouw vis zit echter alleen en het lijkt om een noodgeval te gaan. Het schijnt ook over te kunnen gaan met zout en in knoflook geweekt voedsel, om daarmee het immuunsysteem te stimuleren, maar dat weet ik niet zeker. Als je jodiumvrij zout hebt, zou je daar een klein beetje van toe kunnen voegen of kan je een zoutbadje proberen. Morgen dan maar een antibioticum proberen te verkrijgen.

Het zou handig zijn als er leden zouden zijn die hiermee wel ervaren zijn, maar de ervaren leden zijn de laatste tijd helaas niet zo heel actief meer. Houd ons in ieder geval op de hoogte!
 
Het gaat goed met de vis! :thumbs: Hij verbeterde snel, het was waarschijnlijk een piekje in nitraatgehaltes. Ik meen dat er een week eerder wat alg was doodgegaan, en er dus veel nitraat in het water gekomen is. Omdat ik het dus toch riskant vind om alg als buffer te gebruiken, heb ik alles er uiteindelijk maar uit geschraapt.

Hoewel mijn vis zich de volgende dag dus weer beter voelde ben ik toch naar de dierenzaak gegaan die dag. Volgens hun is de kans klein dat het een parasiet was, en ze vertelden me dat ik gewoon het water vers moest houden en ook een beetje zout kon toevoegen. Het geneesmiddel wat zij aan zouden raden als het erger zou worden is esha2000, een middeltje tegen bacteriële infecties. Ik weet niet wat voor geneesmiddelen er verder op de markt zijn, maar als dit nog een keer gebeurd en de symptomen aanhouden of zelfs verergeren weet ik dus al wat ik moet hebben.

Ik ben blij dat het allemaal goed afgelopen is, en ik me eigenlijk veel te druk maakte. Vandaag ben ik weer bij de dierenzaak geweest voor een tweede sluierstaart, iets wat ik dus eigenlijk vorige week al van plan was te doen. Ik heb de naar mijn mening gezondste uitgekozen die ze nog hadden, het is echt een piepklein visje vergeleken met de vis die ik al had. Ze ontlopen elkaar nu nog een beetje, maar volgens mij is dat normaal. Wat ik echter wel opmerkte is dat dat nieuwe visje maar 1 anaalvin heeft! Het ziet er niet naar uit dat hij de andere verloren is, en de vin zit precies in het midden. Ik kan op internet geen verklaring vinden, maar volgens mij las ik wel ergens dat bij andere goudvissoorten met dubbele staart er wel eens een visje bij de kweek zit met een enkele anaalvin. Hopelijk betekend dit niks voor zijn gezondheid, want het is verder een best wel mooi visje :)
 
Mooi dat het goed gaat!

Esha2000 werkt lang altijd niet meer zo goed. Er is veel resistentie tegen en vaak heb je een krachtiger middel nodig. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je soms snel op een ander middel over moet schakelen.
 
Edit: domme rekenfout, voor het verversen waren de ppm getallen dus het DUBBELE van wat de test aangaf, op het chloor na.
Na een hoop googlen denk ik dat septicemia er het dichtst bij komt, een bloedziekte veroorzaakt door slecht water of een parasiet/infectie. Aangezien mijn water best schoon is (op de wormen na), zal ik morgen direct bij de winkel vragen naar medicijnen, indien de symptomen erger worden ondanks het verversen.
Ik zou willen dat ik meer wist of kon doen, het voelt niet goed om de hele dag naast een aquarium te moeten zitten met een lijdende vis op de bodem.
Wat bedoel je met "op de wormen na"?
Fijn dat het weer beter gaat met de vis.
Als je plantjes afsterven heb je misschien onvoldoende verlichting. Afstervende planten geeft veel afvalstoffen in het water, probeer deze zo veel mogelijk te verwijderen. Regelmatig waterverversen (25% elke week) helpt ook vaak een hoop kwaaltjes te voorkomen.
 

Terug
Bovenaan