Zieke goudvissen


S

stuifie1965

Guest
Beste mensen,

ik heb twee goudvissen in een 240L aquarium. Ging goed tot een week terug. Plots hingen ze op de boden, vinnen tegen het lichaam en minder eten tot later niet meer eten. De vinnen en buikjes werden ook rood. Ik dacht aan een parasiet of bacterie dus ging behandelen met esha2000. De waterwaardes test ik met teststrips en die gaven mooie waardes aan. Ik ben ook toen dagelijks waterwissels gaan doen. Zonder resultaat. Ze werden steeds zwakker en ik zag dat ze het moeilijk hadden maar ik wist niet meer wat ik nog kon doen. Tot ik ze gisteren in een 140L plastic bak zette met pompje en filtertje. En nu zwemmen ze weer en eten ook. De vinnen staan weer "vrolijk", zijn nog wel rood maar minder. Ik denk dan dat het met mijn aquarium te maken heeft en wil deze helemaal leeg maken, schoonmaken (niet met zeep of zo) en opnieuw in laten draaien. Mijn vraag is kunnen de vissen zolang in de plastic bak blijven?
Alvast bedankt voor eventuele adviezen.
Overigens... ik heb nieuwe waterpest plantjes een dag of 10 gekocht... kan het daar mee te maken hebben? Kan daar wat ingezeten hebben?
Sorry voor de vragen, maar ben nog een beginner dus allemaal nieuw voor mij.

groeten,
Ronald
 
Hoi Ronald,

Hoe lang draait je bak? Normaal gesproken krijg je namelijk na een aantal weken een nitrietpiek. Die roodheid wijst daar ook op. Parasieten die met plantjes meekomen zien er anders uit: karperluis, ankersorm etc. Als je bak nog niet zo lang draait heeft zo’n extra schoonmaakbeurt weinig nut, werkt juist averechts. De Stikstofcyclus heeft tijd nodig om op te bouwen. Schoon water heeft in ieder geval een positief effect gehad. Even wat leesvoer in een handig linkje voor je…

 
Dank voor je reactie. Ik had ze er al 7 maanden in zitten. Wat zou de juiste weg zijn om de bak dan weer in balans te krijgen?
 
Er zit nu overigens een intern Juwel filter in de bak (zat bij het aquarium). Zou een extern filter een oplossing zijn? En zo ja, hoe ga ik die dan indraaien?
 
Rode vlekken en geknepe ln vinnen kunnen bacterieel van oozaak zijn. Of esha 2000 sterk genoeg is om daar iets tegen te doen valt sterk te betwijfelen.
Tegen parasieten gaat het alleszins geen effect gehad hebben.
Als je de tijdelijke bak genoeg ververst en proper houdt kunnen ze daar lang in blijven hoor.
Mogelijke oorzaak van dit alles... ik zou eens goed naar de bodem van de oude bak kijken. Een vervuilde bodem is een broeihaard van bacteriën... genoeg om een serieuze druk op de vissen uit te oefenen.
 
Qua filtering zou een buitenfilter inderdaad beter zijn want de inhoud van de interne filters is vaak beperkt.
 
Rode vlekken en geknepe ln vinnen kunnen bacterieel van oozaak zijn. Of esha 2000 sterk genoeg is om daar iets tegen te doen valt sterk te betwijfelen.
Tegen parasieten gaat het alleszins geen effect gehad hebben.
Als je de tijdelijke bak genoeg ververst en proper houdt kunnen ze daar lang in blijven hoor.
Mogelijke oorzaak van dit alles... ik zou eens goed naar de bodem van de oude bak kijken. Een vervuilde bodem is een broeihaard van bacteriën... genoeg om een serieuze druk op de vissen uit te oefenen.
is het dan een kwestie van de huidige bodem stofzuigen of compleet reinigen? En dan een complete waterwissel?
 
Foto van gehele aquarium? Foto close up van vissen. Geheel in beeld zijkant en een met kop frontaal?

Aquarium temperatuur meten. Helemaal leeg maken. Bodem eruit en afspoelen onder kraan. Als grof grint is kun je het nog beter weg gooien en even geen bodem erin. Aquarium even binnen poetsen met gewoon water. Vullen dezelfde temperatuur en vissen erin. Om de dag alles er weer uit zodat de vissen net onder water staan en weer vullen dezelfde temperatuur.

Filteruitlaat omhoog richten zodat je golfje op wateroppervlak zie en luchtpomp erin. In deze warme tijden is wat meer zuurstof wel nodig.

Een druppeltest NH3/4 en NO2 aanschaffen. Op marktplaats een extern filter gaan scoren. Filter er gewoon bijplaatsen en de juwel filter zo min mogelijk aan doen. Na een maandje is het externe filter ingedraait en ga je maandelijks 1 van de filters wat uitspoelen. Zo hou je 1 filter altijd met bacties.

Een laagje zandbodem is beter ipv grint. Niet te dik.

Waterpest kan gifstoffen bevatten ivm opkweken. Alle plantjes altijd even in een emmer zetten en regelmatig vers water erin doen. Dagje of 2 zo doen dat gif er uit is.
 
Laatst bewerkt:
is het dan een kwestie van de huidige bodem stofzuigen of compleet reinigen? En dan een complete waterwissel?
op dit moment zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de bodem totaal reinigen en zelfs ontsmetten.
welke stappen zou ik ondenemen...
Vissen in de andere bak, planten nog ergens anders
Bodem en filter goed ontdoen van slib en andere zichtbaar vuil.
Bak volledig vullen met water.
Behandelen met 1gram kaliumpermanganaat per 100liter gedurende 24u.
Neutraliseren met wat peroxide en bak reinigen.
Volledig heropstarten.
 
De vissen hebben het gered gelukkig. Zitten nu nog even in een tijdelijk bak. Aquarium helemaal leeg gemaakt en nieuw grint er in gedaan (1-2mm) en weer gevuld. Draait nu leeg. Echter nog 1 vraagje mbt het filter. Dat heeft met de wissel nu een klein uurtje niet gedraaid en ook niet in water gedraaid... ik had de filtermateriaal misschien beter in water kunnen zetten maar toen niet aan gedacht. Heb alles nu wel weer er in terug gezet maar zijn de bacterieen nu dood?
 
Daar was ik in het begin ook wel eens bang voor, maar ik merk hier dat die baccies wel wat kunnen hebben, in ieder geval meer dan ik dacht. Ik heb hier wel eens dat ze de toevoerslang van de overheadsump loszwemmen, en dan staat die even droog, maar als er weer water doorheen stroomt blijven de waterwaarden goed. Zolang het geen uren is, denk ik dat het meevalt.
 

Terug
Bovenaan