Ziek of gewond?


basvos90

Active member
Lid geworden
29 juni 2018
Berichten
27
Leeftijd
33
Hallo

Ik ontdekte een soort bultje op mijn kardinaal tetra. Ik hoop dat de fotos een beetje duidelijk zijn!

Zou dit gewoon een verwonding zijn of toch een soort ziekte de vis zwemt wel normaal eet normaal en doet actief met de groep mee.

20180731_220650.jpg


20180731_220619.jpg
 
Hey Bas,

Wat is je aquariummaat en waardes?
Met wat voor vissen of dieren zitten ze nog meer in het aquarium?
Wat voer je ze? En hoe vaak?
Met hoeveel Kardinaaltjes zitten erin?
Hoe vaak ververs je?

Zijn er nog meer symptomen te zien? Ik weet niet of dit het is maar lijkt het op dit of is het iets anders?

Schimmelinfecties
Symptomen: Op de huid en vinnen verschijnen watachtige plekken, vaak rond wondranden of bij ontstoken gebieden.
Oorzaak: Schimmelinfecties worden veroorzaakt door schimmelsporen, bijv. van het geslacht Saprolegnia, die altijd in het water aanwezig zijn. Ze tasten vooral vissen met een verzwakt immuunsysteem of beschadigde slijmhuid aan.
Behandeling: Schimmelinfecties zijn te behandelen met geschikte geneesmiddelen uit de vakhandel. Maar onthoud altijd dat het hier om secundaire infecties gaat en dat de hoofdoorzaak gevonden en behandeld moet worden. Dit betekent dat u de leefomstandigheden, bijv. de waterkwaliteit, moet verbeteren en er rekening mee moet houden dat uw vissen ook last kunnen hebben van een parasitaire of bacteriële infectie.
Ook moet u uw visbestand controleren: controleer of uw vissen met elkaar overweg kunnen en of ze goed reageren op maatregelen om hun conditie te verbeteren (bijv. door ander voer te geven). Tegelijkertijd moet u ook de oorzaak van het probleem achterhalen. Zijn de waterwaarden goed? Is de temperatuur geschikt voor de vissoort? Heeft de vis zich verwond?

Gatenziekte
Symptomen:
Er ontstaan kleine gaatjes, vooral op de kop van de vis, die later steeds groter worden. Vaak is er ook een witachtige laag te zien die aan puistjes doet denken. De vissen zien er ‘aangevreten’ uit.
Oorzaak: De precieze oorzaak van gatenziekte is niet helemaal duidelijk, maar men denkt dat de ziekte mede veroorzaakt wordt door een groep van eencellige darmparasieten, bijv. Hexamita. Bacteriën en mogelijk een gebrek aan mineralen of voedingsstoffen. Verkeerde waterwaarden of voeding spelen ook een belangrijke rol bij het ontstaan van de ziekte.
Behandeling: Aangetaste vissen moeten zo afwisselend en voedingsstofrijk mogelijk voer krijgen (gebruik alleen kwaliteitsvoer van een goed merk). Zorg voor een stressvrije leefomgeving en ideale waterwaarden voor uw vissen. Vooral bij cichliden ligt de oorzaak van de ziekte vaak in sociale stress door het niet goed samengaan met andere vissoorten. De eencellige darmparasieten kunnen worden behandeld met geschikte geneesmiddelen uit de dierenwinkel.
Het is niet verstandig om medicijn er in te gooien terwijl we niet weten wat het is..

Hopelijk kunnen we je helpen of is het te laat?
 
Hallo pipaf.

Bedankt voor je reactie. Gelukkig is het probleem opgelost ik heb cattapa bladeren en esha optima toegevoegd en het is genezen!
 

Terug
Bovenaan