Ziek algenetertje?


C

Casvz

Guest
Mijn algenetertje kleurt de laatste dagen wat raar (zie foto). Is hij ziek?
Zo ja, wat kan ik doen om hem te verzorgen?

Alvast bedankt!

20180820_193721.jpg
 
Vind hem/haar er inderdaad niet helemaal goed uitzien.

Even wat achtergrond informatie:

Het groot is de bak?
bewoners?
wat voor filtratie?

Wat ik voor nu kan zien, is dat de bodem absoluut niet geschikt is.
Bodem ziet er heel erg scherp & grof uit, voor een bodembewonende vis is dit absoluut niet fijn!
 
Niet OT maar ik vrees dat jouw algenetertje een reus van een algeneter wordt.
Ik volg het topic even mee.
 
Dat zijn stresskleuren wat de vis vertoont, de oorzaak kan divers zijn (te klein aquarium, verkeerde waterwaardes, verkeerde medebewoners) om e.e.a. kort te sluiten graag even de antwoorden op Rich zijn vragen geven.
 
Het is een nano aquarium van 36 liter
Medebewoners zijn tetra colmbia (5) en twee groene Sumatraanse visjes.

Momenteel ben ik een aquarium aan het opstarten (180liter). In de winkel is mij verteld dat deze nu nog in de nano kan qua maat en dat ie dat prima vind, gezien hij over 2 a 3 weken naar een groot aquarium kan. Daar zit ook fijn grind in. Wel ondertussen al geleerd dat die winkel niet al te best advies geeft. Voor al mijn nieuwe materiaal ben ik naar een speciaalzaak gegaan vanaf het begin, een stukje rijden maar ik ga niet meer naar de winkel hier in de buurt.

De waterwaarden van het nieuwe aquarium zijn nog niet op orde. Als het over het grind gaat, er staat een vrij groot huisje in het aquarium, waar geen grond op de bodem ligt (glas dus). Daar vertoeft hij erg veel, maar is wel erg donker dus.

Zouden de Kiezeltjes het probleem zijn dan? Het water is getest in de winkel. Ik kan fijn grind (1-2mm korrels) hierin doen als dat helpt. Daar heb ik genoeg van. Zal even een uurtje zijn waarin de korreltjes moeten neerdwalen maar dat overleven de vissen wel?

Edit: een binnenfilter met actieve kool en sponsjes. Nieuwe aquarium zit in buitenfilter op, tetra ex 800 plus. Ik gebruik een opstarteren om het vormen van bacteriën te bevorderen, maar ik verwacht dat het testen volgende week pas nuttig is.
 
Ja er zijn een aantal oorzaken te noemen: te kleine bak, deze vis heeft de ruimte nodig en dat krijgtie nu niet (overigens je nieuwe bak ook te klein voor hem omdat deze vis al gauw 40 cm word) en dat stresst hem. Daarnaast is je bakkie te klein voor genoemde soortjes in totaal bijelkaar te doen, dat stresst hem ook, het grind is een dingetje want wat al gezegd is: daar kan die zich aan verwonden.

Heel bassaal gezegd kun je beter je algeneter terug naar de winkel brengen en inruilen voor eentje die minder groot word (op www.planetcatfish.com kun je daar legio info over vinden)
 
Met deze kennis vandaag even terug geweest naar de winkel.
Visje kwam niet overeen met de vis die op het bonnetje stond en wat besproken was over deze vis (ze hebben een verkeerde er uit geschept die dus qua maat nooit meegegeven had mogen worden).
Voor wat betreft mager, misschien was dat een beetje de hoek en het glas, van bovenaf gezien zag hij er volgens de winkel prima uit.

Ondertussen een klein algenetertje meegekregen die 5cm blijft en fijn grind (zonder scherpe randjes) op de bodem voor de zekerheid. Visje hangt met name op de ruiten, wat ik ook leuk vind (en uitgekozen had, die hierboven die lag met name op de bodem).
De vis komt in de winkel in een grote eigen bak even een paar dagen om weer tot rust te komen, daarna kan hij weer in de normale bakken erbij waar zijn soortgenoten zitten.

Bedankt voor de hulp allemaal.
 
Klinkt als een otocinclus? Dwergalgeneter... Lastig visje in een nieuwe bak omdat er nog niet genoeg natuurlijke voeding te vinden is. Heb je een foto of naam van je nieuwe algenetertje?
 
Als ze aan de ruit hangen is ook een teken van stress, heb je kienhout in je bak? dat is iets wat veel algeneters wel nodig hebben namelijk. Een foto van de vis zou leuk zijn, ben altijd wel benieuwd naar andermans vissen.
 
Een algeneter van boven ziet er ALTIJD gevuld uit....! Het zijn pantservissen en hun ribben zijn vergroeid, je kunt alleen zien of ze mager zijn via de zijkant en de ( ingevallen) buikpartij)
 

Terug
Bovenaan